Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#77 - Energiekosten

‘Waar is oma dan gebleven?’ ‘Die ging naar het café volgens mij’. ‘Heb je verdomme geen bier voor haar gehaald? Ik had het toch nog op dat briefje geschreven?' Zuchtend loop ik naar de auto. Hoe vaak had ik inmiddels niet tegen hem gezegd dat zijn oma ze niet meer allemaal op rijtje heeft? Dat het echt geen goed plan is om haar naar het café te laten gaan. Als ik dertig jaar geleden had geweten dat ik de hele dagen achter mijn alcoholistische schoonmoeder aan zou rennen, terwijl mijn man zich met zijn secretaresse vermaakt en mijn volwassen zoon de hele dagen versmolten met de bank op zijn mobieltje ligt te Tinderen, dan had ik het misschien allemaal anders gedaan. Als ik uit de auto stap, hoor ik het geschreeuw van ver. ‘Mien! Mien! Mien! Mien! Doe je panty uit!’ Met angst en beven maak ik de deur open om de situatie te aanschouwen. Daar staat ze, mijn lieve schoonmoeder, met alleen nog een panty aan, te dansen op een statafel. Ze zingt ‘Non, Je ne regrette rien’ en ziet er inderdaad niet uit alsof ze ergens spijt van heeft, ze schudt dramatisch haar vermagerde kont heen en weer. De overige cafégasten beginnen te applaudisseren. Ik raap haar kleren, die door de ruimte verspreid liggen, bij elkaar en stop ze in mijn handtas. ‘Hoeveel moet ze betalen?’ ‘Vijfendertig euro’. Ik smijt het geld op de bar en loop naar de statafel toe. Inmiddels heeft ze haar panty uitgekregen en zingt over alle duiven op de Dam. Gelukkig is schoonmoeder niet zo zwaar, het kost amper moeite om haar van de statafel te tillen. Ik gooi haar over mijn schouder en loop onder luid protest van haar voormalige publiek het café uit. Thuisgekomen neem ik niet meer de moeite om Mien uit de auto te sjouwen. Om haar nog enigszins tegemoet te komen, druk ik niet op het knopje van de centrale vergrendeling. Ik loop de achtertuin in en steek een sigaretje op. De buurvrouw zwaait over de schutting en zegt dat het ideaal weer is om de was buiten te drogen - dat scheelt namelijk energiekosten.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annemieke, Hilarisch met een heerlijk ontnuchterend eind. (alleen dat oma en schoonmoeder dezelfde zijn haalde ik er niet uit. Of is de 1e zin gericht aan de zoon (?) )

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Jan, Dat klopt. Thomas is de zoon. Misschien moet ik hem zoon noemen in plaats van Thomas. Dank voor jouw reactie. Mooi trouwens dat je niets zegt over de lange zinnen. Daar ben ik naar mijn idee niet zo goed in. Dus heb ik als experiment lange zinnen geschreven met de hoop dat ze niet werden opgemerkt als niet kloppend. Dat merkte je niet op. Dus das mooi. Groet, Annemieke

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annemieke, al je zinnen kloppen.
Ik raap haar kleren, die door de ruimte verspreid liggen, bij elkaar en stop ze in mijn handtas.
is zelfs een klassiek voorbeeld van een hoofdzin met een uitbreidende bijvoeglijke bijzin die keurig tussen komma's staat, zoals het hoort. :)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe vaak had ik inmiddels niet tegen hem gezegd dat zijn oma ze niet meer op rijtje heeft?
Klein woordje vergeten in bovenstaande zin. Wat een heerlijk verhaal, Annemieke. De bierdrinkende oma is wel een goede inspiratiebron. Die van jou zou zo een vriendin van mijn 'Pippi Langkous' oma kunnen zijn.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe vaak had ik inmiddels niet tegen hem gezegd dat zijn oma ze niet meer op rijtje heeft?
Klein woordje vergeten in bovenstaande zin. Wat een heerlijk verhaal, Annemieke. De bierdrinkende oma is wel een goede inspiratiebron. Die van jou zou zo een vriendin van mijn 'Pippi Langkous' oma kunnen zijn.
Grappig ook dat we kruislings reageren. Ik kijk nog even naar de zin.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annemieke, kostelijk verhaal. De vermagerde kont en het zingen over alle duiven op de Dam stelen mijn hart. Ik heb wel een vraagje. Merk ik invloeden van R.O. uit L.?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annemieke, Met dat gortdroge einde pak je me helemaal in ;). De bizarre onderbreking op zo'n alledaagse (was)dag heb je schitterend weergegeven. En tussen neus en lippen door even die huwelijkse aanklacht voor de voeten van de lezer neerleggen, mooi hoor :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schitterend Annemieke! De duiven op de Dam, een schoonmoeder en de lorum, wat is het leven toch boeiend ! Lachwekkend en rakend.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Van de oma van nyceway naar jouw oma ;) Ik moest erom lachen. Je wenst het niemand toe, maar ze houdt de gemoederen wel bezig. Ik vrees dat ik net als HP er niet veel geduld voor zou hebben. Een leuk verhaal.

Rol

  • Anoniem
Hallo Annemieke, Lekker zo'n schoonmoeder, die helemaal losgaat in het café waar ze met haar vermagerde kont staat te schudden. Prachtig! Het moet alleen wel een heel klein vrouwtje zijn dat de hoofdpersoon (een vrouw toch?) het voor elkaar krijgt om Mien over haar schouder te dragen. Leuke wending aan het eind. Schoonmoeder nog in de auto, gelukkig niet op het kinderslot, en de buurvrouw die over de was begint. Alsof de hele scene in het café nooit is gebeurd. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Annemieke, Wat een toffe Oma/schoonmoeder/Mien is het toch. Een toekomstvisie wellicht? Groet, R.O.
Dat zit er wel in. Ik hoop dat mijn kinderen en hun partners tegen die tijd nog een beetje geduld voor me kunnen opbrengen.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annemieke, kostelijk verhaal. De vermagerde kont en het zingen over alle duiven op de Dam stelen mijn hart. Ik heb wel een vraagje. Merk ik invloeden van R.O. uit L.?
Invloed zou kunnen. Ik spreek hem weleens, die R.O. uit L. Nog eerder denk ik dat de Johanna in mij voor even wakker schrok en zichzelf een weg naar buiten braakte.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Annemieke, Met dat gortdroge einde pak je me helemaal in ;). De bizarre onderbreking op zo'n alledaagse (was)dag heb je schitterend weergegeven. En tussen neus en lippen door even die huwelijkse aanklacht voor de voeten van de lezer neerleggen, mooi hoor :thumbsup:
Dank je voor de mooie reactie, Willemina. En ja, vrouwen kunnen veel tegelijk.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schitterend Annemieke! De duiven op de Dam, een schoonmoeder en de lorum, wat is het leven toch boeiend ! Lachwekkend en rakend.
Ehem, Lorum moest ik opzoeken. Weer iets geleerd. Dank voor jouw reactie.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van de oma van nyceway naar jouw oma ;) Ik moest erom lachen. Je wenst het niemand toe, maar ze houdt de gemoederen wel bezig. Ik vrees dat ik net als HP er niet veel geduld voor zou hebben. Een leuk verhaal.
Het lijkt mij verschrikkelijk om zo'n schoonmoeder te hebben. Gelukkig staat mijne heel anders in het leven. Dank voor jouw reactie.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Annemieke, Lekker zo'n schoonmoeder, die helemaal losgaat in het café waar ze met haar vermagerde kont staat te schudden. Prachtig! Het moet alleen wel een heel klein vrouwtje zijn dat de hoofdpersoon (een vrouw toch?) het voor elkaar krijgt om Mien over haar schouder te dragen. Leuke wending aan het eind. Schoonmoeder nog in de auto, gelukkig niet op het kinderslot, en de buurvrouw die over de was begint. Alsof de hele scene in het café nooit is gebeurd. Schrijfcoach Corrie
Het was inderdaad een klein iel schoonmoedertje. Dank voor jouw reactie.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De zotheid straalt van dit verhaal. :D Heerlijk om te lezen hoe een simpel boodschappenbriefje naar het café kan leiden. ;) Ik hoop dat schoonmama haar naam waarmaakt in haar nakie. :p

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De zotheid straalt van dit verhaal. :D Heerlijk om te lezen hoe een simpel boodschappenbriefje naar het café kan leiden. ;) Ik hoop dat schoonmama haar naam waarmaakt in haar nakie. :p
Wat zotheid is nu en dan op z'n plaats. En ze kan kan er wat van, dat sowieso :).