Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #72 – De geur

Ik open de chromen wand en met een frisse gloed stijgt de geur van valeriaan op. 
De laatste keer dat ze deze geur opsnoof, had Soren gesidderd van angst, omdat deze als een onaangekondigde gast aan haar zijde stond, in het midden van de nacht. De geur zal nooit meer ongevraagd binnen treden. Lang koesterde ze de hoop op Tita's genezing en droeg haar een warm hart toe. Jarenlang tevergeefs. De energie vrat en overwoekerde als koraal. Soren zag geen uitweg meer dan om Tita te laten gaan. De stilte verwelkomt de koelte als een ongevraagde gast. Het herinnert haar aan het moment waarop ze voor een laatste keer aan Tita's zijde stond. Holle kuiltjes, eens de plaats waar ogen het leven aanschouwden, dreven weg in het de tere huid van Tita's gelaat. Ze waren onherkenbaar. Bevreemdend. Hoe had Soren op dat moment verdriet kunnen waarnemen, toen de verbazing om deze eigenaardigheid al de vezels in haar lichaam orkestreerde? Naast haar lag niet de vrouw die ooit geweest was, op het bed, gestuwd door een beladen kracht waarmee ze haast doorheen de ledikant zonk. 
Haar ogen, zwarte lege gaten, schenen de vertegenwoordigers van Tita's berusting. Ze konden wel het licht in de kamer opzuigen. De dood stond aan haar zijde, maar nooit heeft Soren gedacht dat deze zo kalm en sereen zou zijn. De dood is dan wel de keerzijde van het leven, dat beseft ze nu, maar niets om bang voor te zijn. Al de nachten die ze als kind badend in het angstzweet doorbracht om de dood die ooit zou naderen en haar geliefden zou wegnemen, die nachten zijn voorgoed voorbij. Geen les is zo overzichtelijk geweest als deze. Telkens ze aan de dood dacht, wou ze deze ontlopen. Ze wilde uit angst om het leven te verlaten, juist vluchten van datzelfde leven. Maar nu zijn de zorgen voor wat ze geweest zijn. 
Soren raakt de koude jampotten in de koellade aan ware het de handen van Tita, en bedankt hen. Dank u om mijn angsten weg te nemen, door mij aan je zijde toe te laten wanneer het laatste uur verstreken is.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lara G. Rombout, Welkom hier. Je opent met: 'ik open de ...' daarna gaat het over op 'ze'. Door deze perspectiefwissel kom ik niet in het verhaal. Daarnaast kom ik nogal wat clichés tegen, zoals: ‘gesidderd van angst’ ‘koesterde ze de hoop’ 'De energie vrat en overwoekerde als koraal’ ‘De stilte verwelkomt de koelte als een ongevraagde gast.’ Ik vermoed dat je zelden of nooit feedback hebt gekregen, maakt niet uit. Doe je voordeel met deze rubriek. Goedbedoelde tips : - kies voor een kort verhaal altijd het gebruik van 1 vertelperspectief en houd je aan die keus. Dus alles in 1e, 2e of 3e persoon, dan wel een alwetende of neutrale verteller. - gebruik gewone woorden en vermijd de 'aap uit de mouw' constructies. :) Succes

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Lara - welkom. Trek je alles van janp aan: hij is een van de kanjers hier (ik leer elke dag van zijn scherpe, edoch diplomatieke commentaar). Die ik bungelt erbij, inderdaad. Ik vind het verhaal verwarrend en de mooischrijverij herinnert me aan jouw aanwezigheid als schrijver. Dat houdt me uit de scène, helaas. De clou mis ik volledig. De laatste zinnen rammelen. Omdat je hier nieuw bent: het gaat mij altijd om iemands volgende verhaal. Als je je niet met de kritiek kunt verenigen of indien die je niet duidelijk is, vraag gerust om opheldering. Zonder het waarom te doorgronden, kom je niet verder. Succes! .

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Janpmeijers, Dankjewel. Dit is inderdaad een van mijn eerste probeersels, dus veel feedback is me nog niet gegeven. Thans toch geen waar ik werkelijk wat mee ben. Door mijn enthousiasme ben ik wellicht wat te slordig geweest hier. Ik zet namelijk mijn eerste stappen in het schrijverscircuit, dus alle kritiek is zeer welkom. Groetjes, Lara

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Doe ik ook nog mijn duit in jouw schrijverszakje; vertel het eens gewoon zoals je het je moeder aan de telefoon, of de buurvrouw op de koffie zou vertellen - natuurlijk mag je het als je gaat schrijven iets mooier proberen te verwoorden, maar als je zinnen als "de stilte verwelkomt de koelte als een ongevraagde gast" neerpent, moet je je toch even afvragen wat dat betekent en of je echt denkt dat een lezer die betekenis eruit zou kunnen halen. Succes. En veel plezier, natuurlijk.