Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht # 73 - experiment

Durf te experimenteren was de raad van één van onze schrijfcoaches. Wel nu, hier gaan we: We kennen elkaar al heel lang. Maar ja, wat is kennen? Ik zie mijn vriend Roger als een burcht. Er is een diepe, brede gracht rond de burcht. Op het donkere water drijft kroos, groezelig groen kroos. Ik zou mijn hand in het grachtwater kunnen steken en het kroos opentrekken. Ik doe het niet. Ik ben bang voor wat ik onder het kroos zal vinden. Dichter naar de burcht toe drijven roosgetinte waterlelies. Het zijn de waterlelies die mij naar hem toetrekken. Ik zou ze graag, mooi geschikt in een drijfschaal een ereplaatsje geven in mijn woonkamer. Maar de lelies zijn onbereikbaar. Mijn armen zijn te kort. Het water te diep. Soms laat Roger de slotbrug neer en vraagt om in zijn burcht te komen. Op mijn tenen loop ik dan over de wiegende brug, mij stevig vasthoudend aan de ijzeren kettingen die als leuning dienen. Halverwege krijg ik steevast de neiging om mij om te draaien en terug naar het vertrouwde vasteland te rennen. Op mijn vasteland groeien rode klaprozen en witte margrieten. Tussen het rood en wit schemert hier en daar een blauwe korenbloem. Ik ben er tevreden mee, maar de aantrekkingskracht van de waterlelies is sterk. Ik ga dus de slotpoort door en laat mij omringen, overweldigen, verpletteren door Rogers uitstraling. Hij is als een magneet en ik als ijzervijlsel onder betovering. Zo gaat het al jaren, eigenlijk al een half mensenleven. Wanneer hij mij de burcht uitzet en de slotbrug achter mij knarsend omhoog gaat voel ik me ellendig. De eerstvolgende dagen vind ik geen klaprozen... Het is vandaag 2 november, Allerzielen. Roger en ik, we hebben allebei tijdens ons leven geliefde personen moeten afstaan. We besloten om dit jaar samen deze dag door te brengen. Er was geen burcht, geen ophaalbrug. We waren twee rouwende mensen op een kerkhof vol bloemen. Bij het afscheid drukte hij zich dicht tegen mij aan, dichter dan zijn gewoonte is. De kus op mijn wang werd gevolgd door een lichte kus op mijn mond, hetgeen ook niet zijn gewoonte is. Zouden de waterlelies toch in mijn verlangende handen komen?

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski - Je mag van mij vaker experimenteren. Ik vind dit verhaal zeer krachtig, met een goed uitgewerkte metafoor. [Taalzeurtjes: komma achter drijfschaal; beletselteken hoort los van het woord (tenzij het een afbreking van een woord is, maar dat is hier niet het geval].

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: :thumbsup: Zeker een krachtig verhaal. Eerlijk gezegd verdwaalde ik in het middenstuk wat door de vele omschrijvingen en ging sneller lezen om uit het labyrint van bloemen te komen maar de slotzin bezorgde me kippenvel. :thumbsup: Experiment geslaagd! Meer dan dat: voor herhaling vatbaar. :nod: :nod: [Hij is als een magneet en ik als ijzervijlsel onder betovering.] Prachtig beeld. Ik zou -onder betovering- weglaten. De magneet en het ijzervijlsel is m.i. sterk genoeg. Of laat het ijzervijlsel bewegen/ dansen door de magneet. Maar misschien sla ik nu door. :o Dat is dan je eigen schuld! :p

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, geslaagd experiment. En hoewel ik geen voorstander ben van (uitvoerige) beeldspraak in proza, staan er hier een paar mooie. Vooral de reeds door Marietje aangehaalde 'als ijzervijlsel'

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, mij bekoorde ook het ijzervijlsel (zonder betovering) en ik geef je graag mijn complimenten voor dit verhaal. Wellicht kun je een boeket maken van klaprozen, margrieten en blauwe korenbloemen en aan Rogers slotbrug hangen ...

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Leonardo, fijn dat je goed commentaar hebt achtergelaten; het experiment schijnt dus gelukt. :) De komma is aangebracht. Nog een fijn weekend toegewenst.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, dank je wel voor het fijne commentaar. Ik ben blij dat het experiment geslaagd lijkt. Ik denk dat ik door de raadgevingen hier op SOL veel geleerd heb! Ik zal de tekst over de magneet en het ijzervijlsel aanpassen! :o Nog een fijn weekend toegewenst.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een zeer geslaagd experiment! Wat door anderen ook al wordt aangehaald: het ijzervijlsel is een prachtige metafoor. Heel gevoelig, zonder dramatisch te worden. Ook de gekozen bloemen vind ik heel erg passend; ze maken je verhaal warm en geven het letterlijk en fuguurlijk kleur. Ik heb alleen moeite met je laatste zin. Ik begrijp dat je de bloemen wilt terughalen, maar dit lijkt erg abrupt te zijn. Wellicht was een metafoor met de eigen bloemen (`Zou ik volgens jaar niets slechts klaprozen in mijn handen houden?') subtieler geweest? Dat terzijde, een prachtige bijdrage. Bedankt!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijfcoach Merel, dank U wel voor het fijne commentaar. Ik vermoed dat al de personen die hier op SOL coachen en commentaar geven, mijn schrijfwijze naar een beter niveau hebben getild, dus dank aan allemaal! Vroeger schreef ik maar raak, wat in me op kwam, nu wordt ieder woord op een gouden schaaltje gelegd, wordt er gewikt en gewogen. Kennelijk met goed resuiltaat. :o