Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#72-Halloween

Halloween Ik open de koelkast van mijn overleden Tante en ruik de geur van rottende natte bladeren die me doen denken aan die avond van toen. Net vijf was ik toen we verhuisden naar een andere stad. Zingend reden we de verhuiswagen na. Het regende en ik herinner me een lange rit. Mijn broertje Joris was in slaap gevallen in zijn kinderstoel. Op de achterbank suste ik mijn pop. Ik hoor mijn moeders stem. ‘We zijn er bijna.’ Ze tuurde naar buiten. ‘Nummer negen, elf, vijftien.’ Vloekend reed mijn vader achteruit. Na een doffe bonk wipte het rechterachterwiel omhoog. De auto schudde en mijn pop rolde van mijn schoot. Mijn moeder gilde en mijn vader vloekte nog harder. Hij remde stevig, smeet zijn portier open en vloog de auto uit. Mijn moeder volgde hem en ik bleef achter met het geluid van zwiepende ruitenwissers. Ik verstijfde toen het linkerachterportier openging en er een koude windvlaag langs mijn gezicht streek. Grote zwarte ogen keken me aan. Ik schudde nee, maakte mijn broertjes gordel los en verstopte mijn gezicht in mijn handen. Zijn beer heeft men onder de herfstbladeren wel teruggevonden.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, na drie keer lezen snap ik het nog niet. Komt later wel. :confused:
Misschien moet je het op de 31 ste lezen? ;)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach jee, en nu heeft ze zich haar hele leven schuldig gevoeld...en blijft de lezer onwetend over het lot van broertje. Trouwens, waardeloze ouders hoor. Er komt toch nog wel een ontknoping hè? Waarom Tante met een hoofdletter geschreven?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach jee, en nu heeft ze zich haar hele leven schuldig gevoeld...en blijft de lezer onwetend over het lot van broertje. Trouwens, waardeloze ouders hoor. Er komt toch nog wel een ontknoping hè? Waarom Tante met een hoofdletter geschreven?
Dank je wel! :) Het lot moet door het woordje -wel- in de laatste zin duidelijk zijn. Hp noemt haar Tante. ;) Wat mij betreft is er geen ontknoping. :ninja:

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei, @Marietje, nu kraken mijn hersens. Wat kan er in een koelkast liggen van tante met een hoofdletter dat aan rottende bladeren doet denken? Kaas in een wijnblad? Twee koelkastzinnen om naar een totaal andere scène over te gaan. [Op de achterbank suste ik mijn pop.]; waar was hp dan? Waarom rechterachterwiel en linkerachterportier? Is dit relevant? Van wie zijn de grote zwarte ogen? Halloween? Waarom die laatste dramatische zin over een verloren beer terwijl ik inschat dat broerlief is verdwenen? Ik zie het niet, ik begrijp het niet en trek me nu stilletjes terug voordat eenieder hier een hekel aan me krijgt met mijn kritische vragen. ;(

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach jee, en nu heeft ze zich haar hele leven schuldig gevoeld...en blijft de lezer onwetend over het lot van broertje. Trouwens, waardeloze ouders hoor. Er komt toch nog wel een ontknoping hè? Waarom Tante met een hoofdletter geschreven?
Dank je wel! :) Het lot moet door het woordje -wel- in de laatste zin duidelijk zijn. Hp noemt haar Tante. ;) Wat mij betreft is er geen ontknoping. :ninja:
Door dat `wel` begreep ik dat broertje de klos was en omdat hp later voor de koelkast van tante stond begreep ik dat hp buiten schot gebleven is. Ik blijf echter onwetend over het lot van broertje. En omdat jij aangeeft dat er wat jou betreft geen ontknoping is blijf ik dat nu voor de rest van mijn leven, grrrrrr..... zo´n hekel aan een open einde. Ik blijf met zoveel vragen zitten. Kan ik je nog overhalen een vervolg te schrijven vanuit het perspectief van broertje? Of vanuit die gast met die enge ogen? Nee zeker .... :angry: Knap gedaan! :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tante had toch niet toevallig zwarte ogen, hè? Zie nu toch wat je (verhaaltje) met me doet! Ik blijf zitten met vragen die me blijven kwellen.... :angry:

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Broertje heeft toch niet al die tijd in de koelkast van Tante... ? Nee, welnee... niet al die tijd toch, nooit toch...? Halloween schaf ik per direct af! Ik wil gewoon weer rustig kunnen slapen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
marietje, Het is luguber - omdat in het midden gelaten wordt wie het broertje meeneemt: het einde:
Ik schudde nee, maakte mijn broertjes gordel los en verstopte mijn gezicht in mijn handen. Zijn beer heeft men onder de herfstbladeren wel teruggevonden.
De ik is dus medeplichtig, dat doet pijn. je schrijft in #4 :
Het lot moet door het woordje -wel- in de laatste zin duidelijk zijn.
Ja dat is het ook, echter verhaaltechnisch gezien vind ik het geen mooie constructie omdat de beer voorin de zin staat. Voor het effect zou ik de beer achteraan plaatsen. Suggestie voor de slotzin: onder de herfstbladeren heeft men alleen zijn beer teruggevonden.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marie - het is mij ook te cryptisch (en dat is eveneens mijn valkuil :)). Ik ben in een microbenneukbui dus laten we de eerste zin eens inspecteren. Ik open de koelkast van mijn overleden Tante en ruik de geur van rottende natte bladeren die me doen denken aan die avond van toen. Overleden lijkt me overbodig. Dat je een geur ruikt is duidelijk (>> en ik ruik rottende etc). Dan klopt doeN ook (in je huidige constructie hoort het grammaticaal doeT te zijn). Komma tussen rottende en natte (ze zijn nevenschikkend; trucje: als je de volgorde kunt omdraaien, komt er een komma tussen).

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het fantastisch hoe jij van de geur in een koelkast op een Halloween verhaal komt. De details ... ach .... het idee blijft fantastisch.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei, @Marietje, nu kraken mijn hersens.
Een bewijs dat je ze hebt. :p ( begrijp me niet verkeerd: ik had geen twijfels!]
Wat kan er in een koelkast liggen van tante met een hoofdletter dat aan rottende bladeren doet denken? Kaas in een wijnblad?
Geloof me, een niet goed schoongemaakte koelkast in ons vakantiehuisje bij aankomst stonk naar rotte bladeren.
Twee koelkastzinnen om naar een totaal andere scène over te gaan. [Op de achterbank suste ik mijn pop.]; waar was hp dan?;(
[ Zingend reden we de verhuiswagen na. Het regende en ik herinner me een lange rit. Mijn broertje Joris was in slaap gevallen in zijn kinderstoel. Op de achterbank suste ik mijn pop.] :?
Waarom rechterachterwiel en linkerachterportier? Is dit relevant?;(
Rechtsachter hoor je een bonk, waar ga jij dan kijken? Aan de linkerkant wordt het portier geopend. Want rechtsachter staan de ouders te kijken wat de oorzaak is.
Van wie zijn de grote zwarte ogen? Halloween?
Grote zwarte ogen, ja van wie? Daar is het Halloween voor! :unibrow:
Waarom die laatste dramatische zin over een verloren beer terwijl ik inschat dat broerlief is verdwenen?
Het terug vinden van wel zijn beer geeft aan dat broertje spoorloos blijft. @Janp. heeft een goede suggestie.
Ik zie het niet, ik begrijp het niet en trek me nu stilletjes terug voordat eenieder hier een hekel aan me krijgt met mijn kritische vragen. ;(
Als jij de sjawl voor onze postduif breidt dit jaar dan vergeef ik je alles! :nod: Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie! :{}

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
marietje, Het is luguber - omdat in het midden gelaten wordt wie het broertje meeneemt: het einde:
Ik schudde nee, maakte mijn broertjes gordel los en verstopte mijn gezicht in mijn handen. Zijn beer heeft men onder de herfstbladeren wel teruggevonden.
De ik is dus medeplichtig, dat doet pijn. je schrijft in #4 :
Het lot moet door het woordje -wel- in de laatste zin duidelijk zijn.
Ja dat is het ook, echter verhaaltechnisch gezien vind ik het geen mooie constructie omdat de beer voorin de zin staat. Voor het effect zou ik de beer achteraan plaatsen. Suggestie voor de slotzin: onder de herfstbladeren heeft men alleen zijn beer teruggevonden.
:thumbsup: Goede suggestie! Je hebt de aanwijzing gevonden, de Ik is niet onschuldig. :nod: Bedankt. :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marie - het is mij ook te cryptisch (en dat is eveneens mijn valkuil :)). Ik ben in een microbenneukbui dus laten we de eerste zin eens inspecteren. Ik open de koelkast van mijn overleden Tante en ruik de geur van rottende natte bladeren die me doen denken aan die avond van toen. Overleden lijkt me overbodig. Dat je een geur ruikt is duidelijk (>> en ik ruik rottende etc). Dan klopt doeN ook (in je huidige constructie hoort het grammaticaal doeT te zijn). Komma tussen rottende en natte (ze zijn nevenschikkend; trucje: als je de volgorde kunt omdraaien, komt er een komma tussen).
:eek: Tegen dit soort buien kan geen weerbericht op. :D Het gekke is dat niet iedereen het cryptisch vindt. Wat begrijp je niet? Een vermissing wordt helaas niet altijd opgelost. De eerste zin: jij hebt gelijk. Het was voor mij een infodump om van de opdracht 'af' te zijn zodat ik met mijn eigenlijke verhaal kon beginnen. ;) Ik kijk ernaar. :thumbsup: Grappig detail is dat ik het gisterenavond met hoofdpijn schreef en misschien onbewust jullie hoofdpijn wilde bezorgen! :unibrow: Het komma trucje eerder van jouw geleerd daarom hier bewust niet geplaatst. Het natte rot, niet de bladeren. Andersom heeft het een andere betekenis: -rottende natte bladeren of natte, rottende bladeren. Doordat de bladeren nat zijn, rotten ze. Tenminste, zo dacht ik. :? Bedankt voor je microbenneukbui reactie. Ik hoop dat je voldaan bent. ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het fantastisch hoe jij van de geur in een koelkast op een Halloween verhaal komt. De details ... ach .... het idee blijft fantastisch.
Dank je wel voor het compliment maar... als je tijd en zin hebt: welke details haalde jou als lezer uit het verhaal? :? :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het komma trucje eerder van jou geleerd; daarom hier bewust niet geplaatst. Het natte rot, niet de bladeren. Andersom heeft het een andere betekenis: -rottende natte bladeren of natte, rottende bladeren. Doordat de bladeren nat zijn, rotten ze. Tenminste, zo dacht ik. :?
Ja, ja. Hoe kan nat nu rotten? Dat is net zoiets als lucht die kan ademen. Ook taaltechnisch is het tamelijk krom: het zou dan m.i. rottend-natte of zoiets moeten zijn. Maar goed, gij zijt vergeven.
Bedankt voor je microbenneukbui reactie. Ik hoop dat je voldaan bent. ;)
Mannen zijn gauw voldaan. Volgende keer geef ik je meer aandacht. Beloofd!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werd helemaal in het verhaal gezogen, maar helaas is het plot voor mij nog niet helemaal af. Bij mij zit het in het feit dat vader boos begint te worden en moeder gilt en ze vervolgens zomaar weggaan, terwijl HP nog in de auto achterblijft en volgens mij nog niet in paniek is. Wat gingen vader en moeder doen? Ik verwacht dat het muntje bij mij gaat vallen, wanneer ik dat antwoord heb. En HP verstijft, maar maakt nog wel de gordel van broertje los. Die vond ik ook wat lastig. Zoals gezegd heb ik wel degelijk vol spanning de zinnen verslonden. Daarnaast vind ik het heel leuk om te zien hoe ieder ander invulling aan jouw verhaal geeft. Wat heb je veel teweeg gebracht :nod: