Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#73 In de file

'Aardig van je,' zegt ze, terwijl ze haar ogen gericht houdt op de achterlichten van de Mercedes die weer vooruit kruipt. 'Ach,' zeg ik, terwijl ik aansluit, 'Met dit weer hebben ze die bovenleiding nog niet zo snel gefikst. Trouwens, tussen Utrecht en Gouda is er ook een storing.' Ik kijk even opzij. Het gedempte oranje licht van het dashboard verzacht de harde lijnen die overdag haar gezicht tekenen. ' 'Hoe vind je dat ik het doe?' Weer kijk ik opzij, iets langer nu. Zij kijkt weer voor zich uit. 'Gas geven, straks kruipt er iemand tussen.' En inderdaad, ik kan nog net voorkomen dat een Porsche Cayenne vanaf rechts een paar meter winst pakt. Ze steekt haar middelvinger op als antwoord op het verwijtende getoeter. 'Lul,' klinkt het hard, langzaam, en nadrukkelijk. Ik schiet in de lach. 'Wat is er zo grappig?' 'Nou, dat. Je bent nogal uitgesproken.' 'Ja, en?' 'Je vraagt me hoe je het doet. Nou, zo dus. Je bent nogal uitgesproken.' 'En dat is niet goed?' Ik draai de verwarming wat hoger. 'Weet ik niet. Mij maakt het niet zoveel uit. Ik hoef nog maar twee jaar. Als het me te veel wordt, meld ik me ziek. Dat zing ik wel uit.' 'Maar, zo erg is het toch niet?' Ik kijk weer opzij. Nu draait ze haar hoofd niet meer weg. 'Jawel. Je ben te uitgesproken; te direct. In wezen scheld je iedereen uit voor lul of kut.' 'Maar niemand klaagt.' 'Misschien zijn ze bang? Vanwege de aangekondigde reorganisatie?' Het zijn geen vragen. Haar knikken is ook geen antwoord. 'Maar..., ik heb een opdracht.' De woorden klinken zacht, meer passend bij haar leeftijd. 'Soms kan het geen kwaad om naar boven te slaan, in plaats van naar beneden te schoppen. Denk je niet?' 'Ik stel het op prijs dat je dat allemaal durft te zeggen, dat je me vertrouwt.' 'Een antwoord uit het boekje. Maar je luistert niet. Het maakt mij niets uit.' We schuifelen voort. Het blijft lang stil. Haar 'Wil je me morgen ook komen ophalen?' klinkt gemeend, warm en triest.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Zij, de ongenaakbare harde manager valt in de file door de mand. Mooi gedaan. (De bestuurder van de Porsche zal zijn zegje nog wel komen doen)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De hp heeft zelf ook nare trekjes, gezien die actie met die Cayenne. Fijn, mooi opgebouwd stukje, Angus.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angus, zo zie je maar dat in de file staan ook weer zijn voordelen heeft; men leert elkaar ondertussen beter kennen. Ik vind het wel erg droevig dat de chauffeur naar het eind van zijn carrière uitkijkt met een nogal negatieve instelling. "Dan meld ik me maar ziek." Jakkes. Toch een mooi verhaal. :o

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
zo zie je maar dat in de file staan ook weer zijn voordelen heeft; men leert elkaar ondertussen beter kennen.
Nou, dat lijkt me niet altijd het geval. Maar het kan, het kan.
Ik vind het wel erg droevig dat de chauffeur naar het eind van zijn carrière uitkijkt met een nogal negatieve instelling. "Dan meld ik me maar ziek."
Ik heb ook niet het gevoel dat hp met een nogal negatieve instelling naar het eind van zijn carrière uitkijkt. Hij trekt zijn grenzen. Hij is gelouterd, gelaten. Als je dat op zijn leeftijd nog niet bent, dan heb je echt een probleem.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een duidelijk verhaal met mooie details zoals de door de dashboard verlichting verzachtende gelaatstrekken. Ik vul in dat hij een senior is en zij de jonge veelbelovende manager?

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Angus, Een mooi stukje over generatieverschil en toenadering. Verfrissend, vond ik het. Leuk! Let wel op je alinea's. De handelend en sprekend persoon hebben één alinea, een andere persoon krijgt een nieuwe. Ik liep bij `Hoe vind je dat ik het doe?' even vast, omdat ik niet doorhad dat zij sprak. Ze steekt haar middelvinger op als antwoord op het verwijtende getoeter. 'Lul,' klinkt het hard, langzaam, en nadrukkelijk. Ik schiet in de lach. 'Wat is er zo grappig?' Dat ze jong is, begreep ik. Maar ik was even op het verkeerde been gezet door 'de harde lijnen'. Ik denk dat 'de harde uitdrukking' wellicht beter op zijn plaats is hier. door de lijnen klinkt ze ouder dan ze dus is. Zich ziek melden... Ik heb het in de praktijk genoeg gehoord. Fraai is het niet, maar wel realistisch. Net als de rest van het verhaal, trouwens. Mooi. Bedankt voor je bijdrage!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Merel, bedankt voor je reactie. Ook (relatief) jonge mensen kunnen harde lijnen hebben. Ik zie dat steeds meer. Maar inderdaad, het kan verwarrend werken Een alineaverdeling zou het inderdaad wat duidelijker maken..