Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#77 Pippi Langkous

Dit jaar heb ik oma getrokken voor Sinterklaas. Wanneer mijn oma van haar motor stapt zet ze iedereen op het verkeerde been. Ze geniet van de omdraaiende hoofden als ze haar helm afzet en haar lange rode krullen vrijlaat. Opa was nog geen week begraven toen de motor ineens op het garagepad stond. Een echte Harley Davidson. Ja, oma staat haar mannetje. ‘Ik hield van je opa, kind, maar het leven gaat verder,’ zei oma terwijl ze in mijn wang kneep. ‘Hier, ik heb een reservehelm. Zet op. Dan maken we een ritje.’ Ik verborg mijn gezicht in het leer van haar motorpak en verstrengelde mijn vingers voor haar buik. De motor is niet haar enige ‘guilty pleasure’ sinds opa’s dood. Oma is een soort Pippi Langkous. Voor mijn surprise hol ik zorgvuldig een grote komkommer uit en schuif deze over de hals van het flesje. Ik schud de rode spuitbus en plak de mie-slierten op de bovenkant van de komkommer. De roerbakgroenten schieten alle kanten op als ik de zak iets te enthousiast opentrek. De onderkant van mijn surprise wordt een rokje van groente. Zorgvuldig druk ik paprika, wortel en witte kool in de lijm. Het leren jasje van mijn oude Barbiepop wordt opgevuld met watten en zorgvuldig om de komkommer heengeslagen. Ook het gezicht wordt opgebouwd uit stukjes groenten van de tafel. Nu het gedicht nog. Oma, eet je wel genoeg groen? Sint vindt dat je dat maar snel moet doen. Een beetje gezonder leven kan geen kwaad Luister maar naar Sints goede raad Want hij is een hele oude man Die het ten slotte weten kan Op Pakjesavond is oma de eerste die haar surprise naar zich toetrekt. Gespannen kijk ik naar haar gezicht. ‘Wat hebben we hier. Wat wil die oude man me nu weer wijs maken?’ zegt oma terwijl ze het gedicht openvouwt. ‘Ik hoop niet dat ik hier eerst doorheen moet eten voordat ik bij mijn cadeautje kom,’ lacht oma voordat ze begint te lezen. Met een vies gezicht bevrijdt oma het flesje uit de komkommer. ‘Oh gelukkig mijn favoriete drankje. Dank je wel Sinterklaas. Heb je de rest van de krat in de garage gezet?’

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
nyceway, Leuk verhaal in een prettige stijl. (Misschien deze zin nog even overwegen: 'De motor is niet haar enige ‘guilty pleasure’ sinds opa’s dood.')

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een puike oma, maar ook best irritant. Dat is persoonlijk; ze doet me een beetje aan mijn schoonmoeder denken. Ik vraag me steeds af, nyceway, of dat leren gewatteerde Barbiepop jasje nu wel om die komkommer past en hoe dat allemaal blijft plakken. Het is een wonderlijke constructie en gezellige leeskost! :-)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@nyceway, jouw oma is een vrouw naar mijn hart die met haar rode krullen conventies losschudt. In die zin zou ik deze zin heroverwegen: [Ik schud de rode spuitbus en plak de rode mie-slierten op de bovenkant van de komkommer.] Het is te rood. Het maken van de surprise heb ik met bewondering gelezen, alleen, vertel me, hoe plak je mie op een natte komkommer? Echt een aangename tekst.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Niceway, dit Sinterklaasverhaal doet me denken aan vroeger toen we thuis ook iemand moesten trekken en surprises en gedichten maken. Graag gelezen en zo'n Oma is er één uit de duizend, hè?! :o

Rol

  • Anoniem
Hallo Nyceway, Leuk dat je ervoor gekozen hebt om alle ingrediënten op het briefje te verwerken in je tekst. Het zorgt voor verrassende wendingen in het verhaal. "Mijn oma is apart." Je laat heel mooi zien hoe apart oma is, daardoor is bovenstaand zinnetje eigenlijk overbodig. Tot aan de laatste zin bouwt zich het beeld van oma steeds verder op. Je hebt de neiging om zinnen ingewikkelder te maken dan nodig. In de reacties van de anderen zijn er al een paar genoemd. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Blavatski. Dat vind ik het leuke aan Sinterklaas. Eerst iets leuks verzinnen, dan lekker knutselenen als kers op de taart nog een leuk gedicht.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig, vooral haar rode krullen. Die heb ik zelf namelijk ook. Sfeervol en een heerlijk sinterklaasverhaaltje tegelijk. Genoten hoor!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Een grappige oma. Ik kan alleen de vergelijking met Pipi Langkous niet plaatsen. De surprise beeldend beschreven. :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nyceway, Een kostelijk stukje. Ik onthoud me van commentaar. Dat is hiervoor al wel gegeven. Ik mag jouw oma wel :)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Marietje. Als er nu een film gemaakt zou worden van Pippi Langkous als oma dan zou deze oma erop lijken! Het paard is ingeruild voor de motor. Het gaat om het idee van het totale gebrek aan conventies. Dank je wel voor je compliment, Wilhelmina.