Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#66 - We moeten praten

‘Schatje, ik wil even met je praten.’ ‘Moet dat nu? Zie je niet dat ik moe ben?’ ‘Maar schatje, ik wil graag even praten, er zit me iets dwars.’ ‘Huh?’ ‘Er zit me iets dwars!’ ‘Wat nu weer?’ ‘Het feestje vanavond, ik vind het niet leuk hoe je me behandelde.’ ‘Wat heb ik volgens jou dan verkeerd gedaan?’ ‘Je maakte me belachelijk! Tegenover al onze vrienden! Ik heb me groot gehouden, maar je doet me pijn als je zo met me omgaat.’ ‘Met je omga? Wat bedoel je?’ ‘Je noemde me een uilskuiken!’ ‘Ow, dat… Ik mag toch wel een grapje maken, of niet soms? Een grapje over dat je niet weet wie Bussemaker is, maar wat is daar nu erg aan? Ik mag toch wel eens lachen, of niet?’ ‘Ja, maar niet om mij! Ik vind het kwetsend dat je zo met me omgaat.’ ‘Kwetsend? Heb je weer naar Oprah of dokter Phil zitten kijken? Als je eens wat meer naar actualiteitenprogramma’s zou kijken in plaats van die onzin, zou je tenminste weten wie Bussemaker is. En hoefde ik nu niet naar je gezeur te luisteren.’ ‘Gezeur? Gezeur?? Ik zeur niet, ik wil dat je anders met me omgaat, of hou je soms niet meer van me?’ ‘Tuurlijk hou ik nog van je, waarom doe je zo moeilijk? Dat ik een keer een grapje maak, wil niet zeggen dat ik niet meer van je hou? En kunnen we nu alsjeblieft gaan slapen?’ ‘Moeilijk? Ik doe niet moeilijk! Ik wil alleen maar praten! Om onze relatie gezond te houden, moeten we af en toe praten, gevoelens delen. ‘ ‘Om gezond te blijven, moet ik nu echt gaan slapen. Ik hou van je, we hebben een goede relatie, er is niets aan de hand. Welterusten.’ ‘Je denkt toch niet dat ik zo kan gaan slapen? Je gedraagt je weer net zo als altijd, je belooft dat je verandert, maar je doet het nooit. Vorige week, op die barbecue, weet je wel, maakte je me ook belachelijk. Het is ook altijd hetzelfde met jou!’ ‘Hmm?’ ‘Ik ga wel op de bank liggen! Lul!’

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Debbie Mussen, Kwa inhoud een goede en herkenbare dialoog. Schrijftechnisch iets minder vanwege de vele herhalingen. In proza is het beter de dialogen compact te houden en herhalingen zoals die in een echt gesprek voorkomen te vermijden. Een voorbeeld van jouw dialoog na schrappen (gewoon omdat ik het niet kan laten :) ) ‘Schatje, ik wil even met je praten.’ ‘Nu? Zie je niet dat ik moe ben?’ ‘Er zit me iets dwars.’ ‘Wat dan?’ ‘Ik vind het niet leuk hoe je me vanavond behandelde.’ ‘Wat heb ik dan verkeerd gedaan?’ ‘Je maakte tegenover onze vrienden belachelijk. Het doet me pijn als je zo met me omgaat.’ ‘Wat bedoel je?’ ‘Je noemde me uilskuiken.’ ‘Ik mag toch wel een grapje maken over dat je niet weet wie Bussemaker is, of niet?’ ‘Ik vind het kwetsend dat je zo met me omgaat.’ ‘Heb je weer naar Oprah of dokter Phil zitten kijken? Als je eens wat meer naar actualiteitenprogramma’s zou kijken, zou je weten wie Bussemaker is en hoefde ik nu niet naar je gezeur te luisteren.’ ‘Ik zeur niet, ik wil dat je anders met me omgaat, of hou je soms niet meer van me?’ ‘Tuurlijk hou ik nog van je, dat ik een keer een grapje maak, wil niet zeggen dat ik niet meer van je hou? Kunnen we nu alsjeblieft gaan slapen?’ ‘Nee, om onze relatie gezond te houden, moeten we af en toe praten, gevoelens delen. ‘ ‘Om gezond te blijven, moet ik nu gaan slapen. Ik hou van je, er is niets aan de hand. Welterusten.’ ‘Je denkt toch niet dat ik zo kan gaan slapen? Je belooft dat je verandert, maar je doet het nooit. Vorige week, op die barbecue, maakte je me ook belachelijk. Het is altijd hetzelfde met jou!’ ‘Hmm?’ ‘Ik ga wel op de bank liggen, lul!’

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Debbie. Janp heeft goede adviezen voor je. Schrap het broodje-pindakaasgehalte en je bent een stuk verder. Alles in fictie behoort conflict te hebben. Als ik een dialoog wil horen per se, ga ik wel in de voetbalkantine zitten. "Levensecht" is op een tweeslachtige manier gemanipuleerd. Let verder op het onderscheid van de stemmen. Dat vind ik hier niet scherp genoeg. M/V: ik begrijp pas door de laatste zin dat het om een man en vrouw gaat. (NB: generaliserend praat een man in doelen en conclusies, waar een vrouw vaker vragen stelt). Een suggestie wat je zou kunnen doen. val in dit geval niet met de deur in huis, maar toon een vrouw die met groeiende ergernis op haar man wacht. Ze wil ergens over praten en dat is niet leuk voor haar man. Als je dit goed doet heb je de lezer scherp gesteld. Maar niet alleen dat. Je zult merken dat (a) de dialoog je veel sneller afgaat en natuurlijker uit je pen vloeit omdat je de personages en de scène spits hebt, en (b) dat het verschil in praten vrijwel van het papier springt (omdat je de situatie in het hoofd van de lezer hebt geplant). Neem dat NIET van me aan; probeer het uit (en laat ons weten of mijn suggestie jou heeft geholpen :)).

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Debbie, heel herkenbaar je dialoog met de partner. MAAR: Hoe eerder een vrouw begrijpt dat een man niet kan praten over gevoelens, des te vlugger is de relatie een stuk beter. Praten moet je vooral met vriendinnen doen. Als zij niet meer zeurt zal hij haar niet meer kleineren. Mannen komen van Mars... :o :o

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een herkenbaar dialoog waarop je heel heldere kritiek van JanP en Leonardo kreeg. Doe er je voordeel mee. Sommige mannen kunnen wel over gevoelens praten en sommige niet. Het is ook te leren. Je hebt in je verhaal een duidelijk en herkenbaar conflict.