Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#76 Dasajev '88

Het duizelde hem. Het duizelde ons. Het duizelde iedereen. (Gekozen voor een sportfragment: Marco van Bastens goal in de EK finale van 1988. Ik vind dat de reactie van Rinat Dasajev nooit echt is belicht.. Hij werd uitgeroepen tot beste keeper van het toernooi. Op zich niet zo moeilijk, want er deden slechts acht ploegen, dus acht keepers, mee. Maar hij was echt subliem. Zijn reactie onderstreept de schoonheid van de goal van Van Basten. Je ziet Dasajev wankelen op zijn benen, verloren zoeken naar houvast, nadat hij beseft dat de bal het net gevonden heeft. Je ziet hem op zoek naar houvast omdat zo'n goal gewoon niet kan, niet tegen hem. En iedereen die getuige was, wist dat hij het bijna onmogelijke had gezien. Inclusief Rinus Michels. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&so… )

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, ik word helemaal blij van je uitwerking omdat de passie er vanaf spat. De herhaling van duizelen maakt het ook krachtig.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, ik durf nauwelijks meer te bekennen dat ik geen voetbalfan ben. Ik duizel voortaan van puur enthousiame maar vrolijk mee. :) :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties. Het is wellicht arrogantie om te menen en te benoemen dat de uitzonderlijke schoonheid van het doelpunt met name blijkt uit de reactie van de keeper en dat dat - bij mijn weten - nooit benoemd is. Maar goed. Ik schaam me daar niet voor :) Anders zou ik niet schrijven.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever
Prachtig. Misschien was het taalkundig een sterkere optie geweest om het eerste deel van de drieslag vanuit Dasajev te schrijven dus: 'Het duizelde mij.' Hoe dan ook een erg originele invulling. Top.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Frank. Koppig als ik ben, denk ik dat 'Het duizelde mij.' niet realistisch is, in zoverre dat het daar dan bij zou stoppen. Ik denk namelijk dat Dasajev op dat moment, en misschien ook daarna, misschien nu nog, geen aandacht zou hebben voor wie het nog meer duizelde. Ik kan me goed voorstellen dat het hem nog steeds zo duizelt dat de blik, ook de terugblik, op dat moment bij hem naar binnen gekeerd blijft.