Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #74 - Een tafel scene

Een tafelscene: Door het kaarslicht dansten spookachtige figuren over de muur. Het vuur in de haard brandde hoog en luidruchtig. Ik keek naar de man die tegenover me zat. Hij was een bekende, mijn broer zelfs, maar tegelijkertijd een vreemde voor me. Zijn mond ging onafgebroken op en neer maar geen van de onderwerpen die hij aansneed kon me boeien. Ik was er die avond niet bij met mijn gedachten. Hoewel het haardvuur een aangename warmte verspreidde trok ik mijn shawl dichter om me heen. De rode wijn, die naar hout en noten rook, maakte me licht in mijn hoofd en terwijl ik aan de jongen dacht gleed ik weg in een roes. Ik was geïntrigeerd geweest door zijn voorkomen en welbespraaktheid en hij had een soort verlammende hypnose teweeg gebracht. Ik had niet kunnen stoppen met naar hem te kijken zoals bij dit huis. Alleen was het bij hem vanwege zijn schoonheid en bij dit huis vanwege de afzichtelijkheid er van. Mijn wangen gloeiden en niet alleen vanwege het haardvuur. Zo nu en dan knikte en glimlachte ik plichtsgetrouw en ik geloof niet dat hij mijn geestelijke afwezigheid opmerkte zo ging hij op in zijn eigen dikdoenderij. Ja, dat was het, dikdoenderij. Ik onderdrukte een geeuw, verborg mijn mond in mijn servet en keek naar de figuren die onvermoeid verder dansten. Ik dacht met tegenzin aan de kou die me straks buiten te wachten stond. Het had gesneeuwd. Aan de andere kant kon deze avond niet snel genoeg voorbij zijn. Het eten was heerlijk maar ik moest me er toe zetten het een en ander te verorberen. Ik prikte een erwt aan mijn vork en keek wezenloos naar de donkergroene kleur er van. De geur van het wildgebraad was heerlijk maar dik en drong ongevraagd mijn neus binnen. Toen ik opschrok uit mijn gedachtenstroom wist ik dat ik een cruciale opmerking of vraag gemist had. De fronsende blik was tenenkrommend maar gelukkig wist ik me met mijn charme te redden.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
svangimst, welkom hier. Het fragment lijkt afkomstig uit een groter geheel. De HP zit tegenover een man, waar de lezer niet veel over te weten komt. De HP is met zijn/haar gedachten bij iemand anders, die wordt aangeduid als 'de jongen'. Al met al komt de scene op mij, de lezer, nogal gesloten over. verhaaltechnisch dingetje, je schrijft:
Het haardvuur verspreidde een aangename warmte en ik trok mijn shawl dichter om me heen.
Als lezer denk ik dan: dat klopt niet. Mogelijk wordt bedoeld dat de ik zich niet behaaglijk voelt ondanks de warmte. Schrijf dan: "hoewel het haardvuur een aangename warmte verspreidde, trok ik...' Of: 'Het haardvuur verspreidde een aangename warmte, toch trok ik mijn ...'

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi svangimst, het verhaal maakt me nieuwsgierig. Vooral naar de relatie die hp heeft met de tafelgenoot en de jongen waar aan gedacht wordt. Het intrigeerde me, hoewel ik er in begin wel moest inkomen. Ik kreeg de sfeer niet helemaal te pakken en ben het met janp eens dat het dingetje met de shawl me ook niet kloppend overkwam en afleidde. Graag gelezen

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Svangimst, Wat een bijzondere invalshoek heb je gekozen. Overduidelijk twee personen aan één tafel, zonder dat je iets vrijgeeft over wie het zijn.De prikkeling van een openingsscène. Beeldend geschreven. Mooi: mijn wangen gloeiden en niet alleen vanwege het haardvuur. Wat ik wel mis zijn zintuiglijke details. Wat eten ze? Wat voor geur verspreidde zich door de ruimte? Raakte zijn handen haar aan? Wat voor kleur had de wijn? Hartelijke groeten, Inanna

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar ik over struikelde was de zin : "Ik had niet kunnen stoppen met naar hem te kijken zoals bij dit huis." Hij wordt later verklaard, maar ik was al gestruikeld. En zijn de man en de jongen een en dezelfde?? Intrigerend, dat wel.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom bij dit forum! :) Een intrigerend stukje inderdaad. Jij roept veel vragen op. De gesloten vormgeving van de tekst nodigt mij niet uit tot lezen. Als lezer mis ik af en toe een nieuwe regel om op adem te komen. De eerste zin begint erg verklarend. Waarom niet: -Spookachtige figuren dansen over de muur.- Het open haardvuur in de volgende zin verklaart het wel. Desnoods het kaarslicht ergens anders benoemen. Bijv. in de omschrijving van het gezicht van de tafelgenoot. De kracht van dit verhaal is m.i. dat de lezer zich herkent in de situatie omdat we allen zo'n situatie herkennen: het verhaal van de ander is niet boeiend genoeg waardoor we zijn afgeleid en er een antwoord van ons wordt verwacht. Dat afgeleid zijn kun je mooi weergeven in het omschrijven van details van de omgeving. Graag tot de volgende opdracht! :nod: