Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#72 - Brave Nel

Altijd mag ik het weer opknappen. Gisteren was Johanna er nog, maar opruimen, ho maar. Waar is mijn zus als er vervelende dingen moeten worden gedaan? Altijd mag ik – ik, brave Nel – andermans klerezooi opruimen. Getver, wat meurt dat. Ik ga over mijn nek. Tante Jo, tante Jo, wie laat nou al die etensresten liggen? Hoe vaak heb ik je nou gezegd dat je het meteen moest weggooien? Het is toch geen oorlog meer? Aan leverworst met groene punten heb je toch geen biet? Net als pa. Die kon ook nergens afstand van doen. Je kunt nooit weten, of je het later nog nodig hebt, zei-ie altijd. Maar toen-ie dood was, was zijn verzameling munten foetsie. Ze is nog maar twee dagen dood, maar die resten liggen er al minstens twee weken. Min-stens. Moet je nou eens kijken, wat een gore ... Oh, dat waren vroeger olijven. Sjongejonge, dat ding mag wel helemaal ontsmet worden. Ongelofelijk. Hij is nog niet zo oud. Ik denk een jaar of twee. Hooguit. Zonde om hem naar de stort te brengen. Ging die oudste van Johanna niet samenwonen? Kan die hem mooi overnemen. Zal ik hem meteen maar bellen? Kan hij dat geval schoonmaken en ontsmetten. Ach, laat ook maar. Dat joch is al net zo’n mooiweerspeler als zijn moeder. Nog te lui om het oor van de duivel te likken. Inderdaad, ze kunnen geen zuchtje tegenwind verdragen. Dan jengelen ze meteen van ‘o, ik heb het zo slecht. O, o, wat ben ik zielig’. Altijd een ander hun problemen laten oplossen. Nou, ze krijgen mooi niks. Ik maak dat ding schoon en verpats het kreng, net als tantes juwelen. Zeg, wacht’ns even. Waar zijn die, verdikkie? Ze lagen toch in haar dressoir? Zou ...?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Amusant geschreven verhaal, Leonardo. Ik heb zitten ginnegappen. :nod: Een paar zeurtjes: Ik zou er een maand van maken. Olijven en leverworst houden zich lang vers in de koelkast. moest weggooien >> moet weggooien zie-ie altijd >> zei-ie altijd

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos - bedankt voor het lezen. Twee weken, zei-ie: akkoord. Moest is m.i. de aanvoegende wijs ...
Volgens mijn beperkt inzicht is 'moest' gewoon een vvt en klinkt mij vreemd in de oren. Vergelijk: Hoe vaak heb ik je niet gezegd dat je dat niet moet doen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar is mijn zus als er vervelende dingen moeten worden gedaan? Tante Jo, tante Jo, wie laat nou al die etensresten liggen? Hoe vaak heb ik je nou gezegd dat je het meteen moest weggooien? Het is toch geen oorlog meer? Aan leverworst met groene punten heb je toch geen biet? Ging die oudste van Johanna niet samenwonen? Zal ik hem meteen maar bellen? Waar zijn die, verdikkie? Ze lagen toch in haar dressoir? Zou ...?
Voor een kort verhaal lees ik veel vragen. Dat past dan prima in de rol van 'Brave Nel' als de waard met zelfkennis die een jengelend joch direct herkent. De vragen zijn van een jengelend niveau. Was dat de bedoeling ...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
lekker typetje, ja ik heb een vraagje, als ik zo brutaal mag zijn: waarom 'moeten worden gedaan'? (iets in mij wil 'gedaan moeten worden' maar ik heb geen idee waarom.)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos - Tante Jo is dood. Met "moet" suggereer je dat ze nog leeft. "Moest" kun je hier lezen als "zou moeten". @Yrret - Bedankt voor het lezen. Stel dat ik het bewust heb gedaan. Stel. Wat krijg je dan voor indruk van onze Nel?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos - Tante Jo is dood. Met "moet" suggereer je dat ze nog leeft. "Moest" kun je hier lezen als "zou moeten".
Met "moet" sluit je aan op de voorgaande zin "Tante Jo, tante Jo, wie laat nou al die etensresten liggen?" die helemaal in de tt staat en waarin je haar aanspreekt als of ze nog aanwezig is. Niets mis mee, maar ook daarom zou ik "moet" gebruiken.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mien Dobbelsteen in een andere rol. :D Het leest lekker met alle 'tempo' aanwijzingen zoals: [Min-stens.] etc. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stel dat ik het bewust heb gedaan. Stel. Wat krijg je dan voor indruk van onze Nel?
Dan is Nel niet braaf maar een seriemoordenares.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
lekker typetje, ja ik heb een vraagje, als ik zo brutaal mag zijn: waarom 'moeten worden gedaan'? (iets in mij wil 'gedaan moeten worden' maar ik heb geen idee waarom.)
Ik heb dit geschreven vanuit het personage zonder veel te veranderen. Ze klonk toch niet als ik, hoop ik? Het kan Nederlands-technisch natuurlijk beide. Het laatste woord in een zin blijft gewoonlijk enigszins "hangen" (heeft met de aandacht van de lezer te maken die toeneemt aan het einde van een zin). Ook ritme telt mee: in spreektaal is er statistisch gezien fonetische voorkeur voor een niet-beklemtoonde lettergreep aan het einde. In dit geval is jouw volgorde misschien wel beter.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stel dat ik het bewust heb gedaan. Stel. Wat krijg je dan voor indruk van onze Nel?
Dan is Nel niet braaf maar een seriemoordenares.
Oeps, dan heb ik de toon verkeerd getroffen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos - Tante Jo is dood. Met "moet" suggereer je dat ze nog leeft. "Moest" kun je hier lezen als "zou moeten".
Met "moet" sluit je aan op de voorgaande zin "Tante Jo, tante Jo, wie laat nou al die etensresten liggen?" die helemaal in de tt staat en waarin je haar aanspreekt als of ze nog aanwezig is. Niets mis mee, maar ook daarom zou ik "moet" gebruiken.
Moet kan ook. Moest is m.i. niet fout - het is anders en geeft de tekst en wensende/verzuchtende lading.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mien Dobbelsteen in een andere rol. :D Het leest lekker met alle 'tempo' aanwijzingen zoals: [Min-stens.] etc. :thumbsup:
Ab-so-luut, Marie. Bedankt voor het lezen :).

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven. Ik moest even denken aan het Bijbelse verhaal van Martha en Maria, maar Maria was geen dief en bij die Johanna van jou heb ik toch zo mijn twijfels :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
. Ze klonk toch niet als ik, hoop ik?
ik hoop het ook niet, maar zo goed ken ik jou niet ...
Het kan Nederlands-technisch natuurlijk beide. Het laatste woord in een zin blijft gewoonlijk enigszins "hangen" (heeft met de aandacht van de lezer te maken die toeneemt aan het einde van een zin). Ook ritme telt mee: in spreektaal is er statistisch gezien fonetische voorkeur voor een niet-beklemtoonde lettergreep aan het einde. In dit geval is jouw volgorde misschien wel beter.
Ik verdacht jou er van een diep doordacht achterliggend idee bij je keuze te hebben, maar dat viel wel mee, dus. Of tegen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel is boos maar heeft het lef niet om van zich af te bijten...en nu staat ze ,ocharme ik, dat smerige ding uit te kuisen..... de frustratie druipt er vanaf en het is wel duidelijk hoe de familiebanden zijn. fijne schrijfstijl

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vooral om de bijna onherkenbare olijven moest ik erg lachen. Ik maar denken dat Brave Nel ook werkelijk braaf is, maar het is een mopperdoos die toch ook wel voor eigen gewin gaat. Was plezierig om te lezen, Het enige wat me iets stoorde was ' zei-ie' met vlak daarachter 'toen-ie' . Maar goed, ik ben ook geen ervaren lezer. Met plezier heb ik de nieuwe Mien Dobbelsteen, zoals Marietje zo goed verwoordde, gevolgd.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina - bedankt voor het lezen en je compliment. @schrijvenmaar - Je had mee/tegen moeten omdraaien. Nu blijft de tegenvaller 'hangen'. Dat valt me nou van je tegen. @Han - bedankt voor je feedback en je compliment. @Initium - bedankt voor het lezen. Ja, die moppertroel praat irritant, hè?

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeer beeldend geschreven. Vanaf de tweede alinea een innerlijke monoloog, gedachtenstroom waar ik als lezer helemaal in mee ga. Hilarisch. Over de kwestie moest of moet... je begint je zin in de voltooid tegenwoordige tijd, en dan is het volgens mij - moet -