Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#77. De oude envelop.

Nagenoeg in iedere tas slingert er wel eentje rond, zo'n krakende vensterenvelop. Op de achterkant staan haar boodschappen. Soms door haar geschreven in een bibberig handschrift, met potlood, nooit met pen en soms door mijzelf geschreven, met vulpen. Moeder en dochter zijn niet hetzelfde. Af en toe ruim ik ze op; ik bewaar ze, die boodschappenlijstjes. In een laatje. Voor later als ze er niet meer is. 'Schrijf je het op? Hier, op de achterkant .' Ze reikt mij een oude envelop aan. De postbank vandaag, in blauwe letters. 'Roomyoghurt, twee bananen'. 'Ja mam. Ik onthoud het wel.' 'Nee, opschrijven, jij vergeet altijd wel iets. Is het zaterdag vandaag?' Ik knik. 'Doe het NRC maar. Of de Volkskrant, kijk even naar de voorpagina. En weet je waar ik trek in heb?' 'Een haring, met ui, zonder zuur,' zeg ik. 'Ja, precies, schrijf op,' commandeert ze met een wijzende vinger. Het laatje staat open waar een stapel opengescheurde enveloppen in ligt. Kladpapier noemt ze het. Oude enveloppen van bedrijven die niet meer bestaan, banken die al jaren anders heten. 'Ik zie je aan het einde van de middag, toch? Dag lieverd, kijk goed uit, hè'.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, Mooi verhaal. Vooral die enveloppen van banken die al jaren een andere naam hebben - ik zie ze voor me ;) dingetjes:
waar een stapel opengescheurde enveloppen in liggen.
-ligt (want stapel is enkelvoud) vensterenvelop - aan elkaar in de laatste zin ontbreekt iets, misschien 'ik zie je aan het einde ...'

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, Mijn dank voor je taalkundige oplettendheid, ik heb de tekst aangepast. Ik vind vensterenvelop aan elkaar geschreven erg vreemd staan. Maar ik geloof je natuurlijk altijd.( en zocht het erna op)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zitten mooie stukjes in je verhaal. Inderdaad die krakende vensterenveloppen die je vroeger had, maar ook het commanderen met de wijzende vinger en dan het contrast in de laatste zin die moeders volgens mij op elke leeftijd nog tegen hun dochters blijven zeggen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Maddbrug, de (krakende) vensterenvelop als pure nostalgie en de zuinigheid van de oudere mens die je illustreert; het is van een andere generatie. En dat heb je voor mij perfect neergezet, levensecht. Het: [Dag lieverd, kijk goed uit, hè'.] kende ik zo goed van mijn moeder, zo herkenbaar, en het beverige handschrift. Altijd schuin, lastig te lezen alsof men hen indertijd op school een ander handschrift leerde. Werd een beetje emo van je stukje. :crybaby:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een andere generatie. Mooi geschreven verhaal dat me meenam naar een andere tijd. Wij hadden twee oudtantes die zelfs verstuurde kerstkaarten recycleden ;) Weer erg graag gelezen. :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nyceway, ik vermoedde ook dat dit herkenbaar zou zijn bij andere vrouwen. Dank je voor de reactie. Meta, ik kom bijna regelmatig van die briefjes van mijn moeder nog nog tegen, in boeken of in doosjes. En altijd het hergebruik van papier. Wilhelmina, dank je. Annemieke, ja, dat vermoedde ik al. Je blijft ze nog jaren vinden, die briefjes.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ach ja, dat handschrift, dat klopt. Soms schreef mijn moeder een aantal keer onder elkaar dezelfde zin na, in diverse standen, schuin, rechtop of anders geschreven. Mooi commentaar, lief hoor.

Rol

  • Anoniem
Hallo MaddBrug, Een mooie mengeling van irritatie en genegenheid: over en weer. Het duurde alleen even voordat ik doorhad vanuit welk perspectief je de situatie beschreef. Vooral de zin "Moeder en dochter zijn niet hetzelfde" maakte het verwarrend. Daar lijk je het volledig van buitenaf te schrijven. Suggestie: 'Moeder en dochter zijn we, maar niet hetzelfde.' "'Ja, precies, schrijf op,' commandeert ze met een wijzende vinger." Dit zag ik gelijk voor me. Dat kon mijn moeder ook zo doen. "Het laatje staat open waar een stapel opengescheurde enveloppen in ligt." Hier zou ik de volgorde omdraaien: "Het laatje waar een stapel opengescheurde enveloppen in ligt staat open." Waarbij je 'een' zelfs zou kunnen vervangen voor 'de' omdat je de enveloppen al bij de lezer geïntroduceerd hebt. Schrijfcoach Corrie