Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#74 - Keurig gedekt

Zoals gebruikelijk zit hij alleen aan de kleine tafel, een kandelaar verlicht het kale vertrek slechts minimaal. Op de achtergrond is enkel het dwingende getik van de ouderwetse staande klok hoorbaar. Hij heeft de tafel keurig gedekt: het mes ligt rechts, de vork kwam links. Beide liggen ze perfect evenwijdig met elkaar en wijzen naar de lege stoel aan de overkant. Het glas wijn staat klaar om gevuld te worden, het donkerrode servet ligt in het midden van het bord. Hij sluit zijn ogen en ademt diep in. Vanuit de keuken komen de heerlijkste geuren hem al tegemoet. Coq au vin met... aardappelkroketjes... Het aroma dringt via zijn neusgaten tot in zijn longen door. Een tweede, diepere teug straalt uit tot in de uithoeken van zijn uitgeleefde lichaam. Hij opent langzaam zijn ogen en staart naar de lege plek. Het getik van de klok wordt dwingender, de wijzers vertellen hem dat hij nog enkele minuten geduld moet hebben. Met zijn trillende rechterhand neemt hij het servet en vouwt hem behoedzaam open. Nog anderhalve minuut. Hij legt het servet keurig op zijn schoot. Vijfenveertig seconden. Hij strekt zijn armen en legt zijn handen op tafel, de handpalmen naar boven gericht. Vijftien seconden. Hij sluit zijn ogen en luistert naar het getik. Nog enkele tellen. Hij houdt zijn adem in. 'Klik'. De staande klok slaagt twaalf keer, langzaam en doordringend. Hij buigt zijn oude hoofd, zijn reumatische vingers beven. Een rilling gaat langs zijn rug. Plots voelt hij haar knokige vingers. Ze strelen liefdevol zijn huid, haar zachte handen voorzichtig in de zijne. Hij klemt zijn kaken tegen elkaar en knijpt zijn ogen extra hard dicht. Hij weet dat als hij ze weer opent, het moment voorbij zal zijn. Zijn ogen worden vochtig. Zijn lip trilt. De coq au vin geurt heerlijk. Versie #2 Een kandelaar verlicht het kale vertrek slechts minimaal. Op de achtergrond is enkel het dwingende getik van de ouderwetse staande klok hoorbaar. Hij heeft de tafel keurig gedekt: het wijnglas staat klaar om gevuld te worden, het donkerrode servet ligt in het midden van het bord. Het mes ligt rechts, de vork links; beide liggen perfect evenwijdig aan elkaar en wijzen naar de lege stoel aan de overkant. Hij sluit zijn ogen en ademt diep in. Vanuit de keuken komen de heerlijkste geuren hem al tegemoet. Coq au vin met... aardappelkroketjes... Het aroma dringt via zijn neusgaten tot in zijn longen door. Een tweede, diepere teug straalt uit tot in de uithoeken van zijn uitgeleefde lichaam. Hij opent langzaam zijn ogen en staart naar de lege plek. Het getik van de klok wordt dwingender, de wijzers vertellen hem dat hij nog enkele minuten geduld moet hebben. Met zijn trillende rechterhand neemt hij het servet en vouwt hem behoedzaam open. Nog anderhalve minuut. Hij legt het servet keurig op zijn schoot. Vijfenveertig seconden. Hij strekt zijn armen en legt zijn handen op tafel, de handpalmen naar boven gericht. Vijftien seconden. Hij sluit zijn ogen en luistert naar het getik. Nog enkele tellen. Hij houdt zijn adem in. 'Klik'. De staande klok slaat twaalf keer, langzaam en doordringend. Hij buigt zijn oude hoofd, zijn reumatische vingers beven. Een rilling gaat langs zijn rug. Plots voelt hij haar knokige vingers. Ze strelen liefdevol zijn huid, haar zachte handen voorzichtig in de zijne. Hij klemt zijn kaken op elkaar en knijpt zijn ogen extra stevig dicht. Hij weet dat als hij ze weer opent, het moment voorbij zal zijn. Zijn ogen worden vochtig. Zijn lip trilt. Op de achtergrond tikt de klok onverstoorbaar verder.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
etiket, welkom hier, om maar gelijk met de deur in huis te vallen: met de 1e zin geef je het verhaal weg - en dat is zonde. Laat uit de scene blijken dat hij alleen is. Intrigerend verhaal. Dingetje: 'evenwijdig met elkaar' - aan elkaar en deze:
Het glas wijn staat klaar om gevuld te worden
een kwestie van juist formuleren: het wijnglas staat klaar om gevuld te worden ;)

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey, bedankt voor je reactie! Over die eerste zin zal ik eens nadenken ;)
een kwestie van juist formuleren: het wijnglas staat klaar om gevuld te worden ;)
:D juist

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
he leuk verhaal....graag gelezen en ja janp heeft wel een punt met die eerste zin. Niet als je het verhaal los van de opdracht ziet dan kan hij prima. Maar de opdracht was 2 personen dus je weet nu dat er nog iemand komt.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Welkom! Een mooi verhaal over een eenzame man die wacht op twaalf uur, dan komt zijn overleden vrouw langs spoken. Tenminste zo heb ik het gelezen. De details maken de sfeer. Zoals het beschreven bestek en de klok die een duidelijke rol speelt. :thumbsup: De laatste zin zou ik eerder plaatsen of weglaten omdat het niets meer toevoegt. Graag gelezen en tot de volgende opdracht! :nod:

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt han73 en Marietje voor de reacties! Jup, Marietje, dat was inderdaad de insteek in een notendop. En blijkbaar zijn mijn begin- en eindzin de lastigste... :)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi vertelt, etiket. Ik sluit me aan bij de eerdere reacties, zowel in de positieve als negatieve kritiek. Heb zelf ook nog een puntje: "De staande klok slaagt twaalf keer, langzaam en doordringend." Ik ben zelf ooit een keer geslaagd en dat kostte me 6 jaar van mijn jonge leven. Om een klok kort achter elkaar twaalf keer te zien slagen is jaloersmakend! :)

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi bartsnel, ik wou iets spitsvondigs verzinnen als reactie, maar ik kom niet verder dan dat die klok waarschijnlijk dan 'wijzer' is. klok - wijzer - geslaagd.... iemand? :confused: Oké.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Etiket, "Beide" en "ze" is dubbel (Beide liggen ze). Je kunt "ze' laten vervallen. "Kwam" zou ik weghalen uit "de vork kwam links". De verleden tijd daarin stoort. Het is zoals JanP zegt: "evenwijdig aan" (en "alleen' uit de eerste zin zou ik ook schrappen). "Klik" mag je ook wel weglaten. Bart heeft het over de klok die slaagt. Je mag nog even door puzzelen. Nieuwe hint: de klok heeft na het slagen een diploma gekregen? ;) "Hij klemt zijn kaken op elkaar" i.p.v. "tegen elkaar" (ooit een gebit, geen kunstgebit zijnde, dwars in de mond zien liggen? ;) ). "Ogen stevig dichtknijpen" vind ik persoonlijk mooier dan "ogen hard dichtknijpen". Nu zou je door al die puntjes kunnen gaan denken dat ik je verhaaltje niks vind. Het tegendeel is waar. Ik vind het een mooi verhaal dat met een paar kleine taaltechnische aanpassingen een beter verhaal kan worden. En ja, je krijgt hier op dit forum kritiek, maar alleen opbouwende, zodat je (nog) beter gaat schrijven. Af en toe een plaagstootje moet daarbij kunnen ;)

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Willemina! Ik heb totaal geen probleem met de kritische opmerkingen, integendeel zelfs :) En dat van die klok die slaa(g)t had ik wel begrepen, ik merk daarentegen dat mijn 'grapje' daarna compleet de mist in is gegaan :D Met alle tips en opmerkingen zou ik ondertussen het verhaal wel kunnen aanpassen, maar ik ben niet zeker of dat wel kan... kan je een beginpost nog aanpassen na enkele dagen? (En de opmerkingen mogen blijven komen hoor. Ik vind het al lang leuk dat mijn krabbels gelezen worden!)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi bartsnel, ik wou iets spitsvondigs verzinnen als reactie, maar ik kom niet verder dan dat die klok waarschijnlijk dan 'wijzer' is. klok - wijzer - geslaagd.... iemand? :confused: Oké.
Nee hè?! Jij ook al? Ik ben er met beide benen en open ogen ingetrapt, maar ja, ik ben op dit forum ook het naïefst. Al die anderen zijn veel slimmer. Ik word er zo achterdochtig van. ;)

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm, al mijn reacties kan ik nog bewerken, maar mijn beginpost kan ik alleen maar 'melden' of 'citeren'...

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Boven de titel van je verhaal staat "weergeven" en " bewerken". Wanneer je "bewerken" aanklikt kun je je stukje bijwerken of herschrijven.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Och, dat had ik dus nooit zelf kunnen ontdekken, bedankt Willemina! Ik probeer met de tips en opmerkingen een nieuwe versie samen te stellen... :unibrow: edit: versie #2 toegevoegd op basis van bovenstaande verbeterpuntjes. Zelf nog twee zinnen van plaats veranderd. Enkel de 'klik' heb ik gelaten: degenen die een echte staande klok in huis hebben zullen dat punt - net voordat de klok begint te slaan -waarschijnlijk wel herkennen. Bedankt iedereen voor de tips :)