Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdrcht #72 Tante Els

#72 Tante Els Mijn handen zijn verstopt in gele rubberen huishoudhandschoenen, mijn benen trillen, ik open de gordijnen om licht toe te voegen in de stoffige kamer van tante Els, een Brabantse biologe in ruste. De retro reptielen en armetierige amfibieën, vele flesjes met opgezette gruwelijke monsters lijken te kijken wat ik doe. Laatste woorden voor mij staan in de brief, genoteerd voor ze naar het eeuwige moddermoeras vertrok, letters dwingen mij, er is haast bij geboden. Zoveel stank in haar pand, ik kan dit niet aan, mijn handen klemmen zich voor mijn mond, een vacuüm vindend, ik vul mijn neus met watten die ik toevallig zie liggen naast de opgezette egel. 'Open de koelkast, schrik niet,' schreeuwt tante Els uit haar brief mij toe, mijn mond zich opent van schrik, ik kots al mijn ingewanden uit als ik de koelkastdeur opentrek, de vieze bak aanschouw, ik stik, echt, ik stik. Ik zie dat amfibie, het klotsen van het gore groengele water waar het koudbloedige monster in ligt, ik vind een hap naar zoekgeraakte frisse lucht, val voorover op mijn knieën, lees het notitieblaadje dat met plakband vast zit aan het bakje. 'Onmiddellijk dit nummer bellen,' schreeuwt de dode tante Els mij toe met gifgroene vulpenwoorden. Koelkastdeur dicht, voordeur open, ik spuug op de grond en kots mijn woorden uit. Persbericht. NOS regio Uiterst zeldzame knoflookpad gesignaleerd in West-Brabant. De in Nederland uiterst zeldzame knoflookpad is na 56 jaar weer gesignaleerd op de Brabantse wal, een gebied in West-Brabant.)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maddbrug, Een zoals dat heet kostelijk verhaal met een leuk eind. Een algemene opmerking: geef net zoveel informatie aan de lezer dat deze de rest zelf aanvult. Bijvoorbeeld in:
gele rubberen huishoudhandschoenen
is 'gele' net te veel info. 'Rubberen huishoudschoenen' is al zo'n sterk beeld dat de lezer automatisch een kleur toevoegt. Ik zie ze voor me in mintgroen. :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@madd, hoe heerlijk, je bent er weer. Mooie reizen gemaakt? [Zoveel stank in haar pand, ik kan dit niet aan, mijn handen klemmen zich voor mijn mond, een vacuüm vindend, ik vul mijn neus met watten die ik toevallig zie liggen naast de opgezette egel.] Wat een heerlijke turbulente zin! Mijn favoriet. En deze is ook niet te versmaden. [ik vind een hap naar zoekgeraakte frisse lucht, ...] [ Laatste woorden voor ..] Ontbreekt hier niet een woord zoals haar? Je stukje is doordrenkt van walging en engheid. Dit heb je m.i. ook bereikt door de herhaling van schreeuwen en kotsen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw verhaal leest rustig wat een goede extra werking op de inhoud heeft: zo dringt de walging extra bij mij als lezer door. :thumbsup: Zeer originele invulling. :nod: Een aantal zinnen kan ik niet helemaal plaatsen: [... het klotsen van het gore groengele water waar het koudbloedige monster in ligt,] Als de bak of stolpfles waar het inzit stil staat, klotst het gore water niet dus ik haal eruit dat het monster nog leeft?? [ik spuug op de grond en kots mijn woorden uit.] HP heeft eerder al haar ingewanden al uitgekotst en spuugt nu de wrange smaak weg? Welke woorden kotst ze uit? Een -gatverdamme- lijkt me hier om zijn plaats. :? Je hebt de juiste woorden gebruikt om het verhaal extra walgelijk te maken. :puke:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heerlijke verhaal, filmisch geschreven waardoor ik de stoffige tante Els voor mij zie met haar retro reptielen en amfibieën. Originele woordkeuzes. Soms zijn de zinnen niet volledig, ontbreekt een woord of een komma bijvoorbeeld in de tweede zin waardoor het lijkt of de flesjes naar mij kijken ipv de reptielen. Ik zie de inhoud van de koelkast wel voor mij maar ik kan het niet ruiken. Probeer mij als lezer mee te nemen door de geur te omschrijven. Nu staat er zoveel stank in haar pand...op dat moment had ze de watten nog niet in haar neus en wil ik als lezer weten hoe het dan ruikt.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik wilde net wat gaan eten :confused: . Ik zie de kamer voor me en zie hoe die ogen in die potjes je aanstaren, maar de zeldzame knoflookpad, daar heb ik iets minder mee. Misschien dat je die nog iets meer had kunnen omschrijven enne, leeft dat koudbloedige dier nog? Heel mooi beelden geschreven, vind ik.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, Ik lees verhaaltjes meestal een paar keer voor ik erop reageer, dus vandaar mijn wat latere reactie. Ik vind het een heerlijk verhaal en heb een aardig beeld van tante Els en hoe ze woonde en leefde. Wel lijkt mij "een Brabantse biologe in ruste" in strijd met "de dode tante Els". Maar ik kom pas kijken dus laat ik het graag over aan de meer ervaren schrijvers om dat te beoordelen. Ik heb ook het gevoel dat de flesjes kijken en heb de zin even voor je veranderd in: "opgezette, gruwelijke monsters lijken vanuit de vele flesjes te kijken naar wat ik doe." En ook een zin gewijzigd in: "mijn mond opent zich van schrik". Wat ik persoonlijk mooier vind: "schreeuwt dode tante Els mij toe". Hier heb ik dan "de" uitgehaald. Maar zoals gezegd, ik kom net kijken, al ben ik al jaren lid van SchrijvenOnline. De laatste jaren schreef ik alleen nog zakelijke stukken. Oja, de geur is weliswaar niet omschreven maar persoonlijk vind de beelden (alleen die knoflookpad al) behoorlijk veelzeggend ;) Maar goed: "Een onbestemde geur van rotte eieren, vermengd met .... ja wat eigenlijk, hangt in haar pand. Ik kan dit niet aan ... enz." Nou ja, zoiets dus, maar dan gekleurd door jouw eigen fantasie, geeft een nog sterker gevoel van onsmakelijkheid weer.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve feedbackers, ik heb onvoldoende tijd gehad om goed op jullie reacties in te gaan. Mijn excuses! Zodra ik tijd kan vrijmaken wil ik aandacht aan jullie feedback besteden. Dank jullie voor de reacties.