Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#72 De voedselbank

Marije opende de koelkast en sloeg haar handen voor haar mond. ‘O mijn God!’ Vraatzucht, dat was de beste omschrijving wanneer het om haar tante ging. Tonijn- en krabsalade, kipsaté, eiersalade. In de supermarkt gekocht natuurlijk. Vol met ziekmakende stoffen. Drie glazen potjes met paté, eentje was open, ze rook eraan. Meteen zag ze zichzelf als kind aan tafel zitten. Een dik belegd broodje paté met klodders mayonaise en een groot glas volle melk. “Eten, Marije,” maande haar tante altijd. “Je bent een gratenbaal.” Ze kwam hier dan ook altijd kotsmisselijk vandaan. Geen wonder dat haar tante aan de gevolgen van obesitas en diabetes was bezweken. Ze goot een halfvolle fles cola boven de gootsteen leeg. Er lag een gerookte makreel in de groentelade. Hij was niet biologisch, maar voor een keertje kneep ze een oogje dicht. Heerlijk met een fijngesnipperd uitje, een beetje citroen en wat verse ananas. Ze legde de vis apart. Brie, kwark, slagroom en roomyoghurt. Lekker! Meenemen? Nee, haar darmen zouden flink gaan protesteren. Knakworstjes, mayonaise, huzarensalade, metworst, een pot augurken. Ze keek op het etiket van de zilveruitjes, E223, en kroezelde haar neus. Puur vergif! In een keukenlade zocht ze naar een vuilniszak. Ze graaide net naar de eerste salades toen het leek alsof de aanwezigheid van haar tante de keuken vulde. Geen eten weggooien, gonsde het in haar hoofd, in de oorlog … Peinzend verfrommelde ze de vuilniszak. Een idee schoot door haar hoofd. ‘De voedselbank!’ Met een brede grijns dat ze haar tante deze keer te slim af was, pakte ze het inklapbare kratje naast het aanrecht en vulde dat met de onaangebroken levensmiddelen. Bij nader inzien legde ze ook de makreel erbij. Ze zeulde de krat naar de voordeur. Morgen was de voorraadkast aan de beurt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta, ik krijg een indruk dat Marije aan eetstoornissen lijdt. Er is bijvoorbeeld niets tegen niet-biologisch gerookte makreel. Hoe rook je trouwens biologisch? En andere (talrijke) voedingsstoffen die je noemt. Het schiet een beetje door voor mijn gevoel. Om dan ook nog eens de tante te laten bezwijken aan én, én. De Voedselbank vind ik een puik idee. (het kratje, de krat)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili, Wanneer mensen doorslaan met gezonde voeding, zoals Marije, valt volgens mij inderdaad onder een soort eetstoornis. Ik vond de tegenstelling met de vraatzuchtige tante wel grappig. Mijn valkuil is dat ik nog wel eens wat overdrijf ;) Bedankt voor je reactie en ik zal het taalfoutje aanpassen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta. Overdaad schaadt heb je hier mooi "geshowd" :). Inderdaad, het slaat door en daardoor vertroebelt wat je eigenlijk wilt zeggen. Vraatzucht is uitleg en door de inhoud van de koelkast te beschrijven zonder "geur" is de opdracht niet helemaal uitgevoerd. Er zit onlogica in dat ze altijd "kotsmisselijk" was vis-à-vis haar gedachten als "heerlijk" en "lekker" bij diverse gerechten. Manen als dialooglabel is voor mij schrijversregie. Evenzo is [...dat ze haar tante deze keer te slim af was] voor mij uitleg (te vermijden). Verder zag ik nog: - biologisch [komma] maar - vulde die >> vulde dat - er bij >> erbij - beletselteken (...) wordt los van het woord geschreven, tenzij het woord afgebroken is. (Dus "wat zeg ..."(los) en "wat zullen we nou heb..." (aan het afgebroken woord vast. Zie: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/beletseltek… Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Actueel onderwerp nu ons eten constant in discussie wordt gebracht. :nod: Ik kwam niet echt in het verhaal maar las het als een verslaglegging. Ik denk dat daar @Leonardo ook op wijst. Het kroezelen van haar neus vind ik mooi en ga ik zeker een keer gebruiken! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta. Overdaad schaadt heb je hier mooi "geshowd" :). Inderdaad, het slaat door en daardoor vertroebelt wat je eigenlijk wilt zeggen. Vraatzucht is uitleg en door de inhoud van de koelkast te beschrijven zonder "geur" is de opdracht niet helemaal uitgevoerd. Er zit onlogica in dat ze altijd "kotsmisselijk" was vis-à-vis haar gedachten als "heerlijk" en "lekker" bij diverse gerechten. Manen als dialooglabel is voor mij schrijversregie. Evenzo is [...dat ze haar tante deze keer te slim af was] voor mij uitleg (te vermijden). Verder zag ik nog: - biologisch [komma] maar - vulde die >> vulde dat - er bij >> erbij - beletselteken (...) wordt los van het woord geschreven, tenzij het woord afgebroken is. (Dus "wat zeg ..."(los) en "wat zullen we nou heb..." (aan het afgebroken woord vast. Zie: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/beletseltek… Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Bedankt voor je reactie, Leonardo Ik heb echter nog een paar vraagjes. Als ik in dit geval 'vraatzucht' en 'haar tante te slim af zijn' benoem, dan zijn het toch de gedachten van HP? Als ik zou schrijven, uit vraatzucht at haar tante de koelkast leeg, vind ik het uitleggerig, of HP wilde haar tante te slim af zijn en bracht het eten naar de voedselbank. Het gaat er in dit geval om wat het over HP zegt. (1.3.4.Mvdm) Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten. Graag hoor ik je mening hierover. De geur kwam uit het potje paté ;) Met de onlogica van kotsmisselijk en heerlijk en lekker ben ik het met je eens. De taalfoutjes zal ik aanpassen. Zoals altijd, bedankt voor je kritische blik :)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Actueel onderwerp nu ons eten constant in discussie wordt gebracht. :nod: Ik kwam niet echt in het verhaal maar las het als een verslaglegging. Ik denk dat daar @Leonardo ook op wijst. Het kroezelen van haar neus vind ik mooi en ga ik zeker een keer gebruiken! :thumbsup:
Dank voor je reactie Marietje. Ja, ik vond dat ik er zo mooi op in kon spelen met deze opdracht wat onze voeding betreft. Jammer dat je niet in mijn verhaal kwam. Dat mag hoor, de kroezelende neus :)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie, Leonardo Ik heb echter nog een paar vraagjes. Als ik in dit geval 'vraatzucht' en 'haar tante te slim af zijn' benoem, dan zijn het toch de gedachten van HP? Als ik zou schrijven, uit vraatzucht at haar tante de koelkast leeg, vind ik het uitleggerig, of HP wilde haar tante te slim af zijn en bracht het eten naar de voedselbank. Het gaat er in dit geval om wat het over HP zegt. (1.3.4.Mvdm) Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten. Graag hoor ik je mening hierover.
Vraatzucht is "on the nose" voor mij. TELL is instructie van de lezer wat hij moet vinden en voelen zonder ruimte te laten voor conclusies. Zie het als het verschil tussen: hij was een leugenaar, en: details geven waaruit blijkt dat hij liegt tot achter zijn oren. In het eerste geval moet ik het aannemen, simpelweg slikken. In het tweede geval moet ik enige moeite doen om die conclusie te trekken. Dat is ook geloofwaardiger door de details die de conclusie rechtvaardigen en aantonen. Als je de volgestouwde koelkast laat zien en iets verzucht als dat tante dat wekelijks verorberde (ik noem maar wat) is de vraatzucht volstrekt duidelijk. Tante te slim af is subtieler (daar heb je een punt) omdat tante immers wijlen is.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een innerlijke monoloog met verrassende beelden. Ik denk dat je monoloog sterker wordt door direct te beginnen met 'Oh mijn God,'... Je neemt mij als lezer mee door de geur te koppelen aan een herinnering, in de derde alinea. Mooi gedaan. Kroezelen, een bijzonder woord, ik weet niet wat het betekent maar krijg er wel een beeld bij. Je mag mij als lezer wel vaker verrassen door bijvoorbeeld ipv kotsmisselijk een beeld te gebruiken. Een verrassende oplossing dat het eten naar de voedselbank gaat, vooral dat de makreel ook mee mag.