Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Op het lijf geschreven#68

Thermobeen… Tussen het moment van het scheppen van de motorkap en het draaien om eigen as, kraakt er wat. Over de straat tollen is de volgende ervaring. Don‘t try this at home! Eerlijk gezegd was je ook nog niet zo ver want je ligt op straat vlak voor je ouderlijk huis. Vriendin roept dat ze het de meester zal vertellen en een schoolgaand familielid verkondigt even daarna dat zijn zus weliswaar onder een auto ligt. “Maar ze komt er zo aan”. Weet hij veel, met zijn zeven jaren. Hé, is dat verwrongen stuk ijzer tegen die lantaarnpaal jouw fiets? De chauffeur draagt een zwartleren jas en een druipsnor. Hurkt op de straat naast je neer en ziet krijtwit. Hij heeft het over wakker blijven, wat lastig is als je in shock bent. Daar is de huisarts! Blijkbaar ooit gezakt voor zijn jeugd-EHBO want zonder plichtplegingen pakt hij je op. Zet je op één been. Waar je niet op kan staan. "Maar dat komt van de emoties" orakelt de welwillende geneesheer. Hij tilt je het woonhuis in. Daar lig je dan op je eigen bed. Later zal blijken dat vervoer met ambulance wenselijk was geweest. Allebei de benen zijn gebroken volgens de röntgenfoto. En er moet geopereerd worden met als toetje drie maanden gips om beide benen. Het jeukt enorm bij de wond. Met een lange haaknaald kun je onder het harde verband komen en gaan rossen. Ehm…. Het ding moet er ook weer uit geprutst worden maar zit een klein beetje vast. Is me dát zweten! Gelukkig, daar is ie weer. Het experiment wordt uit veiligheidsoverwegingen niet meer herhaald. De dag van de waarheid nadert. Met een soort slijptol wordt het gips verwijderd. De wond ligt open en bloot. Verbandgaas is er afgegaan. Getrokken, lijkt het wel. Hoe kan dat nou? Ga maar weer leren lopen... Tien jaar later wordt het litteken als museumstuk beschouwd. Waar maken ze zoiets nog? Pure ambacht man, zo’n verticale streep met dwarslatten. Dat is een thermobeen! Schrijfselsje

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Per ongeluk een dubbele post? Kwam 'm iets lager op de lijst ook al tegen. Voor mij leest dit verhaal niet zo lekker. Het gaat in mijn beleving wat te snel van de hak op de tak. Van de autobestuurder naar de vriendin, naar het 7-jarige broertje, naar de welwillende kwakzalver, naar het betoog dat het anders had gemoeten. Ik mis daarin de soepele overgang. Het komt op mij over als een standaard praatje dat Tante Es steevast opdreunt tijdens kerstavond, wanneer de familie bij elkaar is, en zij inmiddels half beschonken aan haar vijfde glas punch zit. Maar zo lees ik het, wellicht dat anderen het totaal niet met me eens zijn. :) Klein puntje: de bestuurder zit al een tijd naast je, en komt later weer naast je zitten?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik stel me voor dat dit verhaal wordt voorgelezen door Johnny de Zelfkikker, of Nico Scheepmaker of zo. Hilarisch, wat een tempo! Ik vraag me alleen af of dat ook het effect is wat je wilde bereiken... Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker nuchter verwoord in de niet eenvoudige tweede persoon. Vermakelijke no nonsens. M.i. heel goed gelukt! :thumbsup: Een vraagje: zit de man met het krijtwitte gezicht al een poosje naast je terwijl je over de straat tolt? Het kan, ik heb er een heel wonderlijk beeld bij! :lol: Verder zou ik de zin 'Of het moet op de straat vóór je huis gebeuren, enz.' schrappen omdat die niet echt iets aan je verhaal toevoegt en het ritme breekt. Maar dat is persoonlijk. Kijk nog even naar leestekens en aanhalingstekens. De komma na 'vriendin roept' zou ik biivoorbeeld weglaten en twee komma's voor een uitroepteken zou ik ook niet doen. Gebruik voor gesproken tekst '...' of "...", niet allebei. Het moet een consequente keuze zijn. En misschien zou je nog ergens een witregel in kunnen lassen om een te compact blok tekst te vermijden. De 'gesproken tekst = nieuwe regel'-regel toepassen zal daar ook al aan bijdragen. Kijk maar of je er iets mee wilt doen en anders gewoon negeren, het is geen kritiek hoor! Je tekst leest in ieder geval als een trein! :) En welkom trouwens Schrijfselsje, ik had je nog niet eerder ontmoet.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goedemorgen. Voor een eerste keer ben ik niet ontevreden maar kan mij vinden in de aanbevelingen. van de drie reacties dus bedankt. Als je niet tegen kritiek kan moet je niet gaan posten immers. Applaus is er al genoeg in de wereld. Die komma's had ik nog niet eerder gezien. Hadden natuurlijk punten moeten zijn. Wat staat dat onnozel :) Toen ik aan het schrijven van dit stuk begon, dacht ik: "Hoe krijg ik de hele geschichte in 350 woorden?" Ik had het idee dat ik met twee keer zoveel nog niet uit zou komen. Hoe leuk is dan de uitdaging om een stijl te vinden waarin het wel gaat lukken. Wel kan ik er nog wat dagen in de week bij gebruiken. En dan heb ik nog niet eens een fulltime baan. Dingen teruglezen van een paar maanden terug, is al knap lastig. Terwijl vorige schrijfsels ook mijn pennenkindjes waren. Ik ga nog even weer kritisch kijken. Tot (een) volgende keer. Els

Rol

  • Anoniem
Hallo SchrijfsElsje, Door de snelle wisselingen in het eerste deel van je verhaal maak je mij als lezer één met het chaotische tafereel dat zich afspeelt. Ik zie het als de flitsen van herinneringen die het slachtoffer zijn bijgebleven. In plaats van de hij/zij vorm heb je gekozen voor wat moeilijker perspectief. Goed gedaan. Een paar tips: * Als lezer is het voor mij her en der een gepuzzel om te snappen hoe het zit. Zo laat je bijvoorbeeld twee keer iemand naast je gaan zitten. Het lijkt even of de dader twee keer naast het slachtoffer gaat zitten. Mijn indruk is dat de man met krijtwit gezicht het ongeluk heeft zien gebeuren en de man met het zwarte jasje de dader is. Dit onderscheid misschien iets duidelijker aangeven. Bijvoorbeeld: "Een toevallige voorbijganger, die met een krijtwit gezicht zijn auto stilzette, zit dan al een poosje naast je en praat over wakker blijven." * Je probeert heel veel verschillende dingen te vertellen in je korte verhaal. Kijk eens of je een paar dingen kunt schrappen, zodat er meer ruimte komt voor de scènes die overblijven. - Corrie -

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, volgens mij zit het nou goed met de interpunctie. De chauffeur in leren jas, krijtwit en met druipsnor was dus één en dezelfde. Zijn auto heb ik maar geschrapt. Die heeft toch al genoeg ellende aangericht en is mogelijk total loss verklaard. Mijn fiets in ieder geval! De flitsen van herinnering zijn voor mezelf nog haarscherp. Blijkbaar komen ze dus ook zo over. Dat is leuk (...) Het verhaal heb ik zoveel mogelijk in tact gelaten omdat het zo het dichtst bij mijn gevoel blijft. Een eigenwijsheid die me hopelijk niet al te zwaar wordt aangerekend. Maar jongens, wat IS DIT HEERLIJK om te doen. Geniet van het mooie weer vandaag. Ik ga me losscheuren van mijn apparaat Groet, Els

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb het een paar keer moeten lezen voordat het duidelijk werd...vind het moeilijk om te lezen, misschien omdat er zoveel info op korte tijd komt. Maar dat kan aan mij liggen :)