Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#67 - Verandering

We zitten op de bank, ik geef de brief aan mijn huisgenote. Terwijl ze leest blijft het stil, inwendig huil ik een beetje. Uiteraard wisten we dat het eraan zat te komen, maar toch. Als ze klaar is met lezen, kijkt ze me verdrietig aan. ‘We hebben dus nog drie weken de tijd om te verhuizen?’ ‘Dat staat er wel’. Ik loop naar de keuken en schenk twee glazen wijn in. Bij het afsluiten van een periode hoort tenslotte een goeie borrel. Eenmaal terug in de kamer geef ik haar een glas en ga weer op de bank zitten. Gelaten kijken we elkaar aan. ‘Proost’. ‘Proost’. -- Het is druk, te gestrest en er klinkt te veel kindergehuil. De parkeerplaats staat bomvol met auto’s. De winkels stromen over van gezinnen die de wekelijkse boodschappen bij elkaar pakken of zichzelf te buiten gaan in veel te goedkope rommelwinkels. Ik loop de Jumbo binnen samen met mijn dochter. Als we bij de broodafdeling zijn aangekomen, blijf ik stilstaan. Hier moet het ongeveer geweest zijn. ‘Mama woonde hier eerder’. ‘Hoe kan dat nu? We staan hier midden in de supermarkt, mama. Woonde jij in de supermarkt?’ ‘Nee, dat niet. De supermarkt heeft hier niet altijd gestaan’. Als we wegrijden, kijk ik nog een keer achterom en zwaai naar iets wat niet meer is.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi effect, dat de broodafdeling dezelfde plaats is in een andere tijd. Het vervreemdt. Goed de opdracht vervuld.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap hoor. Ik dacht even dat je de opdracht niet goed begrepen had, maar met de zin: hier moet het ongeveer geweest zijn' zette je me weer op beide benen. Mooi gedaan, inderdaad, it happens

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig. Kan zo uit het leven gegrepen zijn...
Dat zou kunnen. Maar dat is niet helemaal zo. Ik deed het spel: wat als mijn leven een melodrama was geweest?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annemieke, Het kind kent het verleden van de moeder niet - dat vind ik een filosofische vondst. (Naar mijn smaak verdient dit verhaal een nadere uitwerking.)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi effect, dat de broodafdeling dezelfde plaats is in een andere tijd. Het vervreemdt. Goed de opdracht vervuld.
@Odile, Dank je.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap hoor. Ik dacht even dat je de opdracht niet goed begrepen had, maar met de zin: hier moet het ongeveer geweest zijn' zette je me weer op beide benen. Mooi gedaan, inderdaad, it happens
@Dana, Dankjewel. Leuk om te lezen dat ik je op het verkeerde been had gezet.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Annemieke, Het kind kent het verleden van de moeder niet - dat vind ik een filosofische vondst. (Naar mijn smaak verdient dit verhaal een nadere uitwerking.)
Dag Jan, Wie weet. Misschien als ooit het geduld om een 'lang' kort verhaal te schrijven wederkeert. Maar ik ben er bang voor. Dank voor jouw mooie reactie.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal. En best nostalgisch, daar houd ik wel van. Misschien is het zo gek nog niet om op een broodafdeling te wonen. Had ik niet ooit zoiets van jou gelezen maar dan dat er nu alleen nog een boom stond? Of heb ik dat gedroomd?

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De reactie van het kind vind ik goed. Ik zie 3-jarige voor me, die wel van alles begrijpt, maar die nog geen besef van tijd heeft. Waarschijnlijk snapt hij mama's uitleg helemaal niet. Dat was misschien ook een aardig slot geweest. De titel, Verandering, spreekt me minder aan.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede sfeer neergezet in enkele zinnen. :thumbsup: Idd de vergankelijkheid goed neergezet, het kind hoor ik het zeggen. Iedereen kent wel zo'n plek waar vroeger iets anders stond. Dat lijkt nu een andere wereld. Een vraag: waarom zoveel witregels? M.i. speelt deel 1 en deel 2 zich af op een aaneengesloten moment.( geen sprong in de tijd, wel tussen deel 1 en deel 2 natuurlijk.) Heb je het wekelijkse boodschappen doen weer overleeft? :)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal voor de reacties. Sorry voor het grotendeels uitblijven van de mijne. Het komt er niet echt van deze keer. @Elyse, Dat klopt. Overigens schrijf ik nooit echt autobiografisch. Wel werd ooit een huis gesloopt waar ik tijdelijk woonde. Ergens een aparte situatie. Een deel van mijn (woon)leven waar geen bewijs meer van is. Ik speel graag met dat idee.