Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 72, raadsels

Gisteren, het was al laat toen de telefoon rinkelde, een onbekende man deelde mee dat mijn tante Sara heengegaan was. Tante Sara, ik dwaalde een rondje door mijn hoofd, groef in de diepe krochten van mijn geheugen, veel contact heb ik niet meer gehad met mijn familie nadat ik het beklemmende dorp verlaten had. Mijn jeugd, ik kijk niet graag om, vrienden zijn mijn nieuwe familie geworden. Mijn hand trilt als ik het slot omdraai en de voordeur open. Het briefje met de woorden, de inhoud van de koelkast is voor jou, in mijn andere hand. Was dit een flauwe grap?. Wat beschimmelde kaas en zure melk, is dat wat mijn onbekende tante me na laat?. De koelkast staat in de woonkamer, vreemde plaats voor een koelkast. Een deur met een hangslotje erop, geen sleuteltje wel een briefje op de deur geplakt. Zoek de sleutel daar waarom je vader vertrok en besloot geen voordeur meer te willen hebben. Raadsels, maar deze weet ik meteen. Een stoffige fles Vodka op de salontafel staat dramatisch in een streep licht van de zon die door de nog open voordeur naar binnen schijnt. Een grote stap en ik heb de fles vast, leeg, geen sleuteltje te zien. Een zucht ontsnapt tussen mijn gespannen lippen. Een vettige kring blijft op het tafeltje achter, daar ligt een klein zilverkleurig sleuteltje in het midden van de cirkel. Hebbes. Snel, draai ik het slotje open, ik schrik van het lawaai van de ketting die op de grond valt. Boeken? De koelkast ligt vol met boeken. Ik pak de bovenste die net onder het vriesvak ligt en sla het op een willekeurige pagina open. Een mooi handschrift in donkerblauwe inkt, mijn hart staat even stil. Ik laat me op de grond zakken en begin gulzig te lezen. 22 Februari 1943, ik moet hem achterlaten..... ik slik, lees verder, tranen rollen over mijn wangen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Han73, ik doe de hele tijd al kritisch dus ik ga maar door. Kun je niet beter deelde voor onbekende man zetten? Was heengegaan is denk ik vloeiender. Deze zin doet er m.i. niet toe. [Mijn jeugd, ik kijk niet graag om, vrienden zijn mijn nieuwe familie geworden.] En kan je fris aan de volgende alinea beginnen. Achter een vraagteken hoef je geen punt te zetten. Nalaten een woord. [Een ingehouden zucht ontsnapt tussen mijn gespannen lippen.] Beetje melo. Hoe weet je dat de lippen gespannen zijn? Deden ze zeer? [heel klein zilverkleurig sleuteltje] Hoe klein is dit sleuteltje wel niet? Mini, mini? Maar de ketting maakt wel lawaai? Dat kan ik niet rijmen. Met de laatste alinea heb je me te pakken. Hoewel stilstaande harten weer cliché zijn. Boeken, nee dagboeken, in een koelkast. Donkerblauwe inkt ... :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi Mili, doe maar lekker kritisch hoor, daar leer ik wat van :) tja was heen gegaan dat had ik er eerst staan....heb het veranderd omdat ik het oubollig vond staan. Die zin: mijn jeugd......vrienden zijn mijn nieuwe familie, laat iets zien van haar verleden, dat ze liever vergeet. maar dat laat ik misschien al genoeg zien doordat ze het beklemmende dorp heeft verlaten. tja als je gespannen bent schrik je van het minste geluid, ik toch ;) dus die ketting is niet gigantisch maar valt wel op de grond MAAR ik ben toch heel blij dat ik je heb kunnen pakken :) :) met het einde thanks! voor de feedback

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goede spanningsboog opgebouwd in dit verhaal. :) Er staan nogal wat lange zinnen met bijzinnen in, wat ik lastig lezen vond. Misschien zijn korte zinnen beter en komt daardoor de beklemmende sfeer zelfs nog beter over. Welke onbekende meneer belt je nog s' avonds laat? Een medewerker van een notaris kantoor zal voor einde werkdag bellen. Dat een koelkast middenin de woonkamer een vreemde plek is hoeft wat mij betreft niet genoemd te worden. Dat de koelkast daar staat bouwt wel de spanning op. :thumbsup: De clou begrijp ik niet. Tante spreekt over de hp haar vader, wie is dan de -hij- die in het dagboek wordt genoemd? Heeft dit wel te maken met de hp haar jeugd? Niet alleen een spannend maar ook intrigerend verhaal. :nod:

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aanvullend op Marietje haar reactie; ik denk dat 'hij' een kind is dat tante achter heeft moeten laten. Zit ik in de buurt? Een bijzonder verhaal dat ik graag gelezen heb. De eerste zin loopt volgens mij niet lekker. Een rinkelende telefoon, is dat nog van deze tijd? En die onbekende man roept vragen bij mij op. Spanning werd mooi opgebouwd en ik bleef geboeid lezen. Mooi!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi Marietje en Initium, bedankt voor jullie reacties. Ik ga het eens proberen met kortere zinnen Marietje, misschien heb je wel gelijk en moet ik eerder een punt zetten en een nieuwe zin beginnen... Dat die man S'avonds belt en niet netjes binnen de kantoor uren is raar, zoals er wel meer raar is in dit verhaal. ik verlaat graag de logica als ik schrijf ;) Maar je hebt gelijk als het de geloofwaardigheid misschien niet ten goede komt. De Hij in het dagboek is de vader...het gezin heeft een hele geschiedenis (22 Februari 1943) tweede wereld oorlog....het gezin is joods en de zus (tante) heeft haar broertje achtergelaten terwijl ze moest gaan onderduiken... Dat heeft het broertje (haar vader) zo getekend dat hij aan de drank is geraakt en besloot geen voordeur meer te willen hebben...(nergens thuis zijn) en is gaan zwerven.... nou ja zo zat het in mijn hoofd :)

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een monoloog met intrigerende personages, plot en details. Leuk om te lezen. Kijk even naar de derde alinea; Mijn hand trilt als ik ... plaats aanhalingstekens zodat deze lange zin soepeler leest, of maak er meerdere zinnen van.