Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht 72 Jazz in Paris

Op het aanrecht staan een paar gebruikte plastic bekertjes, verder is het huis leeg en stil. De verhuizers hebben hun werk zorgvuldig gedaan. Met een korte tik slaat de koelkast aan. Vreemd, alles zou toch al afgesloten moeten zijn. Ik trek de koelkast open: leeg, toch ruik ik iets. Wijn, ja stevige rode wijn. Dan zie ik de aangebroken fles staan in het rekje van de deur. Een Chianti en geen goedkope. Uiteraard, ik glimlach. Tante Golda ging alleen voor het beste. De wijn is ietwat verschaald, toch schenk ik een plastic bekertje vol en ga op het aanrecht zitten. Tante nam me mee naar Parijs.1978 als ik me niet vergis. We zagen Chet Baker in een jazzclub, hij zong ook. Heel lyrisch Oh you crazy moon. Golda lachte, flirte en bleef maar wijn drinken. Lief nichtje, zei ze, laat je toch gaan. Je leeft maar een keer en je bent ervoor gemaakt. Ik kon het niet, zocht steeds een stil hoekje op en hoopte maar dat geen man me zou aanspreken. Tante bleef soms een hele nacht weg. Ik zat dan in de hotelkamer op de rand van het bed op mijn nagels te bijten. Ben je niet bang, vroeg ik 's morgens. Tante lachte en zei: voor wie, waarvoor. Het is toch heerlijk begeerd en bemind te worden. Voelen dat je een lijf hebt. Ik schudde mijn hoofd en dronk mijn koffie. Ik kon het niet – en ik kan het niet. Het bekertje is leeg, ik druk het in elkaar en laat het restje uit de fles in de gootsteen lopen. De spiegeling van mijn silhouet in het keukenraam negeer ik. Niet vergeten straks het energiebedrijf te bellen. voor de liefhebbers :) https://www.youtube.com/watch?v=Eb0ri_H7XbM

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat moet ik nu eigenlijk zeggen? Het is alweer gezegd. Maar ja, als ik zeg dat het een stom sfeerloos verhaal is lieg ik ook. Oké. Ter completering van voorgaande reacties. Wat een mooi en sfeervol verhaal.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De spiegeling van mijn silhouet in het keukenraam negeer ik.
Schitterend hoe je hier met het negeren van de spiegeling van haar silhouet, haar karaktereigenschap laat zien. :thumbsup: I like! :D

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp; ik vind je verhaal vervoerend geschreven, mede omdat ik er heb gewoond. Ik heb wel een opmerking. Als tante Golda voor het beste ging, had zij geen rode, dure Chianti in de koelkast gezet. Rode wijn zet je namelijk nooit in de koelkast. (typo: flirtte)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als tante Golda voor het beste ging, had zij geen rode, dure Chianti in de koelkast gezet. Rode wijn zet je namelijk nooit in de koelkast. (typo: flirtte)
Dat dacht ik ook, maar als je op sterven ligt doe je wel meer dingen die niet horen. Of de verhuizers hebben hem in de koelkast gezet, dacht ik.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als tante Golda voor het beste ging, had zij geen rode, dure Chianti in de koelkast gezet. Rode wijn zet je namelijk nooit in de koelkast. (typo: flirtte)
Dat dacht ik ook, maar als je op sterven ligt doe je wel meer dingen die niet horen. Of de verhuizers hebben hem in de koelkast gezet, dacht ik.
Restjes oude rode wijn kan je in de koelkast bewaren en het verwerken in gerechten. Tenminste dat deden mijn schoonouders totdat mijn zwager met zijn dronken kop op zoek was naar drank en het opdronk. Mijn schoonmoeder kon de volgende dag de wc poetsen. ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, dit vind ik wel heel erg mooi, zowel het verhaal als de manier waarop het is geschreven. Volgens mij kunnen tante en nichtje wel een boek vullen met hun verhalen (opgetekend door Janp?).

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, enigszins plausibel hetgeen je ten tonele voert qua tante in haar doodstrijd. Aan de andere kant denk ik, wat zou het haar dan hebben kunnen boeien. Verhuizers die aangebroken flessen Chianti in een koelkast zetten, mwah, minder. @Marietje, restjes 'oude' rode wijn zijn killing. Ook in gerechten.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, restjes 'oude' rode wijn zijn killing. Ook in gerechten.
Vertel jij het mijn schoonmoeder? Na 30 jaar is eindelijk de erfenis in zicht. }) (Non-fictie: het is een schat! :{} )

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De spiegeling van mijn silhouet in het keukenraam negeer ik.
Schitterend hoe je hier met het negeren van de spiegeling van haar silhouet, haar karaktereigenschap laat zien. :thumbsup: I like! :D
dank je, ik twijfelde wel over dat beeld - want al zo vaak gebruikt.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, dit vind ik wel heel erg mooi, zowel het verhaal als de manier waarop het is geschreven. Volgens mij kunnen tante en nichtje wel een boek vullen met hun verhalen (opgetekend door Janp?).
Dank je, Willemina. Ja dat zou zomaar kunnen - het leven bestaat uit het opbouwen van herinneringen, maak daar een selectie van, goochel wat met heden en verleden en je hebt een roman :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe dan ook, wel of niet de rode wijn in de koelkast, smaak had ze, die Golda als ze van Chet Baker hield. Mooi verhaal, Janp!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ook ik vind het een mooi en mooi geschreven verhaal. Ook de tegengestelde karakters van tante en HP die tot uiting komen t/m de laatste zin. Toch denkt ze nog steeds na over de levenslustige woorden van haar tante. Er staat veel in zo'n korte tekst.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie het helemaal voor mij, tante en nichtje, mooie opbouw van de karakters. De geur is subtiel beschreven, in de verschraalde wijn. Je maakt mij nieuwsgierig naar het hele verhaal. Wat is er gebeurd in het leven van de hoofdpersoon? Mooie details heb je gebruikt, bijvoorbeeld het plastic bekertje in de derde alinea en hoe het terugkomt in de laatste alinea. En het beeld van de op het bed zittende en nagelbijtende hoofdpersoon en hoe zij zichzelf beschrijft in de spiegeling van haar silhouet in het keukenraam.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijfcoach, dank je wel. terzijde: je schrijft: 'in de verschraalde wijn.' Het is verschaald - van verschalen (geur en smaak verliezen)

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven. Krijg medelijden met het nichtje :( . Mooi dat ik zo in het verhaal mee kan gaan. Met veel plezier gelezen.