#77- Vrijwillig
Vrijwillig.
Onvermoeid schijnt de zon op je rug als je rond 21.30 uur de dansschool afsluit. De sleutels verdwijnen in de zak van je hotpants en je strekt je rug voordat je tas schuin over de schouder heen gaat. Zo vlak voor de zomervakantie waren de leerlingen vanavond erg uitgelaten. Een lange, verkwikkende douche wacht thuis en morgenvroeg weer een werkdag op kantoor.
Bij het stoplicht maak je een keuze en sla je linksaf. De fiets parkeer je tegen de gevel van de avondwinkel. Met een pot Turkse yoghurt in je tas en een waterijsje in je hand, loop je weer naar buiten. De maaltijdsalade van 17.00 uur is allang verteerd, muesli heb je nog in huis en samen met een kom muntthee wordt dit jouw avondsnack in de tuin.
Bruine benen trappen de pendalen rond, de wind speelt met je lange haren, de zon gluurt tussen de gebouwen door en het ijsje smaakt goed.
Voor het wijkgebouw staat in het midden van de straat een bus geparkeerd. Je remt.
Fatma, de beheerder van het wijkgebouw staat bij de ingang en zwaait naar jou. De kleine gymzaal waar jouw peutergroep afgelopen zondagmiddag nog een dansuitvoering heeft gegeven, is tijdelijk ingericht als opvang voor de Syrische vluchtelingen.
Je groet lachend terug en stapt af.
Een oudere man, een jonge vrouw en vier kinderen uit de bus, steken over. Voor deze temperatuur zijn ze te dik gekleed. De man draagt een koffer, de gesluierde vrouw heeft een meisje op haar arm en sjouwt een volgepakte plastic boodschappentas. Ze struikelt over de stoeprand. De man laat de koffer vallen, pakt het kind over en ondersteunt de vrouw. Zweetdruppels parelen op zijn voorhoofd.
Over de schouder van de man heen, kijken donkere ogen in een mager, smoezelig gezichtje jou aan. De dofheid raakt je.
Muziek en dans hebben het vermogen om kinderogen te laten stralen, jij kan de gelegenheid bieden.
Fatma pakt de boodschappentas van de vrouw over.
Het ijsje druipt over je hand. Je zwaait naar het meisje en keert om. Waterijsjes lust iedereen.
Dan kan je meteen de dans-stuif-es-ins regelen met Fatma.
Een verhaal in de jij-vorm
Ik raakte even in de zomer.
marietje, In de 2e persoon,
Wijze woorden van JanP. Ik
Mooi Marietje, en gedurfd.
ja mooi......die jij vorm
@Marietje, wellicht dat zich
nyceway schreef: Een verhaal
Annemieke Brink schreef: Ik
janpmeijers
Marietje, beeldend
Het leest inderdaad apart,