Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#65 Tijd vrijmaken

Frits legde het boek weg en drukte zijn Senseo aan. Terwijl het ding borrelende geluiden maakte vulde hij z’n kopje alvast met de nodige opwekkende middelen, zoals suiker en zette het gekleurde aardewerk op de bestemde plaats. Nu pakte hij de zak met pads, pakte er een slap exemplaar uit, bracht het in het apparaat en sloot het af. Hij keek even naar de klok – hm, nog een kwartier. Het lampje gaf aan dat Frits nog eenmaal moest drukken om zijn bakje warme troost te krijgen. Om het wachten op het doorlopen te veraangenamen pakte hij een pijltje of drie en gooide ermee op het bord wat aan de saaie grijze deur hing. Juist door dat feit was hij heel bedreven in het zuiver werpen. Immers, wanneer hij gaatjes in de deur zou maken zou hem dat duur te staan komen! Eigenlijk mocht het daar niet hangen, en voor een inspectie verplaatste hij het altijd naar de aangewezen plek. Nog elf minuten. De laatste druppels lekten nog, maar daar trok Frits zich niets van aan. Hij pakte het kopje weg en drukte de machine uit. Heel Holland neukt. Hij las de titel van het opengeslagen boek en kreeg minder zin het te lezen. Het viel ook best tegen, qua inhoud, geen foto’s ofzo. Nog zes… Om zich de lippen niet teveel te branden blies hij over het oppervlak en nam een slok. Hij drukte de tv aan en keek een stukje van een herhaling. Ditmaal was het een waarzegster die diverse mensen van raad voorzag. Groot in beeld stond dat je niet meer kon bellen. Nog tweeënhalve minuut. Met een broeierig gevoel in zijn buik dronk hij het laatste restje en herstrikte zijn schoenen die hij al een uur droeg. Hij hoorde de klik en zijn celdeur ging open. Eindelijk!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal, Norman, met een verrassend eind. Dat belooft nog wat! Twee zeurtjes: op het bord wat >> op het bord dat en nam een slok >> en nam een slokje (immers gloeiend heet)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verrassend einde waarbij tijd een hoofdrol speelt, als antagonist van het personage. Het bewijs dat oog voor detail alledaagse handelingen bijzonder kunnen maken.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Sterk door de eenvoud. Nog een zeurtje. Juist door het feit ... Welk feit? De saaie grijze deur? Ik denk dat je dat niet bedoelt. Pijltjes worden altijd op een bord gegooid.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, dank voor het compliment. Het is een hele uitdaging, een dergelijke opdracht, in - wat mij betreft - zo weinig woorden. 1e zeurtje: Je hebt helemaal gelijk. Dat soort foutjes glippen er altijd tussendoor. 2e: Je hebt mensen die erg hete drank verdragen. En in dit geval is de hoofdpersoon erg uit zijn doen, heeft al geblazen en wat uit een senseo komt is niet zo heel heet;-)

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verrassend einde waarbij tijd een hoofdrol speelt, als antagonist van het personage. Het bewijs dat oog voor detail alledaagse handelingen bijzonder kunnen maken.
Hoi Odile, Dank voor je reactie. Ik hoop ook dat de toenemende ontkenning die de hoofdpersoon voelt vanwege het tegenvallende boek, het tv-programma dat geen reacties meer kan ontvangen en de gesloten deur duidelijk zijn neergezet.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterk door de eenvoud. Nog een zeurtje. Juist door het feit ... Welk feit? De saaie grijze deur? Ik denk dat je dat niet bedoelt. Pijltjes worden altijd op een bord gegooid.
Hoi Tja, Fijn dat je het een sterk verhaal vindt. In je opmerking trek je twee juiste conclusies. Het draait niet om de deur en pijltjes worden meestal inderdaad naar een bord gegooid. Het feit slaat op dat het bord aan die deur hangt. Ik dacht dat in de aansluitende zinnen de relatie duidelijk werd. Ik ben het met je eens dat de zinsconstructie zoals die nu is verwarring kan opleveren. Dus jouw opmerking maakt me weer scherp op het juist overbrengen van mijn eigen beleving.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoe nieuwer de senseo, hoe heter het water ;-)
Klopt Thijs;-) Mijn exemplaar, die ik als basis voor de ervaring heb genomen, is dan ook al 10+, in jaren. En in senseo-jaren is dat heeeeel oud!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Norman, Door de lovende kritieken zo ver, voel ik me vrij om een kritisch geluid te laten horen. Voor mij is het hele koffiezetten een beetje te gedetailleerd beschreven, ik krijg de neiging weg te zappen. Maar trek je daar niets van aan want dat is duidelijk een kwestie van smaak. Maar "de nodige opwekkende middelen zoals suiker"? Wat nog meer allemaal? Deed hij pillen in zijn koffie? Vlak voordat hij werd vrijgelaten? En druk je apparaten aan en uit? Of zet je ze aan en uit cq. druk je op de aan- en uitknop? Teveel zaken die mij afleiden van het verhaal.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Norman, Door de lovende kritieken zo ver, voel ik me vrij om een kritisch geluid te laten horen. Voor mij is het hele koffiezetten een beetje te gedetailleerd beschreven, ik krijg de neiging weg te zappen. Maar trek je daar niets van aan want dat is duidelijk een kwestie van smaak. Maar "de nodige opwekkende middelen zoals suiker"? Wat nog meer allemaal? Deed hij pillen in zijn koffie? Vlak voordat hij werd vrijgelaten? En druk je apparaten aan en uit? Of zet je ze aan en uit cq. druk je op de aan- en uitknop? Teveel zaken die mij afleiden van het verhaal.
Hoi Bart, dank voor je reactie. Natuurlijk zijn lovende woorden fijn, maar daar staat dan logischerwijs ook wat tegenover. Elke vorm van oprecht commentaar is de moeite waard, vind ik. Zoals je aangeeft, over smaak valt niet te twisten. Het koffiezet-deel heb ik opzettelijk zo neergezet. Om de sfeer te benadrukken: de lusteloze man die in het gevang zit, terwijl hij wacht op een uurtje luchten - waar hij naar uit kijkt. Maar ik geef toe dat ik heb getwijfeld om het koffiezetten zo uitgebreid te doen. Hoewel ik niet kan uitsluiten dat iemand pillen in zijn koffie doet in de gevangenis, is de opmerking over de opwekkende middelen cynisch/grappig bedoelt. Veel meer keus als suiker heeft hij niet, melk eventueel, maar dat is niet heel opwekkend. Verder denk ik dat je best mag schrijven dat je een apparaat aandrukt. Ik bedoel: "...en herstrikte zijn schoenen..." is ook geen goed Nederlands, maar de bedoeling is duidelijk.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven. ben het met Bart eens dat ik het koffie verhaal iets te uitgebreid vind, maar ik snap ook jouw commentaar dat je hiermee een bepaalde sfeer neerzet. Iedereen heeft er zijn eigen ideeën over en dat is goed anders zouden we allemaal dezelfde soort verhalen krijgen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Norman R, welkom, plaats je nu hetzelfde verhaal met een kortere of langere titel? Tijd vrijmaken (voor een ander).

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven. ben het met Bart eens dat ik het koffie verhaal iets te uitgebreid vind, maar ik snap ook jouw commentaar dat je hiermee een bepaalde sfeer neerzet. Iedereen heeft er zijn eigen ideeën over en dat is goed anders zouden we allemaal dezelfde soort verhalen krijgen.
Dank je, Nicole. En met wat je zegt sla je de spijker op de kop!

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Norman R, welkom, plaats je nu hetzelfde verhaal met een kortere of langere titel? Tijd vrijmaken (voor een ander).
Dag, Mili, dank voor het welkom. Ik ben sinds heel kort actief op dit forum, wilde twee verhalen insturen voor dezelfde opdracht, en dacht dat - voor de herkenbaarheid - je de titel van de opdracht bovenaan moest vermelden. Een korte vergelijking van de berichten had jou vraag ook al beantwoord.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Norman R, graag gelezen ondanks het uitgebreide koffiezettafereel. Leuke plot. :o
Goedendag Blavatski, Fijn om te horen dat het lezen beviel!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Norman R, #14, het is jouw vraag en ik ben niet geacht te gaan puzzelen tussen jouw verhalen/berichten inzake een en dezelfde opdracht.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Norman R, #14, het is jouw vraag en ik ben niet geacht te gaan puzzelen tussen jouw verhalen/berichten inzake een en dezelfde opdracht.
Uh, wat bedoel je met: het is jouw vraag? Verder rust er nergens een verplichting tot puzzelen, inderdaad.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Norman R, de w van jouw stond cursief. Het is niet jou, maar jouw.
Ah, nu zie ik het. Het staat verkeerd in mijn reactie. Nu ja, daarin heb je gelijk. Nu dit allemaal helder is: wat vind je van het verhaal?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom bij dit forum. :) Ik vind het uitgebreide stukje hoe de HP koffie zet juist aangeven dat de tijd langzaam verstrijkt. Misschien helpt het dat ik geen koffie drink dus dit 'ritueel' niet dagelijks meemaak. ;) Jij hebt nu het koffiezetten op een plastische wijze beschreven. Een suggestie is om het op een bijzondere manier te doen zodat men anders naar het koffiezetten kijkt. Ik heb een kop thee zetten ooit eens beschreven als volgt: Pauze Ze schenkt het kokende water meedogenloos maar geleidelijk bovenop het klaarliggende zakje in het glas. Uitgelaten springt het omhoog. Het aroma doordringt haar neus en relaxter ademt ze weer uit. Ze laat zich zakken op een stoel en zodra het glas op kantinetafel staat, beweegt ze rustig het touwtje heen en weer. Het zakje danst als een marionet in het glas en de kleur verdiept zich. Een menging waarbij water verandert in thee. Het proces wordt pas stilgelegd als de vloeibare substantie er egaal uitziet. Met haar beide handen om het glas heengeslagen voelt ze de warmte van haar linkerhand via haar hart naar haar rechterhand terug het glas in stromen. Deze cyclus doorbreekt ze niet als ze het glas kalm naar haar lippen brengt en ze er zachtjes inblaast. Haar bril beslaat, haar beeld hult zich in mist en de geluiden om haar heen verdwijnen naar de achtergrond. Ze sluit haar ogen. Haar gedachten volgen de geluiden. Over blijft het verlangen om het vocht te mogen ervaren, dat direct wordt afgestraft door de te hete slok. :ontopic: Een goede opbouw waarbij het verrassende plot langzaam duidelijk wordt. Dat de HP slechts gaat luchten haal ik niet uit het verhaal. Graag tot 1 volgende invulling. :p

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom bij dit forum. :) Ik vind het uitgebreide stukje hoe de HP koffie zet juist aangeven dat de tijd langzaam verstrijkt. Misschien helpt het dat ik geen koffie drink dus dit 'ritueel' niet dagelijks meemaak. ;) Jij hebt nu het koffiezetten op een plastische wijze beschreven. Een suggestie is om het op een bijzondere manier te doen zodat men anders naar het koffiezetten kijkt. Ik heb een kop thee zetten ooit eens beschreven als volgt: :ontopic: Een goede opbouw waarbij het verrassende plot langzaam duidelijk wordt. Dat de HP slechts gaat luchten haal ik niet uit het verhaal. Graag tot 1 volgende invulling. :p
Hoi Marietje, en dank voor het welkom en compliment. Je tip over het beschrijven van koffiezetten is een mooie, als je meer woorden mag gebruiken. Ik ben zelf tevreden over de balans in het verhaal, maar ik geloof jij ook;-). Het luchten haal je inderdaad niet uit het verhaal, dat had ik in m'n hoofd tijdens schrijven en in een reactie geschreven. Maar dat is mijn invulling;-)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tof hoe je me op het verkeerde been zet. 'Get a life', dacht ik tijdens het lezen... wat een saai figuur is die hp. Blijkt dat hij triest genoeg (even) geen leven heeft, maar geleefd wordt... Mooi gedaan, graag gelezen. Ik stoorde me ook aan het vullen van het kopje met de nodige opwekkende middelen terwijl er alleen suiker ingaat... maar da's een detail. Groetjes

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tof hoe je me op het verkeerde been zet. 'Get a life', dacht ik tijdens het lezen... wat een saai figuur is die hp. Blijkt dat hij triest genoeg (even) geen leven heeft, maar geleefd wordt... Mooi gedaan, graag gelezen. Ik stoorde me ook aan het vullen van het kopje met de nodige opwekkende middelen terwijl er alleen suiker ingaat... maar da's een detail. Groetjes
Hoi Resa, Dank je. De reacties op mijn verhaal zijn overwegend positief, en dat is heel fijn uiteraard. Het is de eerste keer dat ik in zo weinig woorden naar een thema schrijf, en het draagt bij aan mijn leerproces als schrijver. Het is leuk om te doen, dus ik kijk alweer uit naar de volgende opdracht.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb genoten, meer zeg ik niet, behalve dan, ik houd van deze manier van schrijven.
Dank je, Maddbrug. Weinig woorden worden waardevol.