Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht # 71 - bruine ogen

Terwijl ik de soep in de borden schep, staat mijn zoon voor het venster. Normaal gesproken zit hij al aan tafel te wachten tot ik het eten opdien. Zijn eetlust is gewoonlijk formidabel. Er schort iets vandaag. Na mijn verzoek om aan tafel te komen, lepelt hij traag de soep naar binnen. “Is er iets, jongen?”, vraag ik voorzichtig. Hij kijkt mij aan met zijn grijsblauwe ogen. Het valt me op hoe blauw ze vandaag zijn. “Hé, Ma, jij hebt bruine ogen; dat had ik nog niet eerder gezien. Ilse heeft ook bruine ogen!”

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, ten eerste is er iets met bruine ogen. Ik heb erin gekeken en ze zijn onpeilbaar. ;) Ik heb vragen, chère Blavatski. Is het soep in of op de borden. In is wellicht Vlaams? Wat is er toch loos met de zoon? Het kunnen toch de ogen niet zijn? Je laat me in het ongewisse. Dan vind ik de zoon een beetje wrede zoon. Hoe kan het dat hij de kleur van zijn moeders ogen niet kent? De 'verliefdheid', het thema wil je m.i. laten weten door de zoon die voor Ilse valt omdat zij dezelfde kleur ogen als zijn moeder heeft (terwijl hij ze net ontdekte?).

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoon zijn verliefdheid door moeders ogen subtiel aangegeven. :thumbsup: Ik zou de laatste zin herschrijven. Daarmee dus eens met @Mili haar reactie. Een mooi huiselijk tafereeltje en de liefde van de moeder voor haar zoon springt eruit! :nod:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, leuk dat je zo uitgebreid reageert. Deze anekdote is waar gebeurd. De moeder uit dit verhaal werd mijn schoonmoeder. Zij was een zeer lieve en wijze dame. De jongen in kwestie heeft voor de eerste keer in zijn leven "de vrouw" ontdekt en kijkt met heel andere ogen naar de personen rond hem. Een beetje wreed is het wel, dat geef ik toe, maar er zijn nu eenmaal minder fijnbesnaarde mensen...schrijvers zijn doorgaans fijnbesnaard.... :o

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Opdracht geslaagd en naar mijn mening op een originele manier. Even terzijde over het stukje dialoog: daarvoor geldt vrijwel altijd het principe van minder is meer omdat de personages letterlijk aan het woord zijn. Probeer dan als schrijver zo min mogelijk bij te sturen. je schreef:
“Is er iets, jongen?”, vraag ik voorzichtig. Hij kijkt mij aan met zijn grijsblauwe ogen. Het valt me op hoe blauw ze vandaag zijn. “Hé, Ma, jij hebt bruine ogen; dat had ik nog niet eerder gezien. Ilse heeft ook bruine ogen!”
het kan met minder woorden/toelichting, bijvoorbeeld: “Is er iets, jongen?” vraag ik. Hij kijkt mij aan. Het valt me op hoe blauw zijn ogen vandaag zijn. “Hé, Ma. Jij hebt bruine ogen. Ilse ook.”

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janpmeijers, Fijn dat je bent langsgekomen en dat je vindt dat de opdracht goed is vervuld. Dank je. Ook bedankt voor de tip die je me hebt gegeven in verband met het gesproken woord. Ik ben het met je eens dat jouw versie net iets sterker is! :o

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, Leuk, dit op waarheid gebaseerde stuk. Ik ben het met janpmeijers eens, minder is meer. De wereld ineens met andere ogen bekijken, is goed gevonden. Met plezier gelezen.