Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#65 Tijd vrijmaken

Jaloers ben ik op hem, op de heilige Kevin. Hij zei gewoon tegen zijn volgelingen dat hij alleen wilde zijn en vertrok naar zijn grot, zijn Ierse grot met een groots uitzicht op een meer tussen beboste bergen. Iedereen respecteerde zijn retraite. Ik voelde aanvankelijk ook nog wel enige bewondering voor zijn ‘afzien’. Het zou best koud zijn in zo’n stenen hol. Maar in het kleine museumpje zag ik hoe hun slaapplaats eruit zag: een soort grote hondenmand van gevlochten wilgentenen waarin je heerlijk zacht en warm tussen de wollen schapenvachten kruipt. Vuurtje erbij, een paar versgebakken broden en een karaf wijn en staren maar over dat mistige water. En iedereen laat je eerbiedig met rust, want hier wordt intelligent nagedacht. En rustig schreef hij alles op. Ja, zo kan ik het ook! Niks werken, kinderen opvoeden, koken, afwassen, administratie en dat soort moet-dingen. Rust, natuur en helemaal vrij zijn voor het schrijven. En toch… Soms komt het wel eens voor: een ochtend voor mezelf. Uren zou ik kunnen schrijven, maar ik hang op de bank en kijk stomme TV-programma’s, of, iets beter, ik lees andermans boek. En soms, vlak voor ik naar de tandarts moet, of vlak voor ik ga slapen, prop ik zomaar een klein verhaaltje in een vingerhoedje tijd, gewoon in het wilde weg. Echt verrassend vind ik dat. Ik heb maar een nanoseconde nodig om tot zelfinzicht te komen. Zeeën van tijd nodig om die bestseller te schrijven? Dat had ik gedroomd! ik heb gewoon keihard een stok achter de deur nodig.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Viv, we zijn al bij # 66 maar even om te zeggen dat ik je verhaaltje een snoepje vind. [prop ik zomaar een klein verhaaltje in een vingerhoedje tijd, gewoon in het wilde weg.] stal mijn hart.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oeps. Dank je wel Milli. Het was al erg laat gisteravond en ik wilde de uitdaging van de opdracht toch weer even aan. Ik zag #66 niet, maar ga vanavond gauw kijken voor het alweer voorbij is...

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben wel weg van verhalen waarin historische details verwerkt worden over een levenswijze waar ik me in kan leven. Dit verhaal grenst aan een column, komt doordat de hoofdpersoon filosofeert over hoe haar leven anders zou kunnen. Ik wens dat de verstelster tijd vindt om te schrijven, misschien de methode vroeger opstaan en een half uur schrijven voor het ontbijt?

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Odile, dank voor je reactie. Deze opdrachten helpen me al om in elk geval tijd te maken voor het schrijven.