Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #74 - Blind date

“Mag ik het zout?” “Waarom wil je zout? Heb je het al geproefd?” “Ik eet nu eenmaal vrij zout.” “Misschien is het wel al heel zout, dan zou je het bederven door er nog meer op te doen.” “Het komt zelden voor dat ik in een restaurant een stukje vlees eet zonder er eerst een beetje zout op te doen en deze gewoonte bevalt tot dusver uitstekend.” “Maar je hebt het niet geproefd.” “Ik heb het niet geproefd, nee. Dat zou ook zonde zijn, want ik weet met met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik ook dat stukje wat ik zou proeven lekkerder zou vinden met een beetje zout. Restaurants gebruiken namelijk heel weinig zout bij de bereiding van hun maaltijden. Daarmee laten ze het aan hun gasten om naar eigen believen zout en peper toe te voegen. Mocht je je afvragen waarom elke tafel in dit etablissement is uitgerust met een peper- en zoutvaatje, dat is daarvoor. Dus, zou je misschien zo vriendelijk willen zijn om het zout aan te reiken?” “Peper ook?” “Nee, geen peper, dank je.” “Dus zonder een hap te proeven weet je dat jouw stukje vlees lekkerder wordt met een beetje zout, maar niet met een beetje peper?” “Het is een gave. En ervaring natuurlijk.” “Je eet vaak buiten de deur.” “Buiten de deur, binnen de deur, ik eet vaak. Drie keer per dag, zeker.” “Je weet dat zout helemaal niet goed voor je is?” “Ik heb gelezen dat het de bloeddruk zou kunnen verhogen, ja, wat overigens veel minder kwaad kan bij mensen met een lage bloeddruk, dus de gevaren zijn betrekkelijk. Rood vlees overigens, als ik je even voor mag zijn, staat sinds kort ook in een kwaad daglicht waar het gaat om de gezondheidsaspecten ervan, maar ik houd van rood vlees. Ik word er blij van, en dat is weer heel gezond.” “Met een beetje zout.” “Met een beetje zout, ja, precies.” “Hier. Laat het maar niet koud worden.”

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Bart, Leuke dialoog. Mooi ritme. Leuk gesprek. Wat ik jammer vind, is dat je weinig aandacht schenkt aan de sfeer van de omgeving. Door iets meer sfeerbeelden kun je en dialoog nog krachtiger neerzetten. Conflict tussen sfeer en gesprek. Wel leuk om weer eens iets van jouw hand te mogen lezen. hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart, ben je er weer? Heerlijk. :) Je dialoog is levensecht; de tafelgenoot weet je voor mij als knap irritant neer te zetten. Ik vermoed dat het een vrouw is. Get a life zou ik hebben gezegd of is het een vrouw die veel van je houdt? [dat ik dat stukje wat ik zou proeven lekkerder zou vinden,], is hier wat ik zou proeven niet volkomen overbodig? Argumentatie vind ik leuk en ook de humor. Blijf je een tijdje?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik kan alleen maar herhalen wat de andere al geschreven hebben. Een scene uit een film met Woody Allen zie ik zo voor me.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Koning van de dialogen, ook al gaan ze nergens over! :D Fijn om je weer eens te lezen! :nod:
Dank voor deze officieuze kroning :-) Het is ook altijd leuk om hier te zijn, mijn favoriete sociale netwerk!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Bart, Leuke dialoog. Mooi ritme. Leuk gesprek. Wat ik jammer vind, is dat je weinig aandacht schenkt aan de sfeer van de omgeving. Door iets meer sfeerbeelden kun je en dialoog nog krachtiger neerzetten. Conflict tussen sfeer en gesprek. Wel leuk om weer eens iets van jouw hand te mogen lezen. hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna
Bedankt voor het lezen en het commentaar, coach. In dit geval heb ik er heel bewust voor gekozen om het puur bij de dialoog te houden. Gewoon, om te kijken wat het effect zou zijn. Ik verraad zelfs niet of het man-vrouw, vrouw-man, man-man of man-vrouw is. Ik ben benieuwd of dit bij verschillende lezers verschillend wordt ingevuld.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart, ben je er weer? Heerlijk. :) Je dialoog is levensecht; de tafelgenoot weet je voor mij als knap irritant neer te zetten. Ik vermoed dat het een vrouw is. Get a life zou ik hebben gezegd of is het een vrouw die veel van je houdt? [dat ik dat stukje wat ik zou proeven lekkerder zou vinden,], is hier wat ik zou proeven niet volkomen overbodig? Argumentatie vind ik leuk en ook de humor. Blijf je een tijdje?
Ik miste je, Mili, en dat is niet eens heel ver bezijden de waarheid. Dit deel van het forum is als een warme deken. Is het een man, is het een vrouw. Ik had er wel een beeld bij bij het schrijven, maar uiteindelijk heb ik het bewust niet duidelijk gemaakt. Wat ik wilde overbrengen was twee duidelijk verschillende stemmen. De een provocerend, tartend, de ander ongenaakbaar, hoewel je (ik wel) aan het langer worden van zijn zinnen zijn onderdrukte irritatie kunt aflezen. ...wat ik zou proeven is m.i. niet overbodig omdat je ander 'het (hele) stukje vlees' zou kunnen lezen. Ik ben wel blij dat je zo secuur leest, hoor Mili, dat houdt me scherp.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik kan alleen maar herhalen wat de andere al geschreven hebben. Een scene uit een film met Woody Allen zie ik zo voor me.
Dank je wel, Han, dat vind ik een mooi compliment. Zijn dialogen zijn legendarisch en vaak hilarisch.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik vul het toch zonder twijfel als man (wil zout en geen gelul) - vrouw (kan geen gelijk in stilte hebben) in
Toegegeven, dat had ik ook bij het schrijven voor ogen, maar zou het ook een homo-stel kunnen zijn? Bedankt voor het lezen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
alles kan Als ik erover nadenkt ken ik ook meer mannen die meer tot doorzeuren geneigd zijn dan hun vrouw, dan andersom, maar juist als er bij een verhaal geen verdere hints zijn om gedachten te sturen, blijft de lezer in stereotypen hangen, volgens mij.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, Kostelijk! Ik zit aan het tafeltje naast dit gezelschap en wil dat mens (waarschijnlijk vrouw, maar ze bestaan - mannen die net zo kunnen zeveren ;) ) een servet in de mond duwen. En dat stoïcijnse van de zoutvreter, geweldig, ik hou hier van.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, Bart, voor dit brokje dialoog. Niet echt mijn ding, een dialoog zonder hier of daar een emotie er tussen, maar het moet gezegd worden dat ook zo uit de tekst goed naar voren komt hoe de beide protagonisten zich voelen. Ja, mannen kunnen ook flink drammen over "gezonde voeding", maar vrouwen lijken er meer mee bezig zijn. Ik geef jouw "zoutman" ook gelijk dat in resto's te weinig gezouten wordt. Onze leerkracht koken vertelde ons lang geleden dat er twee zaken zijn die je aan een gerecht onherroepelijk verkeerd kan doen, en die je steeds dient te vermijden: "te koud en te zout". Een kok in een resto weet wat hij doet, en een klant die bijzout ook.
Dat zou ook zonde zijn, want ik weet met met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik ook dat stukje wat ik zou proeven lekkerder zou vinden met een beetje zout.
Typfoutje: twee keer "met" na elkaar gebruikt, en "het stukje wat → het stukje dat… Deze zin is ook al direct 30 woorden lang. Eventueel zien hoe je hem kan splitsen. De eindzin is super! Groetjes van iemand die ook graag een steak geniet, goed gekruid en met voldoende zout ,-)