Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#68 Sproeten

Mijn moeder was een sproetige Engelse, die als kind elk jaar rood als een kreeft terugkwam uit Brighton. Het was soms wat pijnlijk, maar het hoorde bij de opvoeding. Later, toen ze in Nederland woonde, las ze dat één keer verbrand zijn als kind al huidkanker kon opleveren. Bij haar roodharige zoon ging ze direct met factor 50 en hoger aan de gang. Als toegift werd mijn lijf elke dag gecontroleerd op nieuwe vlekjes. Niemands huid is zo minutieus in kaart gebracht als de mijne. Als jonge puber – bang voor de dood – ben ik zelf gaan controleren en zelfs meten. Beduimelde schriftjes vol getallen en afmetingen moeten nog ergens op zolder liggen. Ik vond mezelf nooit zo knap, maar gelukkig ontmoette ik een meisje dat het leuk vond om in bed mijn sproeten te tellen. “Ik moet je iets zeggen wat niemand van je weet.” Ze moest erg lachen om mijn geschrokken gezicht: “Op je linkerbil heb je een prachtige moedervlek.”

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi vertelde jeugdherinnering, Niels. Toch zou het me verbazen als de zorgzame moeder de billen van haar zoon zou hebben overgeslagen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Niels, inderdaad, mooi verteld. Wel ontsnapt mij het e.e.a. [Het was soms wat pijnlijk, maar het hoorde bij de opvoeding.] Wat precies, naar Engeland gestuurd worden of er ieder jaar verbranden? En hoe moet ik [Later, in Nederland,] plaatsen? De moeder was toch in Nederland? Lees je graag een volgende keer.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart, mijn moeder was zeer preuts. En waarom zou je zonnebrand op billen verwachten? @Mili, ik hoop dat de verhouding tussen Engeland en Nederland nu wat duidelijker is.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Niels, nee, het spijt me. Waar kwam ze dan terug als ze uit Brighton kwam? Een ander land omdat je zegt dat zij later in Nederland woonde?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees in je reactie dat het waargebeurd is. Grappig verhaal van een zorgzame moeder. :) [Als toegift werd mijn lijf elke dag gecontroleerd op nieuwe vlekjes] Betekent dit dat de HP huidkanker heeft gehad? Wat zijn dan de oude vlekjes? De liefde van het meisje zit diep als ze zelfs een simpele moedervlek als iets prachtigs ziet. ;)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili: Zoals ik het lees groeide de moeder op in Engeland en ging ze daar elke zomer naar de badplaats Brighton. Later heeft ze een gezin gesticht in Nederland.

Rol

  • Anoniem
Hallo Niels, Leuk dat je gekozen hebt voor een ander soort markering op de huid: sproeten. Er ontstaat bij mij geen vertwijfeling of het echt gebeurd is. Toch is het op zijn eigen manier leuk om te lezen. Grappig eind, met een nog niet eerder in kaart gebrachte moedervlek. Een tip: "Bij haar roodharige zoon ging ze direct met factor 50 en hoger aan de gang. Als toegift werd mijn lijf elke dag gecontroleerd op nieuwe vlekjes." Het perspectief van waaruit je schrijft, lijkt hier wat te knellen. Suggestie: "Bij mij, haar roodharige zoon, ging ze direct met factor 50 en hoger aan de gang. Als toegift werd mijn lijf elke dag gecontroleerd op nieuwe vlekjes. - Corrie -