Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #70 - Slapen

Ik open mijn ogen. Verdorie, het is weer niet gelukt, is de eerste gedachte die door mijn hoofd schiet. Mijn vriend kruipt weer in bed. “Ik kan het niet meer”, zeg ik. “Het lukt me gewoon niet om uit te slapen.” “Je concentreert je ook op het verkeerde”, antwoordt hij. “Je moet je concentreren op inslapen, niet op uitslapen.” Dat is een goed punt, bedenk ik mij. Ik draai mij om en concentreer me op inslapen. “Hoe laat is het?”, vraag ik. “Half negen”. Dat is twee uur later dan ik normaal opsta. Het is goed zo. Ik sta op.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nynke, Welkom op di forum! :) Een leuke realistische beschrijving van jouw opstaan. Het leest als een verslag wat bij mij als lezer erg afstandelijk overkomt: alsof ik de krant leest. Tip: toets in de zoekopdracht rechtsboven op deze site - show don't tell - in en pas dat toe ik je stukje waardoor de lezer zich meer betrokken voelt. Uitslapen hoeft ook niet altijd tot 12.00 uur! ;)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nynke, Welkom. Ik ben het eens met Marietje. Een voorbeeld: Ik vraag hoe laat het is. Of: "Hoe laat is het?", vroeg ik. Toch leest je stijl prettig.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Turtle: Ik heb inderdaad een wat zakelijke stijl. De feedback dat het daardoor wat afstandelijk overkomt, hoor ik vaker. Ik zal kijken hoe ik hier in volgende schrijfopdrachten mee om kan gaan. Dank je!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Gooi er een scheldwoord tussen, dan is het meteen persoonlijker. (Hij antwoordt)

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Netjes, precies 100 woorden! Heel goed hieraan vind ik dat je fragment één verhaal is. Er fladderen geen losse stukjes doorheen. Daarnaast is het heel herkenbaar en ik ga gelijk nadenken over de zin van je vriend. Uitslapen versus inslapen. Show don’t tell is inderdaad een goede tip. “Dat is een goed punt, bedenk ik mij”. ‘Dat is een’ en ‘Bedenk ik mij’, kunnen weg. En “Ik draai mij… op inslapen” kun je vervangen voor beeld en geur. Wat doe je als je je concentreert op inslapen. Ik noem een paar dingen: je draait je op je zij, drukt je hoofd op je kussen, knijpt je ogen dicht, knieën omhoog, deken trek je eerst over je neus, maar als je inademend ruik je de vieze geur van slaap. Dat zijn natuurlijk te veel woorden, maar je begrijpt vast wat ik bedoel. Ook je einde is heel herkenbaar. Bedankt!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijfcoach Nina, kan ik even op je feedback inhaken? Naar mijn idee/gevoel betekent inslapen doodgaan. Is het niet eerder gaan slapen?