Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#77 Rouw

Met de jas van Fabian in haar armen geklemd kijkt ze naar het papiertje dat op de grond dwarrelt. Ze herkent meteen zijn typische hanenpoten. Minutenlang staart ze ernaar en laat zich uiteindelijk op zijn bed zakken. De vuilniszak knispert onder haar achterste. Dan buigt ze voorover. Raapt met koude vingers het briefje op. Rugzak, staat er bovenaan. Ze weet het nog als de dag van gisteren. Helaas mocht ze niet mee naar JoHo, zijn favoriete reiswinkel. Het is afgevinkt, ook de slaapzak en microvezelhanddoeken, reisverzekering, visum en inentingen. De GGD, toen mocht ze wel mee. Ze voelt een flauwe glimlach op haar lippen. Voor naalden was hij altijd al benauwd. Ze legt het lijstje op haar bovenbeen en strijkt het glad. Met de mouw van zijn jas veegt ze over haar wangen. Zijn geur is er allang uit. Het ruikt zelfs een beetje muf. Regenjas staat doorgestreept. Dat was echt een knallende ruzie. Hoe kon ze zich zo opwinden over een regenjas? Zelfs hier heeft hij er nooit een gedragen. Ze herinnert zich zijn blik. Zijn grijze ogen, die donkerder werden als hij onzeker was. Ze hadden de week voor zijn vertrek alleen maar donker gestaan … vorig jaar. Gewoon gaan, had ze gemeend. Ervaren wat er in de wereld te koop is. Een avontuur om nooit meer te vergeten. Nu ben je nog jong. Wat een lege woorden. Had hij het voelen aankomen? Vandaar zijn plotselinge twijfel over de reis? Met haar vinger gaat ze over de letters. Daarna stopt ze het lijstje in de la van zijn nachtkastje, bij de andere kostbare spulletjes van hem. Fabian had zo’n afkeer van geweld en juist hem schoten ze uit de lucht. Ze hangt zijn jas terug, kiepert de vuilniszak met kleren leeg, vouwt zijn T-shirts en truien op en doet ze weer in de kast. Een moment laat ze haar voorhoofd op het stapeltje rusten. Als laatste hangt ze de spijkerbroeken naast elkaar. Dan trekt ze zijn dekbed recht. Morgen zal ze het verschonen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
de eerste zin laat me weten dat haar zoon overleden is......je voelt het verdriet, de twijfel...mooi geschreven, klein, alsof je even om het hoekje komt kijken naar de vrouw die op het bed van haar overleden zoon zit.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg mooi geschreven Meta. Vooral dat stukje over zijn grijze ogen. Ook het beeld van de vuilniszak die ze weer leegmaakt is mooi, alsof ze zo de werkelijkheid terug kan draaien.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta, hoe aangrijpend! Hoe moet een moeder zich voelen die haar kind de wereld instuurt om te leren, te ervaren en die vervolgens wordt gedood? (Deze zin detoneert voor mij: [De vuilniszak knispert onder haar achterste.] :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta... Mijn moederhart breekt. De koude vingers en ik zie haar zo levensecht dat lijstje op haar bovenbeen gladstrijken... En ook het met de mouw van zijn jas over haar wangen vegen. Het zinnetje dat Mili hierboven aanhaalt valt voor mij ook een beetje uit de toon, maar ik blijf stil en ontredderd achter. Een moeder hoort haar kind niet te overleven. Dan wil je nog maar één ding: de tijd terugdraaien. Prachtig en intiem ingeleefd en verwoord.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta, een heel mooie inzending. Erg knap hoe je de gevoelens van de achtergebleven persoon beschrijft. De laatste zin zou ik weglaten, maar dat is mijn gevoel, hè?! :o

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Han, ik ben blij dat ik het gevoel zo goed op je kon overbrengen. @Nyceway, door die ogen te benoemen had ik het idee dat haar zoon dichter in het verhaal kwam. Fijn dat het je opviel. En dat ze zijn kleren weer terug in de kast doet zegt inderdaad alles. @Mili, ik ben bijzonder verheugd dat je mijn verhaal aangrijpend vindt zonder mijn gebruikelijke 'teveel valkuil' ;) @elysevdr, je hebt volkomen gelijk, een moeder hoort haar kind niet te overleven. Helaas is de werkelijkheid vaak anders. Bedankt voor je complimenten! @Craignethan, wat een bijzondere naam heb je. Schots of Iers? Bedankt voor je reactie. @Blavatski, op de een of andere manier kon ik mij in de moeder verplaatsen, hoewel ik gelukkig nooit zoiets ergs heb meegemaakt en ook hoop nooit mee te maken. Met die laatste zin wil ik eigenlijk benadrukken dat ze hem niet kan loslaten Je tip is wel het overwegen waard. Allemaal bedankt voor jullie reactie :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[Fabian had zo’n afkeer van geweld en juist hem schoten ze uit de lucht.] De mooiste zin, die het hardst binnenkomt. Een triest verhaal, zeer treffend verwoord. :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta, ik heb je verhaal een paar keer gelezen en het blijft mooi aangrijpend. Ik zie deze moeder bijna levensecht voor me op het bed zitten. Knap gedaan, ik leef met haar mee. Toch een paar dingetjes die wat mij betreft weg/anders mogen: ten eerste de al eerder genoemde knisperende vuilniszak, die mag weg; Verder: "Helaas mocht ze niet mee" veranderen in "Ze mocht niet mee", daar proef ik vanzelf de teleurstelling wel in, ik heb liever niet dat mij dat alvast verteld wordt; "Zijn geur is er allang uit" vind ik niet terecht. Een geur blijft lang hangen en zeker in de scherpe neus van een moeder. Suggestie: "Zijn geur is er uit. Het ruikt zelfs al een beetje muf.; "......vorig jaar." mag je weglaten. Dat blijkt wel uit het vervolg en afgezien daarvan maak je het verhaal dan tijdloos (geschikt om ook volgend jaar, of nog later, te lezen); "T-shirts en truien doet ze weer in de kast." kun je veranderen in "legt ze weer in de kast." Vind ik mooier en meer tot de verbeelding spreken. Het voelt bijna oneerbiedig om het voorgaande onder je indrukwekkende verhaal te schrijven :o

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Willemina Bedankt voor je reactie en je feedback! Het is helemaal niet oneerbiedig, daarom zit ik op het forum, ik heb hier al zoveel opgestoken en ben blij met ieder leermoment. - Die knisperende vuilniszak vind ik juist heel beeldend. (sorry, beetje eigenwijs) - Zonder helaas is het inderdaad neutraler. - De geur, er zal ongetwijfeld iets van hem in blijven hangen. Het muffe maakt het nog schrijnender. Ik ben het met je suggestie eens. - Over vorig jaar, heb ik zelf ook 'lang' getwijfeld. ;) - Legt ze in de kast stond er in eerste instantie ook, maar aangezien ik het woord al vaker gebruikt had, heb ik er doet van gemaakt. Je hebt gelijk, het klinkt niet helemaal soepeltjes. Dat je het indrukwekkend vond zie ik als een compliment :o

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta - de muzikaliteit (combi van toon, cadans, ritme, woordklank, zinsbouw) klopt hier heel goed met de aard/inhoud van het verhaal. Ik proef de verslagenheid, zie haar afhangende schouders. De vertelstem komt tot zijn recht en trekt me in het verhaal, houdt me bij de strot. Knap gedaan.

Rol

  • Anoniem
Hallo Meta, Een heel ander boodschappenlijstje dan alle andere verhalen. Je weet het schrijnende van de situatie zin voor zin steeds duidelijker te maken. Een verhaal dat binnenkomt, knap gedaan. Nog één puntje dat ik tot wil voegen aan alle eerdere reacties. 'het papiertje dat op de grond dwarrelt' Moet dat niet 'naar de grond dwarrelt' zijn, eenmaal op de grond dwarrelt het niet meer. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Corrie, Hartelijk dank voor je reactie. Het papiertje dat naar de grond dwarrelt, daar heb ik wel over nagedacht. Ik wist het niet. Op de grond dwarrelen of op de grond vallen ... Zo piekerde ik ook over; de regenjas staat doorgestreept of de regenjas is doorgestreept.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij valt iets "op" de grond en dat houdt in dat ook iets op de grond kan dwarrelen. Het is een normale uitdrukking, net zoiets als achter je PC zitten, terwijl ervoor zitten logischer lijkt ;)