Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#73 - De zoon

De jongen klopte aan, zoals zijn vader hem geleerd had. Hij hoorde de gedempte stem door de massieve eikenhouten deur. ‘Kom.’ Toen hij binnenkwam, stond zijn vader met de rug naar hem toe uit het raam te kijken. De hoge bomen op het landgoed bewogen wild in de wind en de regen sloeg tegen de ramen. Toch was er niets te horen van het onstuimige weer. Het enige geluid in de werkkamer was het geknapper van het vuur in de grote haard. Hij liep over het dikke tapijt naar het bureau en wachtte bij de stoel. ‘Ga zitten.’ De jongen bleef staan. Hij haalde diep adem. ‘Waarom ben ik hier?’ ‘Ga zitten.’ Hij wachtte tot zijn vader zich om zou draaien, maar dat gebeurde niet. Met een zucht ging hij zitten. De stoel was te laag, of het bureau te hoog, waardoor hij zich een klein kind voelde. Eindelijk wendde zijn vader zich af van het raam. Hij ging zitten in de luxe stoel aan de andere kant van het bureau. Die stoel was hoger, waardoor hij neerkeek op zijn zoon. ‘We moeten praten over je toekomst.’ Het gezicht van de jongen betrok. ‘Vader, ik wil het niet. Ik kan het niet. Echt niet. Ik weet niets van werktuigbouw. Of van ondernemen.’ Het was niet de eerste keer dat ze dit gesprek hadden. De uitkomst was steeds hetzelfde: zijn vader die dagenlang geen woord tegen hem zei, hijzelf boos en gefrustreerd, zijn moeder verdrietig en bang. Maar nu leek er iets te zijn veranderd. Zijn vader schoof dichter naar het bureau toe en leunde naar voren. Er verscheen zelfs iets als een glimlach op zijn gezicht. ‘Dat weet ik, jongen. Geloof me. Dat heeft je moeder me wel duidelijk gemaakt.’ Zijn moeder? De jongen moest zich bedwingen om niet uit te vallen. ‘Fijn dat je wel naar haar luistert.’ De glimlach verdween. ‘Het spijt me. Echt.’ De jongen stond bruusk op. Nu keek hij op zijn vader neer. ‘OK. Bedankt. Ik ga naar m’n kamer.’ Zijn vader stond ook op. ‘Ik kom vanavond kijken bij je optreden. Is dat goed?’

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ostinato, Mooie scene met onverwachte wending. Je laat het goed zien maar geeft daarnaast naar mijn smaak wat overbodige toelichting. voorbeeld:
De stoel was te laag, of het bureau te hoog, waardoor hij zich een klein kind voelde. Eindelijk wendde zijn vader zich af van het raam. Hij ging zitten in de luxe stoel aan de andere kant van het bureau. Die stoel was hoger, waardoor hij neerkeek op zijn zoon.
schrap die uitleg over 'klein voelen' en 'neerkijken' en voeg een kleine vertraging toe. Suggestie: De stoel was te laag, of het bureau te hoog. Hij wist het niet en wachtte. Eindelijk wendde zijn vader zich af van het raam af en ging zitten aan de andere kant van het bureau. Die stoel was hoger. Dingetje: 'massieve eikenhouten deur.' wat is het kenmerk van een eikenhouten deur? :) schrap overbodige bijvoeglijke naamwoorden.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ostinato, Aardige klassieker. Zoon,obstinaat, onbegrepen door vader. Moeder kiest kant van zoon. Vader doet een poging tot toenadering. Zoon bokt nog een beetje na.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie scene met de omkeringen van groot en klein. Alleen de zin 'Zijn moeder? De jongen moest zich bedwingen om niet uit te vallen.' haalde me uit de scene, omdat ik door 'Zijn moeder?' mijn aandacht verlegde van de vader naar de moeder. Als je deze twee zinnen weglaat komt de licht sarcastische opmerking erna veel meer aan.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jan: dank voor je feedback. Je opmerkingen snijden hout, stuk voor stuk. @Willemina: auw :) maar je hebt gelijk: het is weinig origineel. @Arina: het wordt inderdaad beter als ik dat regeltje weg zou laten. Dank je wel.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ostinato, ik kan me vinden in alle reacties die hierboven zijn gegeven. Voor mij persoonlijk had je het conflict tussen vader en zoon scherper kunnen neerzetten.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik vind het wel een echt openhaard verhaal; wellicht niet heel origineel, niet fonkelend fel, maar sfeervol met een happy end - dat past vologens mij bij het jaargetijde, en het bijbehorende knus-en-kneuterig-gevoel.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, verzorgd taalgebruik waarmee de emoties duidelijk, maar niet overdreven, worden weergegeven. Ik deel de kanttekening van janp over de overbodige toelichting. In het kader van de haarkloverij: Ik twijfel over één punt.
De jongen klopte aan, zoals zijn vader hem geleerd had.
Ik vraag me af of 'aankloppen' niet een handeling is die plaatsvindt aan een buitendeur. Daardoor was ik bij de eerste zinnen even in verwarring. Ik dacht dat de jongen aan de voordeur stond. Dan werpen de stem die door de deur klinkt en het daarop volgende 'Kom' vragen op. Naar mijn gevoel volstaat 'kloppen' binnenshuis.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw verhaal brengt, voor mij, een jaren zestig sfeer met zich mee: De zoon die niet aan de verwachtingen van de vader voldoet. De laatste zin is een eind goed - al goed wending. Als lezer slaak ik opgelucht een zucht. :)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar knus-en-kneuterig-gevoel, kan ik mee leven :) Dank voor je reactie. @Angus Je kan toch net zo goed aankloppen bij een werkkamer als bij een voordeur? Of niet? Wat vinden anderen hiervan? @Marietje Grappig dat je een jaren zestig sfeer ervaart. Ik denk dat ook vandaag zonen nog wel voor hun vrijheden moeten vechten met hun vaders. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is gevoelsmatig. Bij de eerste zinnen had ik het idee dat hij aan de voordeur stond. Volgens mij door het aankloppen (wellicht in combinatie met . het massieve eikenhout). Als er had gestaan 'Hij klopte kort op [...] ' had ik dat idee waarschijnlijk niet gehad.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ostinato, mooi verhaal, graag gelezen ondanks inderdaad iets te afgezaagd onderwerp, vader/zoon relatie die mank loopt. Ik vind wel dat je heel goed beschreven hebt hoe comfortabel de vader zich heeft ingegraven, waardoor zoonlief subtiel wordt ingelepeld dat materie zeer belangrijk is. Toch heeft dit vertoon van welbehagen geen enkele invloed uitgeoefend op de zoon die toch maar lekker iets heel anders is gaan doen! :o

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Ostinato, Mooi verhaal over een getroubleerde vader-zoonrelatie. Maar weet je wat ik mis? De overgang. Waarom zoekt pa toenadering? Ik kan me niet voorstellen dat moeder nu pas iets heeft gezegd, aangezien het conflict al langere tijd lijkt te sluimeren. In plaats van de (zeer sfeervolle) ambiance te bekijken, had ik het persoonlijk interessant gevonden iets meer van de zielsroerselen van beide kanten te lezen. Ik deel de mening van Jan over de vertraging. Het is een prachtige metafoor - geef hem kracht. Ik denk ook dat 'kloppen' in dit geval volstaan had, op die eikenhouten deur. Let tot slot op je alineaindeling. Een handelend en sprekend persoon krijgt beide acties in dezelfde alinea: Hij wachtte tot zijn vader zich om zou draaien, maar dat gebeurde niet. Met een zucht ging hij zitten. De stoel was te laag, of het bureau te hoog, waardoor hij zich een klein kind voelde. Eindelijk wendde zijn vader zich af van het raam. Hij ging zitten in de luxe stoel aan de andere kant van het bureau. Die stoel was hoger, waardoor hij neerkeek op zijn zoon. ‘We moeten praten over je toekomst.’ Bedankt voor je bijdrage!