Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#75 Verlossing

Het was mijn moeder die het laken naar mijn vader bracht, de ochtend na mijn eerste natte droom. Hij nam me mee op een lange wandeling, vertelde me dat ik een man was geworden en dat mijn krachten zouden groeien. Hij vertelde me over vrouwen, over liefde, over lust. Hij vertelde over verantwoordelijkheden, verleiding en gevaren. En hij vertelde over De Kracht die van vader op zoon wordt doorgegeven in onze bloedlijn; De Kracht van het Boze Oog die ik vanaf die dag bezat, en ook weer over verantwoordelijkheden, verleiding en gevaar. Hij legde uit dat De Kracht, eeuwen geleden bedoeld om de stam te beschermen, niet meer van deze tijd was. Maar hij was er nog. Nadat mijn leraar natuurkunde enkele maanden later door een omvallende boom werd verpletterd, nam hij me weer mee op een wandeling en ik bekende dat ik mijn zelfbeheersing had verloren toen de man me, onterecht, een week had laten schorsen. Vader zei dat zoiets kon gebeuren, dat het hem ook was overkomen, maar dat ik waakzaam moest blijven voor ongewilde buitenproportionele gevolgen. Toen mijn rivaal in de liefde - een uitstekend zwemmer - verdronk, vroeg mijn moeder me naar mijn rol. Ik moest bekennen. Ze voorspelde mij een huwelijk dat verduisterd zou worden door schaduwen, en al vroeg proefde ik haar gelijk. Ik heb me bekwaamd in beheersing, dacht dat het werkte, maar ik heb Het Oog, mijn blik, onderschat. Ik keek argeloos naar journaals en actualiteitenprogramma's op tv, ontstak soms in woede en onderschatte de reikwijdte van De Kracht. Gisteren is er weer een politicus gestorven. Zijn mysterieuze dood, de vierde dit jaar, is veroorzaakt door een bijensteek in januari. Nu sta ik voor de spiegel en richt De Kracht op mij. En in de verte dreunt een naderend onweer.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg mooi geschreven, Angus. Elk woord is functioneel en daarmee vertel je een groot verhaal in weinig tijd. Twee kleine (smaak)dingetjes: Het woord 'verpletterd' vind ik hier uit de toon vallen. Ik zou zelf hier bijvoorbeeld voor 'getroffen' of eventueel ' dodelijk getroffen' kiezen. In de voorlaatste zin zou ik van 'mij' 'mijzelf' maken. Maar, zoals gezegd, dat is puur smaak. Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Heerlijk rustig beschreven. Ben jij het laatste slachtoffer of heb ik dat verkeerd begrepen? In ieder geval kom ik niet bij je in de buurt.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Angus. Leuk om je eens in een jou ongewoon genre te zien schrijven. Geslaagde tekst. Paar opmerkinkjes. Twee keer 'onderschatten' in de een-na-laatste alinea vind ik niet zo mooi. Ik zou het derde gesprek ook door Vader laten doen. Moeder is tot dan toe op de achtergrond gebleven en Vader is de deskundige op het gebied van de kracht (ben trouwens niet zo dol op die hoofdletters voor De Kracht en Het Boze Oog - zeker niet de lidwoorden). Bovendien past zo'n drieslag erg goed in zo'n 'sprookjesachtig' verhaal. Vader informeert Vader waarschuwt Vader keurt af/bestraft/profeteert Graag gelezen

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mooi verhaal en zoals tja zegt heerlijk rustig geschreven. ik lees het alsof ik door een warme stem wordt voorgelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, zoals @Bart heb ik het gevoel dat [verpletterd] niet past in jouw bijzondere, goed geschreven verhaal.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Ik zou na bijensteek een komma zetten. Dan heeft "in januari" nog iets meer effect want je pauzeert automatisch even bij een komma Mooi geschreven verhaal! Mooi einde ook.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Angus (gave avatar), een pluspunt vind ik ook dat je overdraagbare krachtren naar de mannenwereld hebt vertaald. Ik kende dit tot dusver alleen als een heksendingetje. (Daarom kan moeder er inderdaad maar beter buiten blijven bedenk ik me nu.) Mooi.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties. De hp is inderdaad het laatste slachtoffer. Het overschaduwde huwelijk staat in de weg aan nageslacht. In mijzelf' lijkt me voor een spiegel het 'zelf' overbodig, maar daar kun je over discussiëren. 'Verpletterd' is ook zoiets. Voor mij duidt dat op een nogal stevige boom - eufemisme - die, ware het niet onder invloed van Het Boze Oog, nooit zou zijn omgevallen. De moeder vond ik de gepaste figuur om de hp aan te spreken op huwelijkse condities. U kunt dat toeschrijven aan mijn hang naar traditionele rolpatronen. Mijn stem wordt inderdaad als warm omschreven. Dat is deels genetisch bepaald, maar wordt ondersteund en versterkt door consumptie van nicotine. Deelname aan schrijfwedstrijden heb ik grotendeels afgezworen. Het overzicht op deze site stelt mij merendeels voor het dilemma of ik moet gruwen of schuddebuiken. (De spaarzame relevante wedstrijden mijd ik, uitzonderingen daargelaten, uit angst voor demotivatie.)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk kun je dat vragen Mili, want je deed het. Het is een foto van James Gandolfini, de helaas veel te vroeg overleden (51) acteur die de hoofdrol speelde in The Sopranos.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me eerder een nachtmerrie.Ook, en misschien vooral, door zo 'n overschaduwd huwelijk.