Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#72 Appeltaart

Die druk op mijn hoofd en het suizen van mijn oren, ik ben dat gejaagde gevoel zo zat! En dan moet ze juist nu haar laatste adem uitblazen. Echt wat voor tante Gré om zelfs op haar sterfbed met niets of niemand rekening te houden. Ik zit midden in een echtscheiding en dan piept zij er gewoon tussenuit. Ik ben ook gek dat ik haar huis leeghaal, maar iemand moet het doen. Mam is te oud hiervoor en het zou haar alleen maar weer verdriet doen. Waarom heeft tante Gré dan ook geen kinderen. Zou ze eigenlijk ooit een relatie gehad hebben? Vast niet, wie houdt het uit met zo’n heks. Waar moet ik beginnen? Eerst maar de koelkast. Ach kijk. Ze bakte nog steeds appeltaart. Deze moet minstens drie dagen oud zijn. Heel de koelkast ruikt naar die heerlijke taart en hij ziet er zo lekker uit. Bakken kon ze wel en appeltaart was altijd onze favoriet. Slechts 1 stukje is eruit. Deze stille getuige van het feit dat er nooit iemand op visite kwam doet mij meer dan ik had verwacht. Vroeger waren mam en tante Gré vaak samen en wij hoopten altijd dat ze weer wat gebakken had als we langs kwamen. Eigenlijk was het altijd leuk bij haar. Zal de taart nog te eten zijn? Even proberen. Nog één keer op tante Gré. Waar is het eigenlijk misgegaan? Hoe kan een mens zo gehaat worden? Ik weet niet eens wat er is gebeurd, alleen dat mam geen contact meer met haar wilde en daarna heb ik haar nooit meer opgezocht. In het begin heb ik tante nog wel gemist, maar ik zag ook het verdriet van mam. Wat een stukje taart al niet teweeg kan brengen. Ik ga eens met mam praten, maar eerst voor tante het huis leeghalen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Initium, Het beeld van de tante is duidelijk. Misschien wel te duidelijk - je brengt het een beetje als een opsomming. Geef geen kant en klaar berichten aan de lezer maar iets waar hij mee kan associëren. Voorbeeld, je schrijft:
Slechts 1 stukje is eruit. Deze stille getuige van het feit dat er nooit iemand op visite kwam doet mij meer dan ik had verwacht.
alleen een beeld werkt meestal beter, zoiets: Ik draai de taart een kwartslag, het lege partje kijkt me aan.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ janpmeijers, dank je voor de waardevolle tip. Eens zien of ik die in een volgende schrijfopdracht toe kan passen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Initium, een verhaal met potentie. Nu is het een beetje saai. Er zit geen spanning in, terwijl er wel ingrediënten in zitten waarmee je dat zou kunnen bereiken. Tante Gré blijkt een heks te zijn waar niemand het lang bij uithoudt en ‘je’ moeder heeft lang geleden een conflict met haar gehad waardoor er een scheiding kwam. Dit gegeven zou je kunnen gebruiken om er een spannender verhaal rond te weven. Oren suizen niet, het kan er wel in suizen geen cijfers in geschreven tekst, dus een of één stukje is eruit

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Initium, Ik ben het met Jan en Dos eens. Wat ik dan wel weer knap vind, is dat het je goed gelukt is om geheel in de huid te kruipen van de hp. Het is beslist een monoloog en ik heb ontdekt dat dat nog knap lastig is om voor elkaar te krijgen.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Dos Wijnhof, ik snap wat je bedoelt met een beetje saai. Ik heb nog niet vaak een monoloog geschreven en daar struikel ik een beetje over. Dat ik geen cijfers moet gebruiken wist ik eigenlijk wel :eek: Fijn dat je het van commentaar wilde voorzien :thumbsup: @Willemina, fijn te lezen dat je het echt een monoloog vind, want ik vond dat ook knap lastig. Dank voor de opmerkingen, wordt zeer gewaardeerd aan deze kant :nod:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondanks het feit dat het wat 'saai' is, voel ik de frustraties van de HP wel. De appeltaart verzacht haar gedachten en laten haar anders tegen de situatie aan kijken. Dit zijn nu eenmaal de 'simpele' gedachten van de HP. En daarmee m.i. goed in haar huid gekropen. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marietje, het is zo stimulerend om te lezen dat het overgekomen is zoals ik het voor ogen had. Dank je voor je reactie :) .

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een krachtige monoloog, gedachtenstroom waarin duidelijk het karakter van de hoofdpersoon naar voren komt en die mij als lezer veel informatie geeft over de situatie. Misschien te veel, vooral in het tweede stukje na de witruimte, veel uitleg, opsommingen en vragen. De geur - Die heerlijke taart - hoe ruikt heerlijk? Kun je hier een beeld/omschrijving van maken zodat de lezer de appeltaart ook echt kan ruiken?