Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#74 Een vorkje prikken

Een vorkje prikken 'Hallo, je bent er al!' Hij hoort de gemaakt-luchtige toon van zijn stem en voelt de grimas op zijn gezicht. Phillip legt zijn Iphone weg. 'Ja, paar minuten.' Hij gaat zitten. Oh, god, wat een slecht idee is dit. 'Eerst maar even kijken wat we willen eten?' 'En drinken!' zegt Phillip terwijl hij het meisje wenkt dat bij de bar staat. 'Ook een biertje?' 'Uhh, nee, doe maar Spa'tje voor mij.' Ziet hij spot in de ogen van Phillip? Hij bestudeert de kaart, wat hij al vreesde: niets wat maar enigszins voldoet aan zijn dieet. 'Zullen we het 4-gangen diner van de chef nemen?' Weer die spottende blik? Vorige week was het begonnen. Zijn baas kwam op hem af en zei 'ga een vorkje prikken met Phillip, zorg dat het beter gaat tussen jullie, jullie team doet het niet goed!' Juist nu hij serieus met een dieet bezig was en al 5 kilo was afgevallen! Natuurlijk ging het niet goed tussen hem en Phillip, en 'een vorkje prikken' ging daarin niets veranderen! Maar dat had hij natuurlijk niet gezegd en nu zit hij hier. Hij zou zich niet laten kennen! Hoewel dat waarschijnlijk wel de bedoeling van zijn baas is. 'Ok, doen we!' Hij kijkt om zich heen. Zo'n modern restaurant is het, in een oude fabrieksloods met sloophouten tafeltjes en vrolijk gekleurde leren stoelen. Keus van Phillip! Maar het ruikt wel lekker. Ineens beseft hij hoeveel trek hij heeft in eindelijk weer een normale maaltijd! Het sprieterige meisje brengt hun drankjes en zet een mandje met knoestig donkerbruin brood neer dat geurt alsof het net uit de oven komt. De olijfolie in het bakje ernaast wedijvert in geurigheid. Alsof hij weer in het winkeltje in het smalle straatje in San Gimignano staat met de verse olijfolies uit de omgeving en bijna net zulk knoestig brood. Hij voelt dat zijn lijf zich ontspant. Hij kijkt op van het brood en de olijfolie en ontmoet de blik van Phillip. Geen spot. Misschien is het toch een goed idee, deze avond.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Arina, we zijn nu bij schrijfopdracht #77. Deze is van weken geleden. Je zult n.a.w. geen reacties meer krijgen. Succes.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen #74 aan de orde was had ik geen eetlust. Nu het weken later alsnog wordt opgediend, wil ik wel een vorkje meepikken. Waarom niet? Het blijkt ook nog eens smakelijk geschreven. Ik zou wél op een nieuwe regel beginnen als je van sprekersperspectief wisselt. Dat leest een stuk aangenamer. Iphone >> iPhone (de eigenzinnige schrijfwijze van Apple) van zijn baas is >> van zijn baas was (consequent v.v.t.) 'knoestig brood' spreekt helemaal tot mijn verbeelding, maar ik zou het meteen erna niet nog eens gebruiken. Alternatief: knapperig brood? Erg leuk verhaal. Wat een etentje al niet vermag. In het begin is mij niet heel erg duidelijk wie er aan het woord is. Mogelijk dat ik daarom niet correct op een nieuwe regel begin. Een vorkje prikken 'Hallo, je bent er al!' Hij hoort de gemaakt-luchtige toon van zijn stem en voelt de grimas op zijn gezicht. Phillip legt zijn Iphone weg. 'Ja, paar minuten.' Hij gaat zitten. Oh, god, wat een slecht idee is dit. 'Eerst maar even kijken wat we willen eten?' 'En drinken!' zegt Phillip terwijl hij het meisje wenkt dat bij de bar staat. 'Ook een biertje?' 'Uhh, nee, doe maar Spa'tje voor mij.' Ziet hij spot in de ogen van Phillip? Hij bestudeert de kaart, wat hij al vreesde: niets wat maar enigszins voldoet aan zijn dieet. 'Zullen we het 4-gangen diner van de chef nemen?' Weer die spottende blik? Vorige week was het begonnen. Zijn baas kwam op hem af en zei 'ga een vorkje prikken met Phillip, zorg dat het beter gaat tussen jullie, jullie team doet het niet goed!' Juist nu hij serieus met een dieet bezig was en al 5 kilo was afgevallen! Natuurlijk ging het niet goed tussen hem en Phillip, en 'een vorkje prikken' ging daarin niets veranderen! Maar dat had hij natuurlijk niet gezegd en nu zit hij hier. Hij zou zich niet laten kennen! Hoewel dat waarschijnlijk wel de bedoeling van zijn baas is. 'Ok, doen we!' Hij kijkt om zich heen. Zo'n modern restaurant is het, in een oude fabrieksloods met sloophouten tafeltjes en vrolijk gekleurde leren stoelen. Keus van Phillip! Maar het ruikt wel lekker. Ineens beseft hij hoeveel trek hij heeft in eindelijk weer een normale maaltijd! Het sprieterige meisje brengt hun drankjes en zet een mandje met knoestig donkerbruin brood neer dat geurt alsof het net uit de oven komt. De olijfolie in het bakje ernaast wedijvert in geurigheid. Alsof hij weer in het winkeltje in het smalle straatje in San Gimignano staat met de verse olijfolies uit de omgeving en bijna net zulk knoestig brood. Hij voelt dat zijn lijf zich ontspant. Hij kijkt op van het brood en de olijfolie en ontmoet de blik van Phillip. Geen spot. Misschien is het toch een goed idee, deze avond.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Arina, we zijn nu bij schrijfopdracht #77. Deze is van weken geleden. Je zult n.a.w. geen reacties meer krijgen. Succes.
Mili, ik breek mijn hersens op de afkorting n.a.w. Al mijn woordenboeken weten het ook niet. Ben benieuwd waarom Arina geen reacties meer zou krijgen, want dat ligt opgesloten in dat n.a.w.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, naar alle waarschijnlijkheid. Graag gedaan.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, naar alle waarschijnlijkheid. Graag gedaan.
N.a.w. is het aan mijn domheid te wijten dat ik daar zelf niet op kon komen. Mili, ik heb de neiging me te schamen, maar dat doe ik niet. Daar schiet ik niets mee op. Ik beschouw je nu even als mijn oudere zus die me vergevingsgezind over mijn platte schedel wrijft.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos veel beter met de harde returns om onderscheid te maken tussen de sprekers. Ben het met je eens dat 2x knoestig niet mooi is maar alternatief is lastig want knapperig geeft niet helemaal de grove vorm weer die ik probeer met knoestig te beschrijven. Misschien tweede keer gewoon kiezen voor grof! @Mili ik ben pas kort op het forum. Waarom zou je niet over langere perioden de schrijfopdrachten kunnen uitvoeren? Gaat het r om dat je allemaal tegelijk met dezelfde opdracht bezig bent?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos veel beter met de harde returns om onderscheid te maken tussen de sprekers. Ben het met je eens dat 2x knoestig niet mooi is maar alternatief is lastig want knapperig geeft niet helemaal de grove vorm weer die ik probeer met knoestig te beschrijven. Misschien tweede keer gewoon kiezen voor grof!
Knapperig is inderdaad geen synoniem voor 'knoestig', maar ik weet dat dat knoestige brood wel knapperig is. Ik heb er indertijd mijn tandvlees op stuk gebeten, in San Gimignano. Als je knoestig met knapperig afwisselt beschrijf je de huid én de tekstuur van het brood; twee vliegen ... Niemand verwacht van je dat je vervolgt met een synoniem van 'knoestig'.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, # 5, ik breid liever je tonsuur uit naar rechts, naar links en naar achteren, het liefst met een machete. @Arina, inderdaad, allemaal tegelijkertijd. Heb je de meeste kans op reactie van de schrijfcoach en medeschrijvers.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, # 5, ik breid liever je tonsuur uit naar rechts, naar links en naar achteren, het liefst met een machete.
Ik acht de kans, met voorbedachte rade, gescalpeerd te worden te groot. Ik bezorg je wel een tondeuse.