Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#68 Apestreken

Apestreken Het voetbalstadion zat tot de nok vol. Het was er bloedheet en de spanning om te snijden. De belangen waren dan ook groot: Europacup finale, Spanje - Nederland. De hitte was velen fataal. De ambulances reden af en aan om halve en hele dode supporters af te voeren. Na negentig minuten was de stand onbeslist. Gorilla had twee maal voor Nederland gescoord. Ook de verlenging bracht nog geen overwinning. Die moest afgedwongen worden met strafschoppen. Negen waren er al genomen. Spanje had drie maal gescoord en twee keer gemist. Nederland stond op drie treffers en één misser. Gorilla zou de laatste penalty nemen. Zou van Kleiputten, zoals zijn werkelijke naam was, de stalen zenuwen hebben waarom hij bekend stond? Was de spanning ook hem niet teveel geworden? De kranten in heel Europa zouden er de volgende dag vol van staan. Koppen als: ‘Apenstreken’ en ‘Gorilla op het lijf geschreven’ sierden de voorpagina’s, met foto’s die zijn sterk behaarde torso toonden en vooral de wijze waarop hij de laatste bal op het doel afschoot. De manschappen van beide teams stonden, armen om elkaars schouder, toe te kijken hoe Gorilla zich voorbereidde. Van nervositeit bij hem geen spoor. De spanning in het stadion uitte zich nu door absolute stilte. Die werd even gebroken toen Gorilla zich naar de tribune draaide waar de meeste Nederlandse supporters zaten, en zoals hij telkens deed als hij een goal had gemaakt, zo trok hij ook nu zijn shirt omhoog en gaf als een alfa mannetje een roffel op zijn behaarde borst. De strafschop moest nog genomen worden... Toen liep hij naar de bal. Legde die met uiterste nauwkeurigheid op de juiste plek. Liep enkele passen naar achteren. Prentte als het ware de coördinaten van de bal en de uiterste rechterbovenhoek van het doel in zijn brein, schatte de afstand en de te nemen passen op de juiste waarde en deed vervolgens het hele stadion en de kijkers thuis versteld staan. Hij trok zijn oranje shirt voorlangs tot over zijn achterhoofd, en als een blindeman schoot hij de bal als een kanonskogel op het doel af. Deze schampte de lat in de rechter bovenhoek. Toen brak de hel los.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heerlijk Dos-verhaal: het leest vlot en je maakt op humoristische wijze gebruik van de woorden. [De ambulances reden af en aan om halve en hele dode supporters af te voeren.] :D :thumbsup: Waarom heb je gekozen voor deze niet chronologische opbouw? Ik haal iets van kritiek eruit op het huidig gespeelde voetbal: de huidige spelers zijn gewaxed, getatoeëerd en staan met hun haren keurig in het vet op het veld. Ze zouden zo de catwalk op kunnen. ;) Deze gorilla heeft het Nederlandse elftal nodig om te winnen! :nod:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heerlijk Dos-verhaal: het leest vlot en je maakt op humoristische wijze gebruik van de woorden. [De ambulances reden af en aan om halve en hele dode supporters af te voeren.] :D :thumbsup: Waarom heb je gekozen voor deze niet chronologische opbouw? Ik haal iets van kritiek eruit op het huidig gespeelde voetbal: de huidige spelers zijn gewaxed, getatoeëerd en staan met hun haren keurig in het vet op het veld. Ze zouden zo de catwalk op kunnen. ;) Deze gorilla heeft het Nederlandse elftal nodig om te winnen! :nod:
Marietje, het niet chronologische middenstuk gebruik ik om uit de doeken te doen wie Gorilla is en waarom zijn huzarenstukje hem op het lijf geschreven is. In tegenstelling tot de meesten van jullie gebruik ik deze uitdrukking in overdrachtelijke zin. Maar het tussenstuk is ook bedoeld om de spanning en nieuwsgierigheid bij de lezer op te voeren. Aan kritiek op de hedendaagse voetballers heb ik niet gedacht. Dank voor je reactie.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Apentennis. Hoewel het ergens een vermakelijk verhaal is, heb ik wat moeite met de voetbalentourage. Maar dat is persoonlijk. Ik vind het einde grappig. Maar misschien wel tegen het zere voetbalbeen van de liefhebber.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Apentennis. Hoewel het ergens een vermakelijk verhaal is, heb ik wat moeite met de voetbalentourage. Maar dat is persoonlijk. Ik vind het einde grappig. Maar misschien wel tegen het zere voetbalbeen van de liefhebber.
Wees gerust Johannemieke, ik ben geen specifieke voetballiefhebber, heb geen scheenbeschermers nodig. Dank voor je reactie.

Rol

  • Anoniem
Hallo Dos, Vlot geschreven tekst. Erg beeldend: ik zie de behaarde voetballer voor me, met zijn shirt over zijn hoofd. Het krantenartikel in het middenstuk is grappig, goed duidelijk afgebakend met twee witregels. Het leuke is dat ik nergens uit op kan maken of de bal in het doel was. Een paar tips: * "Het voetbalstadion was tot de nok gevuld. Het was bloedheet en de spanning was..." Drie keer 'was' in een kort stukje. * "Liep enkel passen naar achteren." Hier moet 'enkel' denk ik 'enkele' zijn. * "Was de spanning ook hem niet teveel geworden?" Waarom 'ook'? Je noemt al wel dat de hitte de supporters fataal wordt, maar de spanning is niet eerder aan bod gekomen. - Corrie -

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos, Vlot geschreven tekst. Erg beeldend: ik zie de behaarde voetballer voor me, met zijn shirt over zijn hoofd. Het krantenartikel in het middenstuk is grappig, goed duidelijk afgebakend met twee witregels. Het leuke is dat ik nergens uit op kan maken of de bal in het doel was. Een paar tips: * "Het voetbalstadion was tot de nok gevuld. Het was bloedheet en de spanning was..." Drie keer 'was' in een kort stukje. * "Liep enkel passen naar achteren." Hier moet 'enkel' denk ik 'enkele' zijn. * "Was de spanning ook hem niet teveel geworden?" Waarom 'ook'? Je noemt al wel dat de hitte de supporters fataal wordt, maar de spanning is niet eerder aan bod gekomen. - Corrie -
Dag Corrie, Als de bal niet in het doel was gekomen, had ik het net iets anders beschreven, dan had de bal bijvoorbeeld langs de bovenkant van de lat geschampt en niet in de hoek. De lat en de paal vormen een rechte hoek van 90 graden, maar aan de buitenkant een stompe hoek van 270 graden, alleen in de praktijk wordt dat geen hoek genoemd. Dus die bal zat er duidelijk in. Duidelijk teveel 'was' gebruikt. Vreemd dat ik dat zelf niet in de gaten had. Ga ik wat aan doen, zo ook aan enkel. In het begin stel ik dat de spanning te snijden was. Dat verklaart dat 'ook'. Dank voor je kritische blik. Daar heeft een stommerik als ik iets aan.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als de bal niet in het doel was gekomen, had ik het net iets anders beschreven, dan had de bal bijvoorbeeld langs de bovenkant van de lat geschampt en niet in de hoek. De lat en de paal vormen een rechte hoek van 90 graden, maar aan de buitenkant een stompe hoek van 270 graden, alleen in de praktijk wordt dat geen hoek genoemd. Dus die bal zat er duidelijk in.
Duidelijk had ik geconcludeerd dat de bal er niet in zat. Misschien wel omdat het dan net iets dramatischer was. Mmm... de vrolijke apehel hel brak dus los. Nu vind ik het een stuk minder bijtend.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als de bal niet in het doel was gekomen, had ik het net iets anders beschreven, dan had de bal bijvoorbeeld langs de bovenkant van de lat geschampt en niet in de hoek. De lat en de paal vormen een rechte hoek van 90 graden, maar aan de buitenkant een stompe hoek van 270 graden, alleen in de praktijk wordt dat geen hoek genoemd. Dus die bal zat er duidelijk in.
Duidelijk had ik geconcludeerd dat de bal er niet in zat. Misschien wel omdat het dan net iets dramatischer was. Mmm... de vrolijke apehel hel brak dus los. Nu vind ik het een stuk minder bijtend.
Johannemieke, je mag het lezen en uitleggen zoals je wilt, maar wij hebben na afloop flink feest gevierd. :nod: