Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#66 De stem

Ik ben net nieuw op deze site en heb besloten om ook maar mee te doen aan de schrijf opdracht!


De stem


“Nee… Nee…” Ik deed een stap achteruit. Mijn gezicht stond lijkbleek en bovenal verward. Wat deed ik hier? Waarom moest ik zo nodig luisteren?
“Kom op, Jochem. Het is niet eerlijk. Dat weet jij ook.”

Ja, het was niet eerlijk. Niks was eerlijk.

“Doe het nu maar gewoon. Dan is alles beter.”

Mijn benen trilden van de spanning en mijn bleke wangen waren nat van de tranen.

“Doe het!”

Ik kromp ineen door het felle schreeuwgeluid in mijn hoofd.

“Het heeft alles verpest, Jochem. Doe het!”

Mijn blik was nog geen seconde van het pasgeboren baby’tje afgeweken. Het was zo klein, een paar weken oud. En zo, zo…-

“Niet eerlijk, Jochem. Je pa en ma geven dat kind meer aandacht dan jij. Ze houden meer van haar dan van jou!”

“N-nee…” Mijn stem trilde en ik schudde mijn hoofd, terwijl mijn ogen nog steeds op mijn kleine zusje gericht waren. “Nee… Nee…”

“Ja! Ze geven niks meer om je! Als zij straks weg is, sta jij weer in hun middelpunt! Dat is toch wat je wilt?”

Het had gelijk. Dat wilde ik. Ik hoorde alle aandacht te krijgen. Dat was altijd al zo geweest.

“Dat is toch wat je wilt, Jochem?”

Langzaam knikte ik.

“Waar wacht je dan nog op?! Het is zo gebeurd. Doe het!”

Ik deed weer een stap naar dichterbij en was nu nog maar een paar centimeter van haar verwijderd.

“Gewoon je handen gebruiken, Jochem. Laat haar stikken.”

Gehoorzaam greep ik naar het kwetsbare babynekje en hield deze vast. Zachtjes, nog. Ze keek me met verbaasde grote ogen aan, maar huilde niet. In tegenstelling, ze klemde haar kleine handjes om mijn polsen heen en begon naar me te lachen. Ik slikte en keek haar nu verbaasd aan. Langzaam liet ik haar weer los en deed ik opnieuw een stap achteruit. Meer tranen begonnen over mijn wangen te stromen. “N-nee…” begon ik weer. “Nee…”

“Je bent een lafaard, Jochem!”

“Nee…” Ik balde mijn handen tot vuisten. “Ze is mijn zusje…”

“Ze verdient het leven niet, Jochem!”

“Ze is… n-nog zo klein…”

“Lafaard! Ze verdient het niet om te leven! Jij verdient die aandacht, Jochem!”

“N-nee… Jij bent niet echt…”

“Jawel, Jochem. Ik ben jou, en dit is hoe jij denkt.”

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Kim, welkom, een interessant perspectief binnen deze opdracht. Jochem en zijn innerlijke stem. Alleen, en neem het mij niet kwalijk, gooi je me al bij de tweede zin uit je verhaal. Hoe kan jij weten dat jouw gezicht lijkbleek en verward is? Sta je voor de spiegel? Dit zet je door met 'mijn lijkbleke wangen, nat van de tranen', etc. Hierdoor boet jouw verhaal behoorlijk in hetgeen ik jammer vind.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Kim, Welkom op het forum. Een geslaagde eerste opdracht. Wel heb ik een (kleine) opmerkingen. Waarom heb je alle dialogen cursief weergegeven? Ik hoop je volgende week weer te zien.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Kim Welkom op dit forum en welkom bij de weekopdrachten. Ik vind dat je het heel goed hebt gedaan! Twee zeurtjes: - Afwisseling van alinea is voldoende om sprekerswisselingen aan te geven. Het cursieve vestigt nodeloos de aandacht. (Ik gebruik het zelf vaak op directe gedachten te duiden. je lijkt het hier te hebben bedoeld als de stem van het geweten. Dat is ok, maar dan is het gebruik om die zinnen niet tussen "..." te zetten, want de tekst wordt niet uitgesproken.) - Iemand bij de naam aanspreken is niet gebruikelijk in dagelijkse conversaties - af en toe is geen probleem, maar hier doe je dat naar mijn smaak te veel (wat een onnatuurlijk effect geeft).

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die tekst is inderdaad cursief omdat het in zijn hoofd zit. Bedankt voor de feedback, allemaal! Daar kan ik wel wat mee! :)

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Kim, Goed bedacht, leest lekker door. Vanwege het cursieve dwaalt je stuk buiten het kader van de opdracht, vind ik, maar die is ook best lastig deze week.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Kim! Een interessant diepgaand gegeven om zo een eerste opdracht te schrijven. Het cursieve leidde me ook wat af, desondanks zat er ik wel meteen in. Groetjes :)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Kim! Een interessant diepgaand gegeven als onderwerp voor een eerste opdracht. Het cursieve leidde me ook wat af, desondanks zat er ik wel meteen in. Groetjes :)