Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boodschappenlijstje

Mijn moeder had op mijn komst gerekend: in de keuken stonden al twee kopjes klaar onder het Senseo-apparaat en zelfs de voordeur had ze al een stukje open gezet. Ik kuste mijn moeder en het leek wel of ze weer wat kleiner en breekbaarder was geworden en mijn hart kromp ineen.” Nu vooral opgewekt, positief en tot he point blijven” peperde ik mezelf nogmaals in. “Een bak koffie drinken, vooral niet ingaan op negatieve opmerkingen of geklaag en dan snel boodschappen gaan doen.” Ma: “Zo, ik ben zo blij je eindelijk weer eens te zien” 1-0 voor ma. Ik was twee dagen geleden nog geweest en had toen de voor en achtertuin gedaan, ik had niet eens mijn nagels helemaal kunnen reinigen en die vertoonden dan ook nog zwarte rouwrandjes. “Rouwrandjes, was eigenlijk heel toepasselijk sinds mijn vaders dood” dacht ik nog. Opgewekte stem: “Hallo ma, hoe gaat het, wat een lekker weer hè?” Ik nam een slok van mijn koffie, maar ma maakte gebruik van het feit dat ik daardoor niets kon zeggen en wat ik gevreesd had, gebeurde. “Ja, alleen is maar alleen, hè”. Snel slikte ik mijn koffie door. “Heb je nog boodschappen nodig?” wist ik nog uit te brengen hoewel ik het boodschappenbriefje al lang op de salontafel had zien liggen en ik las: 1 k. ges. aardap 1p. koffie 3ml ½ p geh. 4 karb. 1fl wasm 1 fl p gesn. gr. Suikerrkl. Geld ½ br. Wijs geworden door legio andere boodschappenbriefjes, begon ik eerst te ontcijferen wat er precies stond, net als vroeger. 1 kilo geschrapte aardappels 1 pak koffie 3 maal ½ pond gehakt 4 karbonaadjes 1 fles wasmiddel Maar wat was in hemelsnaam 1 fl p? “Een fles port”, zei mijn moeder en we schoten allebei in de lach en even was het net als vroeger. Alleen stond er dan vaak 1p.mv(1 pak maandverband) op, maar dat hadden we geen van beiden meer nodig. Een boodschappenbriefje had het ijs gebroken. Ik stapte op mijn fiets, haalde geld, werkte het lijstje af en toen namen we samen een glaasje port (1 gl. p)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal. Herkenbaar geschreven de relatie tussen moeder en dochter en de onleesbare boodschappenbriefjes van iemand anders. Mijn moeder kon soms haar eigen krabbels niet eens meer ontcijferen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mea Culpa 63, Ja, het is een leuk verhaal/scene met een paar mooie details. even zeuren :) Het begin is niet echt logisch:
Mijn moeder had op mijn komst gerekend: in de keuken stonden al twee kopjes klaar onder het Senseo-apparaat en zelfs de voordeur had ze al een stukje open gezet.
Als je de volgorde omdraait: Mijn moeder had op mijn komst gerekend: de voordeur had ze al een stukje opengezet en in de keuken stonden twee kopjes klaar onder het Senseo-apparaat. Terzijde, het kan met minder woorden: Mijn moeder had de voordeur een stukje opengezet en in de keuken stonden de kopjes klaar onder het Senseo-apparaat. ander dingetje: gedachten van HP niet tussen " en probeer bewust om te gaan met de ovt en vvt.

Rol

  • Anoniem
Hallo Mea Culpa 63, Je brengt met het boodschappenbriefje een leuke wending in het verhaal. De uitleg over de afkortingen kan denk ik korter. Een paar items is voldoende om je punt te maken. "Ik kuste mijn moeder..." Doordat je in de zin ervoor al genoemd hebt dat het je moeder betreft, kun je 'mijn moeder' hier vervangen door 'haar'. Ma: " Opgewekte stem: “ Bovenstaande verwijzingen worden eigenlijk vooral gebruikt als je een scenario schrijft. Hier kun je ze weglaten. Leuk dat het verhaal positief eindigt met de Port. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal. Herkenbaar geschreven de relatie tussen moeder en dochter en de onleesbare boodschappenbriefjes van iemand anders. Mijn moeder kon soms haar eigen krabbels niet eens meer ontcijferen.
Bedankt voor je reactie. Zelf maak ik het vaak nog bonter. Ik maak boodschappenlijstjes en vergeet ze vervolgens mee te nemen. :o

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als je steeds hetzelfde lijstje maakt weet je wel wat je mee moet nemen. Leuk verhaal. Je vergeet hier en daar wel een punt.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mea Culpa 63, Ja, het is een leuk verhaal/scene met een paar mooie details. even zeuren :) Het begin is niet echt logisch:
Mijn moeder had op mijn komst gerekend: in de keuken stonden al twee kopjes klaar onder het Senseo-apparaat en zelfs de voordeur had ze al een stukje open gezet.
Als je de volgorde omdraait: Mijn moeder had op mijn komst gerekend: de voordeur had ze al een stukje opengezet en in de keuken stonden twee kopjes klaar onder het Senseo-apparaat. Terzijde, het kan met minder woorden: Mijn moeder had de voordeur een stukje opengezet en in de keuken stonden de kopjes klaar onder het Senseo-apparaat. ander dingetje: gedachten van HP niet tussen " en probeer bewust om te gaan met de ovt en vvt.
Hallo Jan Bedankt dat je mijn tekst zo nauwkeurig gelezen hebt. Je hebt gelijk. Ik stapte eerst door de openstaande voordeur en ging, na het begroeten van mijn moeder, aan de koffie. Dat van die quotes wist ik niet. En dat van de tijd, de o.v.t. of de v.v.t, daar heb ik niet eens op gelet. Dank voor de waardevolle tips. Mea Met vriendelijke groet, M.C.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je steeds hetzelfde lijstje maakt weet je wel wat je mee moet nemen. Leuk verhaal. Je vergeet hier en daar wel een punt.
Bedankt voor je reactie, ik zou er verder geen punt van maken. ;)

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Mea Culpa 63, Je brengt met het boodschappenbriefje een leuke wending in het verhaal. De uitleg over de afkortingen kan denk ik korter. Een paar items is voldoende om je punt te maken. "Ik kuste mijn moeder..." Doordat je in de zin ervoor al genoemd hebt dat het je moeder betreft, kun je 'mijn moeder' hier vervangen door 'haar'. Ma: " Opgewekte stem: “ Bovenstaande verwijzingen worden eigenlijk vooral gebruikt als je een scenario schrijft. Hier kun je ze weglaten. Leuk dat het verhaal positief eindigt met de Port. Schrijfcoach Corrie
Hallo Corrie, Ik weet niet of ik op de geëigende manier reageer door op citeren te klikken., maar een andere manier heb ik nog niet gevonden. Bedankt voor je waardevolle kanttekening. Zelf heb ik gezien dat het ook logischer was geweest als ik het over pa's dood had gehad i.p.v. mijn vaders dood. Met vriendelijke groet, M.C.