Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#73 Twijfel

Met een dienblad kwam Nienke de woonkamer binnen waar Spencer op z’n knieën voor de open haard zat. ‘Lukt het?’ vroeg ze, en zette zijn koffiebeker op de salontafel. ’Het hout is wat vochtig.’ Hij blies in het smeulende vuurtje. Haar pot kruidenthee plaatste ze onder de theemuts. Het verbleekte bloemetjespatroon riep een vertrouwd gevoel van lange zomervakanties bij haar grootouders op. Ze stak een kaarsje aan en nestelde zich op de bank. De hoeve kraakte onder de noordwester storm. Ze had de luiken moeten sluiten. De wind smeet regen en takjes van de oude kastanje tegen de ramen. Spencers haren kregen een oranje gloed toen het hout begon te knetteren. Hij sloeg wat vonkjes van zijn armen en porde met de pook in het vuur. Ze kroop tegen hem aan toen hij bij haar kwam zitten. ‘Nienke ….’ Hij ging haar iets vragen! Uit zijn broekzak haalde hij een paars fluwelen zakje. ‘Mijn moeder heeft dit meegegeven.’ Nienke streelde de rossige haartjes op zijn onderarmen terwijl hij het zakje losknoopte. Hij liet haar een gouden ring zien die uit kleine Keltische knopen bestond. ‘Deze ring gaat normaal gesproken altijd van moeder op dochter over. Ze ziet jou als haar toekomstige dochter.’ Zijn blauwe ogen keken haar aan toen hij de ring aan haar vinger schoof. ‘Dus,’ zei ze zachtjes, ‘betekent dit dat je ouders het accepteren als we niet in Schotland gaan wonen?’ ‘Voorlopig wel,’ zei Spencer. Ondanks de warmte van zijn nabijheid, huiverde ze en dacht aan de rampzalige ontmoeting met zijn vader. Het haardvuur doofde met zachte plofjes ‘Onze liefde is sterker, Nienke.’ Zijn hand kneep in haar schouder. ‘Beloof me dat deze plek altijd ons toevluchtsoord blijft.’ Hij wendde zijn blik af. De muren leken te sidderen. Het kwam vast door het noodweer.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mooi beeldend geschreven..... leuke wending op het einde, je verwacht dat hij haar ten huwelijk gaat vragen, al bedacht ik me wel dat dat te voordehand liggend zou zijn... wat een vader moet dat zijn :/ met plezier gelezen

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta, Ik heb het gevoel dat Nienke en Spencer eerder wat uit elkaar groeien dan dat ze nader tot elkaar komen maar ik vind het wel mooi. Het haardvuur dat met zachte plofjes dooft. Volgens mij kan dat maar 1 ding betekenen :)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ han73, op deze manier roept de ring vragen op, in plaats van gevraagd worden. @ Willemina, je hebt het helemaal goed. Niet volgens opdracht, ook niet helemaal volgens mijn planning. Soms ontstaat het gewoon. Bedankt voor jullie reactie :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta, m.i. klopt je verhaal technisch (of is dit niet het goede woord) maar ik mis iets. We hebben het er eerder over gehad. Je vertelt me alles terwijl ik meer zelf zou willen invullen. Alsof het verhaal te 'gelikt' is. Deel de mening van @Willemina dat je N & S uit elkaar laat groeien. Met sidderende muren heb ik moeite.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mili, bedankt voor je reactie, je scherpe blik en feedback. Ik kan het blijkbaar maar niet afleren :confused: Ik heb het een en ander geschrapt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta, je kunt je herschrijf beter apart plaatsen; los van je eerste stuk. Niet dat ik zo regelvast ben ...

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta, mooi en gevoelig stukje proza waarin de storm buiten de storm in haar hart symboliseert. De hoeve van haar grootmoeder is heel belangrijk voor haar en ze begrijpt dat ze er afscheid van moet nemen, (denk ik toch begrepen te hebben). Ik hoop voor het stel dat de liefde inderdaad overwint en dat ze de knoopjes van de keltische ring in de toekomst zal kunnen ontwarren. Graag gelezen. :o

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een romantisch tafereeltje voor de open haard. De ring lijkt een verzoeningspoging maar ik vraag het me af. Grappig dat jij de opdracht hebt omgedraaid! ;)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavastki, wat een ontzettend leuke reactie van je. Dank je wel! @Marietje, ik zwem wel vaker tegen de stroom in :o Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Meta, Inderdaad een andere interpretatie van de opdracht, maar daardoor niet minder fraai. Ik kan de verwijdering bijna voelen, het wordt me bij de laatste zin bijkans koud om het hart. Het zinnetje 'Hij ging haar iets vragen!' springt er voor mij wel vreemd uit. Op zich is het niet gek dat hij haar iets wil vragen, toch? Als je spanning van het toch-niet-of-eigenlijk-wel-huwelijksaanzoek wilt opbouwen, kun je hem beter eerst het zakje laten pakken. De sidderende muren lijken me een iets te sterke metafoor, maar geven tegelijkertijd goed aan hoe haar wereld nu op z'n grondvesten staat te schudden. Mooi stuk - ik wil meer van hen weten. Bedankt voor je bijdrage!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo schrijfcoach Merel, Bedankt voor je fijne reactie en feedback. Ik kan inderdaad beter de zinnen 'hij ging haar iets vragen' en 'uit zijn broekzak pakte hij...' omdraaien. Dan leest het soepeler. Ik vond het een leuke opdracht!