Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#67, hp, tijd, ruimte

wekelijkse schrijfopdracht #67: hp, tijd, ruimte Ik raak haar hand zachtjes aan, even maar. Zonder mijn ogen van haar gezicht te halen, schuif ik een stoel aan en ga zitten. Ik slik, ik zucht en al die tijd kijk ik haar aan. Zij staart langs me heen. Al die tijd en nog langer, ook wanneer ik haar hand pak, stevig vastpak tussen mijn beide handen en er zachtjes in knijp. Ook wanneer ik begin te praten. Het begint met het weer, koetjes en kalfjes en draait vanzelfsprekend op haar uit. Ze is ook zo mooi. Het blijft me verbazen, hoe mooi ze is en ik kan het niet laten daarover te praten. Over hoe mooi ze ook was die dag in de regen. Toen haar haren drupten en haar wimpers aan elkaar plakten, met kleine pareltjes glinsterend aan de uiteinden. Toen ik haar thuisbracht, hand in hand fietsend, en haar voor het eerst mocht kussen, terwijl ik de druppels zacht hoorde tikken op de mouwen van haar jas. Of toen ze me leerde grasje breien in de duinen en schaterlachte, terwijl ik de zaden uitproestte, met die twinkeling in haar ogen en een veeg zand langs haar slaap waar ze haar haren naar achter geveegd had. Ik hoor zijn stem, warm en vertrouwd, maar heel in de verte. Ik wil hem zeggen dat ik van hem houd, maar kan hem niet vinden. Ik weet niet waar hij is en nog minder waar ik ben. Ik zie licht, ik zie donker. Ik zie alles, ik zie niets. Ik zie mezelf in de regen, jong en verliefd, maar vanaf waar kun je jezelf zo terugzien? Ik voel me verward, geloof ik, en weet niet zeker of ik wel wakker ben, maar hij blijft tegen me praten en we gaan naar de duinen, want het weer is zo mooi. Ik zie de zon schijnen, de lucht helderblauw, of is de zon blauw in de schijnende lucht? De duinen die ruisen, de zeemeeuwen krijsen, hoog boven mijn hoofd. Hier was ik eerder. Ben ik dat, daar verderop in het zand? Ik weet niet of ik hier wel wil blijven, maar ook niet hoe ik hier wegkom. Ik luister hoe hij maar doorpraat en hoop dat hij me bij de hand neemt ver weg van hier, terug naar huis.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verdrietig mooi! :thumbsup: Ik vul in een vrouw die in coma ligt/ is en haar grote liefde die haar opzoekt. Misschien wat zinnen op een nieuwe regel schrijven zodat er meer rust in komt? Ik wil zo vreselijk graag dat ze de weg naar huis vind! :nod: I like! :)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi. Bijzonder benauwend, dat ook. Een horrorgedachte: alles horen en niets kunnen. Opgesloten. Bitter trouwens dat de hij spreekt over vrijheid: ruimte, water, lucht ofwel vrij bewegen en vrije adem. Gelukkig wordt ze niet op voorhand dood gepraat.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
dank voor jullie reacties. stoorde de veeg - geveegd herhaling, of viel hij eigenlijk niet op?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is te mooi voor het gebruik van "koetjes en kalfjes". Daarmee doe je afbreuk aan dit prachtige fragment. Want het is verder heel, heel mooi! Als je daar nog iets origineels voor in de plaats kunt zetten?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig, hier zie je de kracht van de parallel tussen de twee delen. Koetjes en kalfjes is samenvattend. Soms kies je daarvoor. Soms is tonen beter.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, mooi tweeluik. De koetjes en kalfjes vind ik functioneel. Over deze zin:
met die twinkeling in haar ogen en een veeg zand langs haar slaap waar ze haar haren naar achter geveegd had.
Ik zou zeggen less is more 'met die twinkeling in haar ogen en een veeg zand op haar voorhoofd.' (laat de lezer maar invullen hoe die veeg daar is gekomen)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou zeggen less is more 'met die twinkeling in haar ogen en een veeg zand op haar voorhoofd.' (laat de lezer maar invullen hoe die veeg daar is gekomen)
het zijn ook altijd van die volstrekt logische oplossingen die ik dan zelf niet meer zie ... bedankt!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina en Odile, bedankt voor jullie reacties. Ik koos koetjes en kalfjes juist om het banale te benadrukken van het alledaagse waarover hij probeert te praten, terwijl zij eigenlijk het enige is waar hij echt vol van is, wat echt belangrijk voor hem is. Dan nog is het natuurlijk niet de bedoeling dat het stoort in de tekst, maar een zeker contrast tussen hoe je aan een ziekenhuisbed zit en hoe je iemand daadwerkelijk liefhebt wil ik wel graag bewaren. Ik weet niet zo goed wat voor iets origineels je beter zou vinden passen?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, Dat zij het enige is waar hij echt vol van is, heb je duidelijk overgebracht. Koetjes en kalfjes stoort ook niet in de tekst maar ik vind het te gemakkelijk om dat te gebruiken. Ik hou er niet van. Ik denk dat je best in staat bent daar iets anders voor in de plaats te bedenken. Iets origineels. Ik zie jou dat wel doen. Dat bedoel ik.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, wat een mooie invulling, ik ga hem nog een keer lezen, en nog eens, en nog eens, kijken of ik hetzelfde voel als de eerste keer toen ik hem las. Ik vermoed, dat het nog mooier wordt...

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar Dit stukje toont waarom ik je een talent vind. De toon van de beide delen is anders en de relatie van de twee is voelbaar. Hierbij een paar puntjes ter overweging om het nog krachtiger te maken (n.m.b.m.) - in het eerste stuk: tel eens hoe vaak je "ook" gebruikt. Dat geeft een haast verontschuldigend effect dat het stukje niet nodig heeft, er zelfs afbreuk aan doet. - de vrouw in coma:- je benoemt haar gevoel, haar zintuigen. Dat zoomt in op de vrouw zelf, niet op de scène. Dat schept een zekere afstand, dissipeert de emotie voor een deel. Omdat veel zinnen beginnen met "ik", wordt die focus versterkt. Ik wil machteloosheid voelen niet verteld krijgen. Maar ja, ik ben veeleisend en krijg in veel gevallen niet wat ik verlang.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie wel een 'ook' of twee die er ook uit kan ... Ook zie ik een boel ikken. Ik ook. Het benadrukt voor mij eigenlijk wel een beetje hoe ze in zichzelf opgesloten is, en druk bezig met zich bewust proberen te zijn van zichzelf, wat normaal vanzelfsprekend zou moeten zijn - het maakt het voor mij juist een beetje benauwd. Misschien vraagt het meer meeleven dan inleven? Moet ik om (lezers als) jou meer te behagen (een mens kan 't proberen, toch?) meer denken aan "zijn stem klinkt ... enz", "waar is hij? waar ben ik?" zulk soort dingen? bedankt!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar #14 Je hoeft mij niet te behagen, maar je lezers. :) Mijn punt is dat je een sterkere lezersbeleving krijgt als je vanuit het personage schrijft en niet verhaalt over het personage ... In jouw vorm sta ik naast haar bed. Ik wil in haar hoofd zitten, voelen wat zij voelt, niet verteld krijgen hoe ze zich voelt. [Dit is wat extreem uitgedrukt voor dit specifieke geval.] Gemakkelijker gezegd dan gedaan en niet iedereen zal het met me eens zijn. Snel wat herschikt; niet dat ik het beter weet, maar om je te prikkelen die afstandscheppers*) uit het raam te gooien. Het ritme is nog niet je-van-het; zie het als een poging tot het geven van een aanzet. Zijn stem klinkt warm en vertrouwd, maar vanuit de verte. Ik wil hem zeggen dat ik van hem houd, maar waar is hij? Waar ben ik? Het is licht, donker. Ik zie alles, ik zie niets. Jong en verliefd huppel ik door de regen, maar vanaf waar kun je jezelf zo terugzien? Ben ik wel wakker? Hij blijft tegen me praten, geloof ik, en we gaan naar de duinen, want het weer is zo mooi. De zon schijnt, de lucht is helderblauw, nou ja, het kan ook zijn dat de zon blauw is in de schijnende lucht. Pfff. De duinen ruisen, de zeemeeuwen krijsen, hoog boven mijn hoofd. Hier was ik eerder. Ben ik dat, daar verderop in het zand? Ik wil hier wel blijven, of nee, toch maar weggaan, maar hoe kom ik hier weg? Hij praat maar door. Waarom doet hij dat? Ik hoop dat hij me bij de hand neemt ver weg van hier, terug naar huis. *) Een term bedacht door Conny Hoogendoorn. Odile noemde ze laatst filterwoorden. Hier is een link voor degenen die het onderwerp nader willen bestuderen: http://blog.janicehardy.com/2012/07/youll-have-to…. Met Google zijn er meer artikelen te vinden met "filter words fiction"

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een pareltje, schrijvenmaar, prachtig geschreven. De verbondenheid is voelbaar tussen de twee stukjes.