Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#66 De dialoog

‘Twee cappucino en… wil jij appeltaart? Nog voor je verjaardag, ik trakteer.’ ‘Néé mens! Ik word zóó dik! Ik ben echt niet blij met mezelf!’ ‘Oké. Twee cappucino en een appeltaart.’ ‘Ze belde me gisteren dat ze geen contact met me krijgt. Ze gaat me doorsturen naar een ander. Ik twijfel zóóó aan mezelf! Dat moet ik niet doen, ik wéét ‘t!!!’ Haar donkere ogen schoten van links naar rechts en vice versa, maal honderd. ‘Maar zij doet gewoon haar werk. Ze probeert jouw verhaal te begrijpen.’ ‘Begríjpen? Ze snapt er hé-le-maal níks van! Ze zit daar gewoon om de regels uit te voeren.’ ‘Dat weet je niet als je haar geen kans geeft. Schrijf wat punten voor jezelf op die belangrijk zijn. Dan kun je het misschien duidelijker krijgen.’ ‘Maar daar heb ik geen tijd voor. Ik zit al de hele dag achter mijn pc. Ik moet ó-ver-ál achteraan. Die rechterarm van mij! Weet je wat voor píjn ik heb?’ De rechterarm wordt gestrekt in de lucht gestoken. ‘Nou, gebruik dan je mond.’ ‘Ik heb genoeg gepraat. Ik ben er kláár mee!!!’ ‘Probeer het nou eens van haar kant te zien. Zonder jouw input kan ze je ook niet begrijpen.’ ‘Van háár kant? Ze hoort er voor míj te zijn.’ Tranen in haar ogen. ‘Ze wil gewoon dat ik ga ZZP’en. Ik vertrouw haar voor geen cent!’ ‘Je hoeft toch niet meteen het achterste van je tong te laten zien? ‘….…….. Nou, even wat leuks. Kijk, ik heb visitekaartjes voor mezelf besteld.’ ‘Holistiche massage en wateryoga… , mooi die blauwe tinten.’ ‘En dit heb ik voor Jantine gemaakt: een hoes voor haar sjamanentrommel. Helemaal gevoerd.’ Foto met de hoes op haar hoofd. Haha, lijkt wel couture. ‘Crea zeg, daar ben je echt goed in! Kun daar niet iets mee?’ ‘Weet je hoeveel tíjd dat kost? Dat is niet te betalen!!’ ‘Iets dergelijks dan. Je doet het toch graag?’ ‘Nou, het is dat Jantien zei dat ze ‘m zaterdag kwam halen. Toen moest ik wel.’ ‘………’ ‘Ik ga afrekenen.’ ‘Oké. Nou, ’t was gezellig. Tot volgende week!’

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Viv, Een duidelijk contrast in de conversatie. Niet door een verschil in karakter maar door enerzijds een geïrriteerd persoon neer te zetten en anderzijds iemand die probeert te sussen en overtuigen. Ik vind wel wat dingetjes die een discussie waard zijn: - Ik vind je "Nee mens" een directe aanval op de persoon waarmee ze praat, dit terwijl de discussie niet gaat over hen zelf en er geen ruzie tussen de twee is. Vind ik best een heftige reactie. Als ik iemand probeer te kalmeren zou ik mijn geduld verliezen als hij of zij mij zo zou aanspreken. - Je verhaal begint bij het bestellen van een drankje en eindigt bij het afrekenen. In de tussentijd vindt deze dialoog plaats. In het verhaal is geen sprong gemaakt in tijd, omdat de dialoog aan één stuk doorloopt. Toch wordt er al afgerekend na het uitspreken van de laatste zin. Ik denk dat het tijdsverloop daarmee niet klopt. Ik zou verwachten dat nu pas de koffie werd gebracht. Kleine zeurtjes, maar leuk om over na te denken.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Pim. Grappig dat je precies de twee dingen pakt, waar ik even over aarzelde: 'mens' en het koffiebegin. Dat heb ik later toegevoegd omdat ik eindigde met afrekenen op het moment dat de sussende persoon even uitgepraat was. Maar inderdaad: als ik niets meer over de koffie laat horen, dan is het einde wat vreemd (en alles in 350 woorden) Ik moet echt iets meer tijd nemen om het even te laten bezinken. Vrouwen zeggen wel vaker 'mens' tegen elkaar op een bepaalde toon waarmee duidelijk wordt dat het niet kwaad bedoeld is. Maar toch is het iets om op te letten, want in een korte tekst.mag zoiets natuurlijk niet storen. Dus dank voor het lezen en de opmerkingen. Het helpt echt om mijn teksten goed fijn te slijpen. Leuk, daar doe ik het voor.