Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#64 absurdistisch sprookje-voordrachtstukje

Er was eens een man er was eens een vrouw zijn zijn was haar haar haar haar was zijn zij waren elkaar, hij en haar zij verlangden, zij hem, hij haar zij zei eens was er een paar zei zij hij en haar zei zij en vandaar zei zij zeg ik maar zei zij dat hij is zei zij wat ik mis zei zij en allang zei zij verlang ik zei zij verlangt hij zei zij ook naar mij zei zij en werd stil daar stond zij dan puur, zonder waan en ook hij was plotseling van alle sprookjes ontdaan

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze mis ik even: "zijn zijn was haar haar" en staat de eerste "zei zij" er niet overbodig in? Verder mooi geschreven. Ik kan er zo een heel verhaal inzien en ik denk dat iemand anders er weer iets anders in kan zien. Universeel denk ik daarom.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor de reacties. Ja wat er bij zei zij gebeurt is dat zij eigenlijk iets vertelt over een paar (vader , moeder, Adam Eva en weet ik veel) en dus nog met tweedehands wijsheid bezig is, tot ze stil wordt, is inderdaad wat 'universeel' , het gaat er ook niet om om helemaal logisch de woorden te volgen. Het is meer een voordrachtssprookje, veel zal afhangen van intonatie, ritme en timing. Als leessprookje is het niet goed en te algemeen, zie ik nu duidelijk.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thijs, ik krijg een beetje pijn in mijn ogen van het middenstuk. Ik zie zoveel ei's en ij's. Je ontdane sprookje resumeert zich m.i. tot je eerste en derde alinea. :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik haal eruit een vrouw die opbiecht tegen haar man/partner dat ze niet meer van hem houdt. Of in ieder geval niet (meer) voelt voor hem wat zij vindt dat ze moet voelen voor haar geliefde door het ultieme liefdespaar als voorbeeld te stellen en zich daarmee te vergelijken. Ik heb wat -zei-zij- weg moeten halen/ niet lezen, om tot deze conclusie te komen. Een bijzondere invulling. Ik vind het mooi. Alsof ze om de waarheid heen draait: niet meteen de waarheid durft te zeggen. :thumbsup: Kan je me uitleggen waarom jij vindt dat het als voordracht verhaaltje wel werkt maar als leesverhaaltje niet?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie invulling, hoor. Geen eenhapscracker, maar dat maakt het dus een goed sprookje. Dat je er even over moet nadenken. En herlezen. Prachtige laatste alinea.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja, de eerste en derde alinea is inderdaad een 'samenvatting' ;-) Mili ik realiseer me nu ook dat het geen 'kijkstuk' is op deze manier... Je voelt het wel goed aan Marietje. (dat 'zei zij' geeft het ritme) ja ik heb een wat andere uitvoering in voordracht vorm met nog een minuut ervoor op internet staan... https://www.youtube.com/watch?v=Bi8jdbTYkAo dan zie je dat het op een bepaalde manier werkt... Het sprookje schoot me ineens weer te binnen, toen ik hier met sprookjes bezig was en ik was benieuwd naar het commentaar. Het andere sprookje was vers, dit dus al zo'n 20 jaar oud ;-) zelf zoek ik nu een nieuwe weg met eigenlijk allerlei snippers en fragmentjes die ('absurdistische') verhalen vormen En ik geloof ook dat ik weer iets wil doen zo en met korte liedjes, maar goed ik ben er nog mee bezig. Anderzijds ben ik nu ook wel wat bewuster bezig met klassieke verhaaltjes met begin-midden-einde met een spanningsboog en een conflict dat zich oplost fijn krintje, dat je het mooi vindt

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een sprookje? Nee niet echt. Of eigenlijk wel een klein beetje. Maar ik vind dat het wel iets heeft. Als ik mijn laptop weer voorhanden heb, ga ik op youtube kijken. Ik ben wel nieuwsgierig.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je eerste alinea vind ik prachtig. Hoe je vertelt dat die twee een paar vormen en bij elkaar horen. Je tweede alinea vind ik lastiger en dat komt voornamelijk doordat je telkens "zij zei" typt. Dat brengt me in verwarring. Ik heb je YouTube link bekeken en inderdaad, met de juiste intonatie klinkt het al veel anders. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Thijs, dank je voor je tekst. Ik heb je tekst eerst gewoon gelezen en daarna hardop gelezen. Ik denk dat het een tekst is die goed hardop gelezen kan worden. Persoonlijk vind ik het wel humoristisch. Ik weet niet zeker of ik het wel helemaal begrijp, maar dat stoort me aan de andere kant ook niet heel erg door klank en ritme. Als je in stilte leest is de herhaling van zij zei lastig voor het begrip. Hardop werkt het voor mij anders, dan gaan klank en ritme/ kadens een grotere rol spelen, en vind ik de inhoud minder belangrijk. Wel vraag ik me af of zij zei niet net teveel herhaald wordt. Ik zou tussen laatst zij zei en en werd stil een spatie zetten.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt voor de reacties! ja dat 'zei zij' wordt misschien wel te iets te vaak herhaald. En in de oorspronkelijke versie (ik schreef 'm even weer uit mijn hoofd en veranderde 'm ook wat) rijmde 'stil' op 'wil' waardoor 'zei zij' meer werd 'afgevoerd' en hij zei zei zij zei hij mij zei zij dat hij mij zei zij hebben wil en werd stil ja het was ook humoristisch bedoeld Thijs