Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#73 De relatie

Het was de derde keer deze week dat net voordat Sandra wilde weggaan uit de bibliotheek de regen met bakken uit de hemel kwam. 'Wat te doen' dacht ze, 'weer drijfnat worden of nog even blijven hangen?' Ze had geen zin om weer te gaan studeren; het laatste uur was dat toch al niet zo goed gegaan met haar gedachten die steeds afdwaalden naar hoe het nu verder moest met Marius. Ze keek om zich heen. De lampjes bij de koffiehoek waren aangegaan. Achter de ramen glommen de donkere natte straten. Op de bank met de grote losse kussen zat een jongen te lezen. Ze kende hem uit haar jaar, al wist ze niet hoe hij heette en had ze ook nog nooit met hem gepraat. Plotseling keek hij op. 'Wil je ook thee? Geen weer om nu naar buiten te gaan!' Zonder haar antwoord af te wachten stond hij op en haalde een kop thee. Ze aarzelde even maar zakte toen ook neer in de kussens. 'Inderdaad geen weer'. Ze nam een slokje van de hete thee. De jongen pakte zijn boek maar legde het gelijk weer weg. 'Genoeg voor vandaag!' zei hij 'jij doet ook geneeskunde, toch?'. 'Ja klopt' zei Sandra. Ze had niet veel zin in een gesprek. Hij keek haar onderzoekend aan. 'Ging het niet vandaag? Met studeren, bedoel ik. Volgens mij was je er niet helmaal bij met je gedachten'. Sandra keek verbaasd op. 'Was het zo zichtbaar' dacht ze. De jongen keek haar vriendelijk aan. Hij had vrij lichte ogen in een smal gezicht en half lang blond haar. Een groter contrast met Marius met zijn donkere ogen en zwarte krullen was bijna niet mogelijk. 'Ik ben Hein' zei hij 'en ik heb vanmiddag inderdaad vaak naar je gekeken. Je zuchtte zo vaak en keek zo bezorgd ...'. Of het nu kwam door de hete thee of door de warme gloed van het licht maar plotseling had Sandra het gevoel dat ze alles tegen deze jongen kon vertellen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Arina, mooie naam, welkom hier. Druilerig weer, maar in de bibliotheek broeit het :) Sfeer is goed, probeer zuinig te zijn met uitlegzinnetjes zoals: 'Hij keek haar onderzoekend aan.' en 'Sandra keek verbaasd op'. Laat de personages het zelf beleven. De lezer snapt het wel. Dingetje over punten en komma's (en nieuwe spreker, nieuwe regel). Je schrijft:
'Genoeg voor vandaag!' zei hij 'jij doet ook geneeskunde, toch?'. 'Ja klopt' zei Sandra.
zo: 'Genoeg voor vandaag!' zei hij. 'Jij doet ook geneeskunde, toch?' 'Ja klopt,' zei Sandra.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Arina, mooie naam, welkom hier. Druilerig weer, maar in de bibliotheek broeit het :) Sfeer is goed, probeer zuinig te zijn met uitlegzinnetjes zoals: 'Hij keek haar onderzoekend aan.' en 'Sandra keek verbaasd op'. Laat de personages het zelf beleven. De lezer snapt het wel. ARINA: Ja, die beschrijvingen kunnen gewoon weg! merk ik verbaasd op :-) Dingetje over punten en komma's (en nieuwe spreker, nieuwe regel). Je schrijft:
'Genoeg voor vandaag!' zei hij 'jij doet ook geneeskunde, toch?'. 'Ja klopt' zei Sandra.
zo: 'Genoeg voor vandaag!' zei hij. 'Jij doet ook geneeskunde, toch?' 'Ja klopt,' zei Sandra.
Ik heb 'onze taal' toegevoegd aan mijn beginscherm :-)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Arina, Een druilerige dag, lekker knus in de bieb. Een heerlijke setting! De anderen hebben het al aangegeven, maar ik herhaal het ook nog even: let op je interpunctie. Ook mogen gedachten zonder aanhalingstekens worden weergevene. Als je het fijn vindt, kun je die ook cursief weergeven. Het is duidelijk uit je verhaal dat de personages dichter bij elkaar komen, maar dat kan duidelijker. Je zou wellicht kunnen uitleggen waarom Sandra zich ineens met Hein verbonden voelt, Je opmerking over het warme licht past daar heel goed in, dat soort kleine sfeerpuntjes mogen vaker genoemd worden. Tot slot nog een opmerking over het begin: je beginzin is heel stroef. De eerste zin van je verhaal is de binnenkomer, dus die moet de lezer meteen grijpen. Als je de zin korter maakt en opdeelt, wordt het verhaal meteen toegankelijker. Bedankt voor je bijdrage!