Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#72 Kokkels

Overal waar ik loop knarst het zand onder mijn voeten. Het licht van de vuurtoren likt om de zoveel tijd met zijn straal aan de muren van de keuken. Als ik in de zomervakanties bij oom Pieter en tante Saar bleef slapen, gaf dat altijd aanwezige nachtlampje mij een veilig gevoel. Daar tegenover stonden de spannende geluiden die bij een eiland horen. Het ruisen van de wind, het krakende hout van de duinwoning, het krijsen van de meeuwen en het geluid van de branding dat altijd op de achtergrond aanwezig was. Schiermonnikoog is altijd een eiland gebleven om terug te komen, om thuis te komen. Die heerlijke vakanties bij oom Pieter en tante Saar. En nu zijn ze er allebei niet meer. Golven die slepend de sporen in het zand wissen van wat daarvoor nog is geweest. Ik ben toe aan een borrel. Tante Saar bewaarde altijd een fles jenever in de koelkast. Ik open de koelkast en er staat inderdaad zo’n ouderwetse bruine fles met kurk in de deur van de koelkast. Ik buk om de fles uit de koelkast te pakken en ik ruik de zilte lucht die ik in de stad alleen nog maar op zaterdag ruik als de viskraam op de Grote Markt staat. Kokkels. Op zondagochtend ging ik vaak met oom Pieter naar het wad om met een sleepnet kokkels te vangen. Om op een plek te lopen waar daarvoor de zee nog was geweest vond ik geweldig. Als ik dan een dag later langs dezelfde plek fietste als het vloed was, dan zag ik mijzelf en mijn oom nog in het water staan ploeteren. Alsof het water om ons heen niet bestond. Ik pak een borrelglaasje uit de keukenkast en ik schenk mezelf een borrel in. Morgen ga ik naar de viskraam op de Grote Markt. Kokkels halen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel beeldend geschreven stukje. Je neemt mij als lezer mee naar het eiland, de sfeer kan ik proeven, ik ruik de zilte zee, de kokkels en ik zie het licht van de vuurtoren als nachtlampje.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel beeldend geschreven stukje. Je neemt mij als lezer mee naar het eiland, de sfeer kan ik proeven, ik ruik de zilte zee, de kokkels en ik zie het licht van de vuurtoren als nachtlampje.
:) Dankjewel!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mark, Ik had een reactie geplaatst maar ik zie dat deze verdwenen is. Volgens mij is de site even uit de lucht geweest en zijn er wat dingetjes misgegaan. Ik weet niet of je mijn reactie wel of niet gelezen hebt maar ik vind het een mooi stukje. Het voelt alsof dit echt gebeurd is. Zo realistisch dat ik niet weet of het een bedacht verhaal is, of dat je de werkelijkheid weergegeven hebt. Knap! Toevallig heb ik een paar maanden geleden een fototentoonstelling gezien in het Fries Museum in Leeuwarden. Verweerde koppen, netten, vis, kokkels. Erg mooi om te zien.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Willemina, Ik had je reactie nog niet gelezen. De site is woensdag inderdaad lange tijd offline geweest. Bedankt voor je positieve reactie. Het verhaal is verzonnen, behalve mijn liefde voor Schiermonnikoog. Ik kom daar al vanaf mijn vijftiende en ik bezoek het eiland nog steeds regelmatig. Mijn manier om tot rust te komen. Leuk dat het verhaal ook aansluit op de expositie die je hebt gezien. Naast het schrijven is fotograferen ook een hobby van mij en Schiermonnikoog is een fotogeniek eiland.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mark, een heel knap stukje; graag gelezen. Bedoel je in je verhaal de Grote Markt van Antwerpen? Ik wandel daar heel veel rond Brabo met mijn labrador die tevergeefs naar water zoekt, want Brabo heeft er precies de brui aan gegeven! :o Bij mijn stukje schreef de schrijfcoach dat het een mooie inzending was, maar geen monoloog zoals gevraagd werd. Beantwoord jouw inzending "kokkels" aan een monoloog? Ik heb er wat moeite mee mijn inzending in monoloogvorm te gieten, maar als het ongeveer zoals jouw inzending van opbouw is, valt het mee. :o

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mark, een heel knap stukje; graag gelezen.
Dankjewel!
Bedoel je in je verhaal de Grote Markt van Antwerpen?
Nee, ik bedoel in dit geval de Grote Markt van mijn woonplaats Breda.
Bij mijn stukje schreef de schrijfcoach dat het een mooie inzending was, maar geen monoloog zoals gevraagd werd. Beantwoord jouw inzending "kokkels" aan een monoloog? Ik heb er wat moeite mee mijn inzending in monoloogvorm te gieten, maar als het ongeveer zoals jouw inzending van opbouw is, valt het mee. :o
Volgens mij wissel ik in mijn stukje af tussen beschrijving en monoloog, het is dus niet honderd procent monoloog...

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Mark om te reageren op mijn berichtje. Ja, ik dacht ook dat het zo het midden hield tussen monoloog en beschrijven. Ik heb ondervonden dat het best moeilijk is om alles in dialoog te schrijven...Ik wens je een fijn weekend toe op en rond de Grote Markt van Breda. Met lekkere kokkels. :o