Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#70 Paukslag

Ik zit in de grote zaal van het Concertgebouw en luister naar een klassiek concert. Het ritmisch geluid van een pauk gaat langzaam over in de zeurend repeterende toon van mijn wekker. Ik druk op de snoozeknop en draai me nog een keertje om. Ik schrik wakker en kijk op de wekker. Verdorie, weer te laat! Ik stap uit bed, stoot mijn teen tegen de rand van mijn bed en mopperend loop ik naar de badkamer. Ik irriteer me aan het geluid van een druppende kraan. Langzaam verandert het gedrup in de zeurend repeterende toon van mijn wekker. Op tijd.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mark70, Dromen over te laat wakker worden en dan toch op tijd blijken te zijn. Een grappig idee. Ik schrijf zelf vaak vanuit de ik-vorm. Wat mij betreft is het dan een kunst om niet te vaak een zin te beginnen met het woordje ik. Sterker nog, ik probeer de ikken over het algemeen te beperken. Een advies zou kunnen zijn om een aantal zinnen te herformuleren zodat het woordje ik minder dominant is in de toch al korte tekst. Maar graag gelezen hoor. Goede eerste invulling hier in de wekelijkse schrijfopdracht.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Annemieke, Dankjewel voor je feedback. Ik begrijp wat je bedoelt, nu ik de tekst herlees met jouw opmerking in mijn hoofd, valt het me inderdaad ook op. Leuke uitdaging om het aantal ikken terug te brengen in mijn tekst.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat is best moeilijk. Het woordenaantal maakt het ook moeilijk. Ik irriteer me aan - Ik erger me aan of Het geluid van een druppende kraan irriteert me. Je hebt er een leuke invulling aan gegeven.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hieronder een aangepaste versie met vier in plaats van zes ikken. Bovendien het herhalende woord 'zeurend' aan het einde op een andere plaats omdat dit naar mijn mening beter klopt met de inhoud van het stukje tekst. Daar waar de wekker eerst zeurend repeterend is, is hij na de opkomende hoofdpijn in mijn droom verlossend geworden. Ben benieuwd of jullie dit ook een verbetering vinden. ==== Gezeten in de grote zaal van het Concertgebouw zalven de tonen van een klassiek concert mijn oren. Het ritmisch geluid van een pauk gaat langzaam over in de zeurend repeterende toon van mijn wekker. Ik druk op de snoozeknop en draai me nog een keertje om. Verschrikt word ik wakker. Verdorie, weer te laat! Ik stap uit bed, stoot mijn teen tegen de rand van mijn bed en mopperend loop ik naar de badkamer. Mijn opkomende hoofdpijn wordt verergerd door het geluid van een druppende kraan. Langzaam verandert het zeurend gedrup in de verlossende toon van mijn wekker. Op tijd.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de eerste versie mooier. Die zalvende tonen hoeven van mij niet zo :) Leuk gevonden die droom in een droom. Of nee, dat is vanmorgen natuurlijk echt gebeurd ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom! :) Over de tweede versie: De woorden -gezeten- en -zalven- vind ik ook te zwaar in deze tekst. Ik zou gewoon beginnen met: In de grote zaal van het concertgebouw etc. Dan ben je meteen een -ik- kwijt. ;) Origineel: een droom die een nachtmerrie wordt en uiteindelijk een droom blijkt te zijn. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou gewoon beginnen met: In de grote zaal van het concertgebouw etc. Dan ben je meteen een -ik- kwijt. ;) :
Volgens mij ben je dan geen 'ik' kwijt Marietje, je zal dan toch moeten vervolgen met iets als 'luister ik...enz.' Of hoe had jij dat gedacht? Het gebeurt mij regelmatig, een droom in een droom. Het is volgens mij een bijwerking van geen zin hebben om op te staan. Origineel verwoord! :thumbsup: En welkom. :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou gewoon beginnen met: In de grote zaal van het concertgebouw etc. Dan ben je meteen een -ik- kwijt. ;) :
Volgens mij ben je dan geen 'ik' kwijt Marietje, je zal dan toch moeten vervolgen met iets als 'luister ik...enz.' Of hoe had jij dat gedacht?
-In de grote zaal van het concertgebouw streelt de muziek mijn oren.- Zoiets - = zonder ik. ;)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie feedback Willemina, Marietje en elysevdr. De woorden 'gezeten' en 'zalven' zijn misschien een beetje te gewichtig in vergelijking met de rest van de tekst. Ik sleutel nog even verder...

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De wekker is een klootzak, zelfs in dromenland. Mooi verwoord.
Ook mijn wekker en ik zullen nooit vrienden worden...

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laatste, en definitieve versie voor deze week: In de grote zaal van het concertgebouw klinken de troostende noten van het Stabat Mater van Dvořák. Het ritmisch geluid van een pauk gaat langzaam over in de zeurend repeterende toon van mijn wekker. Ik druk op de snoozeknop en draai me nog een keertje om. Verschrikt word ik wakker. Verdorie, weer te laat! Ik stap uit bed, stoot mijn teen tegen de rand van mijn bed en mopperend loop ik naar de badkamer. Mijn opkomende hoofdpijn wordt verergerd door het geluid van een druppende kraan. Langzaam verandert het zeurend gedrup in de verlossende toon van mijn wekker. Op tijd.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laatste, en definitieve versie voor deze week: In de grote zaal van het concertgebouw klinken de troostende noten van het Stabat Mater van Dvořák. Het ritmisch geluid van een pauk gaat langzaam over in de zeurend repeterende toon van mijn wekker. Ik druk op de snoozeknop en draai me nog een keertje om. Verschrikt word ik wakker. Verdorie, weer te laat! Ik stap uit bed, stoot mijn teen tegen de rand van mijn bed en mopperend loop ik naar de badkamer. Mijn opkomende hoofdpijn wordt verergerd door het geluid van een druppende kraan. Langzaam verandert het zeurend gedrup in de verlossende toon van mijn wekker. Op tijd.
:thumbsup: M.i. verbeterd!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De laatste versie is de beste. De droom in een droom is goed beschreven nu en verrassend. Met plezier gelezen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De laatste versie is de beste. De droom in een droom is goed beschreven nu en verrassend. Met plezier gelezen.
Dankjewel! :)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal. Ik vond je tweede versie al mooi, want ik houd wel van dat tikje bombastiek. Zie nog wel kleine dingetjes, maar dat zijn echt details 'Ik stap uit bed, stoot mijn teen tegen de rand van mijn bed en loop mopperend naar de badkamer.' zou denk ik beter zijn 'Het geluid van een druppende kraan verergert mijn opkomende hoofdpijn' om van de lijdende vorm af te komen. 'het zeurende gedrup' met een e erbij? Heb je wel weer 3 woorden tekort, o jee ;)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal. Ik vond je tweede versie al mooi, want ik houd wel van dat tikje bombastiek. Zie nog wel kleine dingetjes, maar dat zijn echt details 'Ik stap uit bed, stoot mijn teen tegen de rand van mijn bed en loop mopperend naar de badkamer.' zou denk ik beter zijn 'Het geluid van een druppende kraan verergert mijn opkomende hoofdpijn' om van de lijdende vorm af te komen. 'het zeurende gedrup' met een e erbij? Heb je wel weer 3 woorden tekort, o jee ;)
Dank je voor je feedback Eline, ik zal er eens naar kijken. En zeurende i.p.v. zeurend daar twijfel ik eerlijk gezegd over.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mark, ik heb de laatste versie van je fragment gelezen. Goed dat je gelijk iets doet met de feedback die je krijgt! De beste verbetering vind ik dat je het klassieke concert bij naam noemt. Duidelijke plaatjes zijn belangrijk voor een goed verhaal. Wat je nog kunt doen is de passieve zinnen actief maken. ‘Word ik’ en ‘hoofdpijn wordt’, ‘Ik schrik wakker’ en ‘het zeurende geluid van de druppende badkamerkraan verergert mijn hoofdpijn’. Of doorgaan na ‘draai me nog een keertje om. Stijve schouder. Ogen open. Shit, weer te laat!’ Hierdoor loopt je fragment niet alleen lekker door, je schrapt ook nog een ‘ik’. Plus een stukje show don’t tell. Plus je laat zien dat er tussen het omdraaien en openen van je ogen tijd zit, door die stijve schouder. Niet echt, want uiteindelijk zijn het allemaal dromen, maar die stijve schouder kun je dan ook hebben. Leuk, eenvoudig stukje, bedankt!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mark, ik heb de laatste versie van je fragment gelezen. Goed dat je gelijk iets doet met de feedback die je krijgt! De beste verbetering vind ik dat je het klassieke concert bij naam noemt. Duidelijke plaatjes zijn belangrijk voor een goed verhaal. Wat je nog kunt doen is de passieve zinnen actief maken. ‘Word ik’ en ‘hoofdpijn wordt’, ‘Ik schrik wakker’ en ‘het zeurende geluid van de druppende badkamerkraan verergert mijn hoofdpijn’. Of doorgaan na ‘draai me nog een keertje om. Stijve schouder. Ogen open. Shit, weer te laat!’ Hierdoor loopt je fragment niet alleen lekker door, je schrapt ook nog een ‘ik’. Plus een stukje show don’t tell. Plus je laat zien dat er tussen het omdraaien en openen van je ogen tijd zit, door die stijve schouder. Niet echt, want uiteindelijk zijn het allemaal dromen, maar die stijve schouder kun je dan ook hebben. Leuk, eenvoudig stukje, bedankt!
Bedankt voor je uitgebreide feedback Nina! Goed bruikbare tips. Ik ga ermee aan de slag.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mark70, herschreven versie in 12 is inderdaad veel beter - de feedback van de coach is ook nuttig, met name die over actieve zinnen. Die passieve vorm kom je vaak tegen en werkt altijd vertragend. Vergelijk: 'je fragment is graag door mij gelezen. met: 'Ik las je fragment graag' :)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mark, versie #12 :thumbsup: :) @ Marietje (#9), helemaal gelijk natuurlijk, het zal mijn ochtend-chaos geweest zijn. ;)