Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #75 - Nijlpaarden op het schoolplein

De meldingen kwamen vrijwel tegelijkertijd binnen. Eén: onraad in de dierentuin, opengebroken hokken en hekken, ontsnapte (ontvoerde?) dieren. De nachtwaker van de zoo sprak gehaast en verward maar de boodschap was duidelijk. Twee: nijlpaarden op het schoolplein. Een vrouw van middelbare leeftijd dacht even uit te rusten tegen wat zij dacht dat kunst was, toen een van de beesten bewoog en begon te gapen. De opengesperde bek van een hippopotamus van zo dichtbij moet indrukwekkend zijn. De lucht die eruit komt ook. De vrouw was in shock geraakt en een voorbijganger had 1-1-2 gebeld. Je hoefde niet lang bij de politie te zitten om een verband te zien en ik schakelde dan ook onmiddellijk alle relevante hulpdiensten in. Ik zag niet alleen verband, ik zag het werk van een verknipte milieuactivist. Zo een die vindt dat alle dieren recht hebben op vrijheid, ongeacht of ze kunnen overleven in het wild, en ongeacht de risico's voor de bevolking. Zo eentje met een versleten spijkerjasje om zijn schouders en op zijn gezicht een poging tot een vlasbaardje, die de natuur gebruikt als excuus voor zijn eigen narcistische behoefte aan aandacht. Zo een die vroeger thuis vond dat hij altijd op het tweede plan kwam omdat het andere kind nu eenmaal slimmer was en harder werkte. Een moederskindje dat dacht dat hij zich allerlei vrijheden kon permitteren ter compensatie van wat hij allemaal miste. En zij trapte er nog in ook. Maar moeder leefde niet meer en God, wat had ik het gehad met die hufter. Er waren dodelijke slachtoffers te betreuren, mensen én dieren. Het had veel erger kunnen zijn. De meeste dieren waren uit gewoonte gewoon in hun verblijven gebleven. Eén giraffe brak zijn nek toen hij, op weg naar de uitgang tegen een lamp liep. Buiten de stad, op Kuytenbrouwer’s Spruitjeskwekerij werd later nog een struisvogel teruggevonden. In de stad was er niemand meer die probeerde mijn broer vrij te krijgen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart, grandioos, wat een heerlijk vlammend manifest! Gebaseerd op actualiteit. Er is heel veel in je tekst te ontdekken, ga het straks weer lezen. :) :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nice :) Nijlpaarden zijn overigens de dodelijkste dieren van Afrika als het gaat om menselijke slachtoffers. Deze zin vond ik wat minder:
Een vrouw van middelbare leeftijd dacht even uit te rusten tegen wat zij dacht dat kunst was, toen een van de beesten bewoog en begon te gapen.
De zinsconstructie is wat houterig. Het is ook wel erg onwaarschijnlijk wat er gebeurt. Oh en die giraf die tegen de lamp liep: :D maar wel heel melig.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hahaha zalig verhaal... mag ik ook eens een taalzaagje doen. Eén: onraad in de dierentuin, opengebroken hokken en hekken, ontsnapte (ontvoerde?) dieren, de nachtwaker van de zoo sprak gehaast en verward maar de boodschap was duidelijk. Ik zou de komma tussen dieren en de nachtwaker veranderen in een punt. Wie o wie had me nu ook weer gezegd dat je meer dan een komma moet vermijden in een zin? Tis muggenziften he, lees je verhalen heel graag :)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, Mili - en wees gerust kritisch :) Ostinato, de zin die je aanhaalt staat er bewust zo. Ik weet niet of anderen zich er ook aan storen, maar ik vond 'm mooi zo. In je tweede kritiekpuntje kan ik me beter vinden, die vond ik zelf ook op het randje maar ik dacht: het moet voor de schrijver ook leuk blijven, dus ik heb 'm laten staan. Han, bedankt voor je zalige compliment en je correctie. Hier is een punt inderdaad beter (en ik zal 'm aanpassen) maar niet omdat er maar één komma in een zin mag. Ik ben gek op komma's.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart, aan de zin die @Ostinato aanhaalt, stoor ik me niet. Ik vind het in tegendeel een interessante zin. Een ik-vind-mij-d'r in-zin. Een parabel schreef je. Ik vind het ingenieus, zou mijn 'politieke register' willen opentrekken maar doe het niet. Ben nu eenmaal beëdigd. ;) Helaas, pindakaas, ik ga geen kritiek geven die ik niet heb. Zoals Han zegt, zalig.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De ik-figuur heeft het duidelijk niet met milieuactivisten :p Is het hoofdpersonage trouwens iemand van de politie - die de meldingen binnenkreeg - of de broer van de milieuactivist? Misschien is het de schuld van een vermoeiende dag hier, maar ik zag het niet zo helder meer, die laatste zin bracht me in verwarring. Of is de politie de broer? :ninja: En deze zin: Maar moeder leefde niet meer en God, wat had ik het gehad met die hufter. Is die 'hufter' die milieuactivist of God? Dit is geen kritiek, maar een vraag tot verduidelijking, want ik zou het verhaal - boeiend geschreven, absoluut! - graag tot in de details begrijpen. :o (en excuus voor de smileys...)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel fijntjes gescheven Bartsnel! @Etiket Ik zie het als de ik-politieman die verband legt met de milieuactivist, de jaloerse jongere broer, het moederskindje. De relatie tussen ik-figuur en broer is naar de vaantjes. Een moederskindje... zij trapte erin....moeder leefde niet meer... , ik vind het een vlotte gedachtengang Of heb ik het helemaal verkeerd?

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, ik denk dat je helemaal gelijk hebt, marlie... Als ik het op die manier herlees is het me ook allemaal duidelijk, ook het zinnetje met God: die had er uiteindelijk al nooit echt iets mee te maken.... bedankt voor de opheldering!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili: Politiek register? Nee hoor, laat maar dicht. Ik doe (hier) niet aan politiek. @Marlie en etiket: Bedankt voor het lezen. Het is inderdaad zoals Marlie zegt. De ik-politieagent heeft eindelijk aanleiding om zijn broer achter slot en grendel te zetten.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Altijd al medelijden gehad met giraffen. Ze steken hun nek uit en lopen ook nog tegen de lamp. Au. Leuke vondst, Bart, graag gelezen

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, Mooi, mooi, mooi, mooi, mooi. Twee totaal verschillende broers, zo herkenbaar. Het begon in de Bijbel al met Kaïn en Abel. Ik verdenk je ervan dat de giraffe en de struisvogel ook een betekenis hebben in het verhaal. De één steekt de nek uit, de ander steekt z'n kop in het zand. Knap gedaan, in zo weinig woorden zoveel verteld.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Dana, Odile en Wilhelmina. De giraffe en de struisvogel staan inderdaad voor de broers maar ik had erg weinig ruimte om het uit te werken. Ik ben wel heel blij dat je het zag. De een steekt zijn nek uit en loopt tegen de lamp, de ander overleeft, maar die overeenkomst is wel wat vaag, als zeg ik het zelf.