Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#68 - Stijg op als een arend

Een lachje speelt rond haar lippen. Ze heeft eindelijk haar vleugels. Inktzwart sieren de veren haar schouders. De naweeën van de talloze prikken die ze de afgelopen uren heeft doorstaan, deren haar niet. De wind doet zijn uiterste best en laat haar haren wapperen. Slaat op haar wangen. Maar de kou op deze tweede kerstdag wordt teniet gedaan door haar hervonden geluk. De warmte van haar nieuwe vleugels. Ze is eindelijk compleet. Haar gedachten fladderen terwijl ze de trappen oploopt. De wil om voor altijd vrij te zijn, om op te stijgen, net als een arend. Hoe vaak heeft ze dat lied gezongen in de kerk? Of als Bijbeltekst meegekregen? Maar het werd haar houvast. Haar lichtpunt in donkere dagen. Ze droeg het met zich mee, in zilver, zachtjes bungelend onder haar hals. Nooit ging het af. Als een teken, een verlangen, naar die eeuwige vrijheid. Nu pronkt het voor eeuwig op haar. Met een vinger strijkt ze zachtjes over de contouren. Streelt haar vleugels, betast voorzichtig de rode huid rondom. Ze voelt de opgezette veren, de warmte en knikt. Ja, het is tijd. Haar hand opent de deur. Nog even denkt ze terug aan het telefoongesprek dat ze gisteren had met haar moeder. “Je bevuilt het nest, je maakt het kapot”, was wat haar moeder uitbraakte. Ze was stil gebleven, terwijl de kloek tegen haar tekeer ging. Zoekend naar naar een antwoord. Maar ze had er geen. Tot vanmorgen. Ze fluistert: “Je hebt gelijk, mam”. Langzaam zet ze de laatste stappen en spreidt haar vleugels. Voelt hoe de kou haar al probeert te omarmen. Hoe de wind haar wil meenemen. Haar wil laten zweven, haar wil dragen. Weg van het nest, op naar de vrijheid. Net als die arend. Dan laat ze los, en stijgt. Voor even. Voor altijd.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Kahlyn, Ik weet het niet precies. Het lukt me niet helemaal om het verhaal te plaatsen. Ik ben geneigd te gaan gaan zoeken naar waar het verhaal als het ware metafoor voor zou kunnen staan, alsof de vleugels er niet echt zijn. Maar zo is het wel geschreven. Mysterieus. Je hebt hier en daar wat spaties gemist. Wellicht zou je die alsnog kunnen toevoegen, dat maakt het een mooi en vloeiend verhaal. Fijne schrijfstijl. Graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij blijft er ook teveel onduidelijk. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de HP op het punt staat een einde aan haar leven te maken Dat de vleugels symbool staan voor de moed om de sprong te wagen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zitten verschillende metaforen in naar mijn mening, ene keer denk ik aan een Engel, dan weer aan een vogeltje voor de eerste keer uit haar nest komt, en ook het zelfmoordscenario is plausibel. al met al wel fijn geschreven.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees getatoeëerde vleugels. Dat zijn een hoop prikken hoor! Toch? Moeders tonen doorgaans niet zoveel begrip voor tatoeages en dergelijke op of in hun kind, ze houden er niet zo van. Maar deze moeder voelt helemaal niets aankomen volgens mij. Kleine suggestie: ik zou in de tweede alinea 'Te veel om op te noemen' schrappen ('te veel' strookt niet echt met het eerdere 'hoe vaak') en de zin daarna vervolgens zonder 'maar' beginnen: 'Het werd haar houvast.' Deze zin klopt niet: 'Als teken en ter herinnering, naar die eeuwige vrijheid.' (Vraag je maar af: Als teken naar...? Ter herinnering naar...?) Bedoelde je: 'Het was een teken. Een herinnering aan (of een verlangen naar?) die eeuwige vrijheid? Een mooi geschreven, droevig verhaal... Ik zie de onduidelijkheid eigenlijk niet.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, ingetogen geschreven. Voor mij is de bevrijding van de zelfdoding duidelijk. Eens met Elyse dat "te veel om op te noemen" weg kan. Het is uitleggerig en niet nodig. Het verhaal toont genoeg dat er veel meer speelt dan die enkele bijbeltekst.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het ook een mooi verhaal. De timing zou logisch zijn wanneer HP in een waan gehandeld heeft. Als reactie op het telefoongesprek met haar moeder gisteren, wat de druppel was, heeft ze besloten eindelijk de zo lang gewenste vleugels te nemen en daarmee weg te vliegen. Als ze doelbewust zelfmoord wil plegen lijkt het me echter niet logisch dat je dan eerst een pijnlijke tatoeage laat zetten.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik lees dat voor de één het zelfmoordscenario opkomt, voor de ander blijft het een mysterie. Prima, volgens mij was dat ook de opdracht? Het verhaal heeft inderdaad meerdere lagen, zoals Richard al opmerkt. Ik laat in het midden wat het is ;) Maar ik neem jullie tip wel ter harte: de volgende keer iets meer duidelijkheid bieden over de verschillende lagen. Ze iets tastbaarder maken. Want nu neigt het net teveel naar dat ene scenario. @Annemieke: bedankt voor het oplettend lezen. Ik had het gisteren eerst in Word geschreven, toen copy-paste, maar vervolgens zat ik nog wat aan te passen in het tekstvak voordat ik op Bewaren klikte. Daarbij zijn wat spaties verloren gegaan. Ze staan er nu weer in. Tip voor mezelf dus: niet in het tekstvak nog gaan sleutelen, maar eerst in Word alles goed hebben staan. Ik wil vaak te snel, is hier ook weer zo'n gevalletje van. :) @Elyse en Leonardo: jullie ook bedankt voor de tips. Ik heb de zin (teveel) weggehaald en de andere zin (teken, herinnering) aangepast. En als laatste opmerking: ja, het waren een hele hoop prikken. :unibrow:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie er ook de zelfmoord in. Ik merkte dat ik in het begin van het verhaal afschuw voelde. Ik dacht dat het een vrouw was die zich zo erg vastbeet in de Bijbel dat ze langzamerhand gek wordt. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen... Later kreeg ik juist medelijden met je hoofdpersonage, omdat ik doorkreeg hoe ze behandeld werd door haar moeder. Aan het einde kreeg ik kippenvel. Heel erg mooi geschreven. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een tattoo zetten als ultieme hak op je ouders vind ik juist wel gaaf. Laat ze maar op hun schaamte kauwen, zelfs na haar dood. De verbinding van kilte tijdens de opvoeding en vrome en diep gelovige mensen is ietwat sleets geworden, maar ik geef gelijk toe dat ik me er ook soms nog schuldig aan maak.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het wel een zelfmoordscenario? Ik twijfelde erg. Wat er tussen moeder en dochter gebeurt en de keuze voor de vrijheid was wel duidelijk. Mooi opgeschreven ook. Ik zat me de hele tijd af te vragen hoe dat met die vleugels zat. Toen ik in de comments las: tatoeage en het verhaal nog eens las vond ik het juist best obvious. Juist daarom denk ik nu: nee geen zelfmoord, maar eindelijk kiezen voor dat mooie fijne leven in vrijheid, zonder die loedermoeder. Logisch moment ook, zo na zo'n 1e kerstdag!

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties, vertwijfeling en pluimen. Ik zal de veren niet in de welbekende plek steken, maar bij de rest van de vleugels zetten. :D

Rol

  • Anoniem
Hallo Kahlyn, Stukje voor stukje neem je me mee in de berusting van je personage. Het litteken zit duidelijk vanbinnen, maar met de vleugels heeft ze er zelf ook aan de buitenkant een aantal aangebracht. Mooie slotzin. Past prachtig bij de rest van je tekst. Een paar tips: * Bij de start staat je personage in de wind. En later in de tekst loopt ze trappen op en doet een deur open. Dan is er opnieuw de wind. Dit lijkt niet logisch. * "Zoekend naar naar" = dubbelop. * "Haar hand opent de deur." Dit zinnetje is wat twijfelachtig. Taaltechnisch gezien kan een hand niet zelfstandig een deur openen. Tegelijk roept het het beeld op dat ze handelt op een soort automatische piloot. Alsof ze van buitenaf toekijkt hoe haar lichaam handelt. - Corrie -

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Kahlyn, er is al veel gezegd... een intrigerend en mysterieus verhaal waarin ik soms de weg kwijt raakte. Juist fijn dat je het niet uitlegt, maar de verhaallijn had voor mij duidelijker één kant op mogen gaan. Hoewel ik voor mezelf koos voor het zelfmoordscenario en de andere opties achterwege liet... misschien is het dan ook goed. Nou ja... zoals je merkt houdt het me erg bezig en dat is goed lijkt me. Dank voor je verhaal.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allereerst excuses voor het late reageren. Ik heb blijkbaar de goden verzocht, want afgelopen zaterdag heb ik de laatste zes treden van de trap overgeslagen, en wat ik ook fladderde, ik viel vol op mijn knie. Leek eerst mee te vallen, maar ben later toch naar het ziekenhuis gegaan voor foto's. Gelukkig geen breuk... Of toch wel, want van de week werd ik gebeld dat ze er niet uitkwamen en of ik een CT-scan wilde maken. Ik zit nu in afwachting van de uitslag, moet me maandag melden bij de afdeling chirurgie en hoop dan het verlossende woord te krijgen. Maar dat dus even tussendoor. Corrie en Resa, bedankt voor jullie reacties, tips en kritiek. De wind is inderdaad verwarrend en de naar is dubbelop. Ik zal dit op een later tijdstip aanpassen wanneer ik weer beschikking heb over mijn pc. Tot zo ver voor nu! Groetjes. :)