Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Slim met tijd omgaan

Zijn hoofd liep over van de administratieve verplichtingen die hem door de Heerschers waren opgelegd. Hoezeer de jongeman ook zijn best deed, hij kreeg het werk niet van de hand. Zijn leeftijdsgenoten zeiden gniffelend dat hij slimmer moest werken, dat hij met de tijd moest meegaan. Toegeven aan al die “slimme” apparaten wilde hij niet. Nee, geen smartphone. Geen “smarte” electriciteitsmetingen, televisieprogramma’s, GPS-volgsystemen, en verwarmingen die op afstand werden aangezet als hij het Wilhelmus floot. Geen tijdsbeheer voor hem. Te veel toezicht. Te veel bemoeizucht. Camera’s op straat hielden hem ook al in de gaten. Nog even, dacht hij, en ze zullen mijn slaapkamer binnendringen en als alziend oog mijn bewegingen rapporteren. Niet dat hij wat te verbergen had, maar het was een ongemakkelijke gedachte. Ze zouden slimme suggesties geven om zijn tijd efficiënter in te delen. Tijd voor lezen, tijd voor vrijen, tijd voor strekoefeningen, tijd voor slapen – aangegeven met plingetjes. Lekker makkelijk voor u, zouden de dienaren van de Heerschers ongetwijfeld zeggen. Nee, het was niks voor hem. Zijn werkgever deed er eveneens aan mee. Registratie van zijn toetsaanslagen, vergezeld van suggesties om zijn werk beter te doen. De koffie-automaat monitorde zijn consumptiepatroon en deed suggesties om gezonder te leven. Op bepaalde tijden gaf het klote-ding geen koffie. ‘Voor je eigen bestwil,’ had zijn baas gezegd. ‘Verdikkie, hij kon toch zelf wel bepalen wat goed voor hem was? Hij moest het hoofd bieden aan al die slimheid, aan al dat denken voor zijn gemak. Hij zag maar één oplossing. Geknield smeekte de jongeman zijn Schepper hem vijfentwintig uur in een etmaal te schenken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, je schetst een voor mij gruwelijke situatie, maar niet ondenkbaar, waarin de mens volledig onder controle zal staan van een zelf ongrijpbare heersende elite. Cauchemardesque. Registratie van de toetsaanslagen deed mij toch wel glimlachen en ik vraag mij af of je pingeltje wilde schrijven. Een tekst die ik niet licht zal vergeten.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stof tot nadenken, helder geschreven. :thumbsup: Iedere vierentwintig uur kom ik tien minuten te kort. Dat is een hoop op een mensenleven. ;)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Weer een goed stuk. Triest dat de man ten onder gaat aan al die moderne apparaten en zo erg onder tijdsdruk staat. Ik adviseer hem een andere baan te zoeken.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Leonardo Die ene zin... niet dat hij wat te verbergen had... doet het hem voor mij. Het gevoel nergens meer privacy te hebben, ook al ben je een brave burger. Een ander gaat jouw leven niets aan. Herkenbaar en mooi geschreven.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beetje paranoia, een beetje overdrijving en een werkelijkheid maken dit een echte Leonardo Pisano. Graag gelezen

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij het lezen van je goed geschreven verhaal bekroop mij hetzelfde onbehaaglijke gevoel dat ik had bij het lezen van 'De Cirkel' van Dave Eggers, over een individu-opslorpende, over-georganiseerde en controlerende maatschappij. Leonardo, je schrijft consequent in de vt. Zou je geen uitzondering maken voor 'en verwarmingen die op afstand werden aangezet als hij het Wilhelmus floot.' >> en verwarmingen die op afstand worden aangezet als je het Wilhelmus fluit.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. @Meta - dank je. Lees het nog een keer en je zult meer ontdekken (denk ik). @Pim - hyperbolen zijn vaak nodig om een punt te maken, om te prikkelen tot nadenken. @Dos - ik zal mijn volgende verhaal hier in de t.t. schrijven (tenzij ...) @Janp - ja, wat is nieuw :). Mijn Achter de nevel vergroot dit thema verder uit. @Annemiek en Dos - Veel gehoord over De cirkel, maar nog niet gelezen. Gaat over gevaren van centralisering en de erosie van individuele vrijheid, net als mijn Achter de nevel. Staat op mijn bucket list.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos - ik zal mijn volgende verhaal hier in de t.t. schrijven (tenzij ...)
Leonardo, niets mis met de vt van dit verhaal. Ik doelde alleen op die ene zin.