Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#64 - Kriebelhaartjes

In een land hier heel dichtbij in een tijd niet zo lang geleden leefde een niet-meer-zo-jonge vrouw. Haar prachtige, lange donkere haren omlijstten haar niet-zo-frêle gezicht. Ze had een tweeslachtig gevoel: aan de ene kant beviel haar gezicht haar wel, maar aan de andere kant was de natuur wreed. Haar blouses kriebelden alsof er aan de binnenzijde miljoenen haartjes samenspanden. Eerst dacht ze dat dat kwam door het wasmiddel dat ze gebruikte. Ze experimenteerde met wel eenentwintig soorten. Soms ging het een paar maanden goed, maar geen oplossing was permanent. Ook wasverzachters boden geen soelaas. Waren het dan haar haren? Na ampele overwegingen nam ze een kloek besluit. Ze pakte een schaar en knipte haar haren kort. Pardoes. De mensen keken haar vreemd aan, meewarig ook. Ze moeten eraan wennen, net als ik, dacht ze. Maar het gejeuk bleef. Pas toen ze haar blouses voor overhemden verwisselde, voelde het goed.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk, weer een @Leonardo. Je brengt ons een teder verhaal over transitie. Het lijkt mij behoorlijk moeilijk je in te leven in deze verscheurende problematiek en er over te kunnen schrijven. Je licht er een aspect uit, het haar, om dan te ontploffen in je laatste zin. De worsteling middels kriebelhaartjes. Knap gedaan. De wasmiddelen mogen van mij wel een beetje minder. ;)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, al lezende dacht ik dat er gebotoxt ging worden. Het bleek haargroei te zijn, onder de blouse. Mooi gevonden, ongebreidelde haargroei bij oudere mensen. Toch wringt er iets op het einde van je verhaal. 'Ze pakt een schaar en knipt haar haren kort'. Zodanig kort dat de mensen er van opkijken. De bevreemding die jij schetst is onmogelijk als ze alleen de haren onder haar bloes afknipt, want dat ziet niemand. Dus moeten het ook de hoofdharen zijn die ze kortwiekt. Waarom de hoofdharen als ze alleen jeuk onder de bloes had, zo vraag ik me af. Trouwens, afgeknipte haren resulteren in stoppels die blijven jeuken. Zou je niet beter kunnen zeggen dat ze een kloek beluit nam en al haar haren afschoor?

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ik wat mis. Is dit een vrouw met overmatige haargroei? Of is het een vrouw die liever man wilde zijn? Is ze hooggevoelig. Ik mis het een beetje. Dat zal wel aan mij liggen denk ik.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trouwens, afgeknipte haren resulteren in stoppels die blijven jeuken. Zou je niet beter kunnen zeggen dat ze een kloek beluit nam en al haar haren afschoor?
Zorgen afgeschoren haren ook niet voor stoppels die jeuken?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trouwens, afgeknipte haren resulteren in stoppels die blijven jeuken. Zou je niet beter kunnen zeggen dat ze een kloek beluit nam en al haar haren afschoor?
Zorgen afgeschoren haren ook niet voor stoppels die jeuken?
Jawel, na een poosje komen de haren terug. Je moet dan ook blijven scheren. Bij waxen blijven de stoppels langer weg en bij afbranden nog langer.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het probleem zo makkelijk opgelost kan worden, zou het inderdaad een sprookje zijn. Je hebt weer iets geschreven dat je tot nadenken zet. Knap gedaan.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mili - je hebt het verhaal goed doorgrond. @Anderen - is het verhaal zo cryptisch? Elk woord moet tellen en telt ook. Lees nog een keer de zin: "Ze had een tweeslachtig gevoel: aan de ene kant beviel haar gezicht haar wel, maar aan de andere kant was de natuur wreed." Samen met die laatste zin is de situatie dan toch duidelijk? Hint: De jeuk is metaforisch.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door dat 'tweeslachtige gevoel' en de daarop volgende focus op jeuk door haargroei heb ik gekozen om de rest van je verhaal letterlijk te nemen. Zeker door de vele wasmiddelen en wasverzachters die de vrouw gebruikte om die jeuk te bestrijden. Nergens geef je een hint deze attributen metaforisch gebruikt te hebben. Even kwam bij mij de gedachte van een biseksuele vrouw, maar dat vond ik te ver gezocht. N.B. 21 soorten wasmiddelen gebruikte ze. Ze heeft ze geteld en waarschijnlijk kan ze alle namen opdreunen: Ariel, Dreft, Omo, Persil etc. Op z'n minst is de betekenis van je sprookje niet voor de hand liggend. Naar mijn mening heb je teveel onduidelijke, misleidende taal gebruikt. Dat verwacht je niet bij een sprookje.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een transgender met twee kledingkasten, een voor de blouses, de ander voor de overhemden. Haarfijn in woorden gezet, Leonardo.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij de laatste zin was het meteen helemaal helder voor mij. Goed geschreven dus, want je gaat van alles bedenken en daarna denk je: O ja, zo klopt het helemaal.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos - veel sprookjes zijn metaforisch n.m.b.m.
Klopt, een dooddoener. Veel sprookjes zijn desondanks helder.
Dank je, Dos. Ik heb hem te snel geplaatst. Maar ja, ik volg al jarenlang een uiterst intelligente blogger die dan ineens bekend maakt dat ze (soory: hij) anders heet nu. Dat hakte erin, want ik voelde die jarenlange worsteling, dat leed, dat gepaard gaat met zoiets dat ook nog eens mag rekenen op onbegrip van de omgeving. Ik MOEST dit schrijven. Ik schreef dit snel, in twintig minuten of zo. Sprookjes zijn gewoonlijk door de jaren heen talloze malen herschreven. Ik zal de vorige :) keer bedachtzamer opereren.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die overhemden zijn van katoen, de blouses van zo'n kriebelstof, vandaar dus ☺
O, dus toch geen wasmiddelallergie ... :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In een land hier heel dichtbij in een tijd niet zo lang geleden leefde een niet-meer-zo-jonge vrouw.
Goede sprookjesachtige sfeer zet je neer in de eerste zin. De herhaling van de niet-meer zo- werkt hier m.i. goed. Na te hebben herlezen met de reacties erbij kan ik zeggen dat je de worsteling goed metaforisch hebt weergegeven. Als lezer blijf ik echter een afstand voelen met de HP, hoewel ik niet kan zeggen waar het precies aan ligt. Fijn dat je hier weer te lezen bent! :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pas na Mili's reactie had ik je verhaal helemaal door (maar wanneer heb ik een verhaal gelijk door ;) ). Een prachtig verhaal. Als ik het nu nog eens lees zie ik de verwijzingen en hints. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk niet dat het te cryptisch is; die laatse zin is volgens mij maar voor een interpretatie vatbaar en van een simpele perfectie die het hele verhaal duidelijk en af maakt. Je creeert wel een onnodige verwarring door het bestrijden van kriebel-in-de-bloes-als-van-miljoenen-haartjes met het afknippen van het hoofdhaar; daar heb ik wel even moeten fronsen. (De 21 wasmiddelen vond ik overigens een zeer geslaagd, tikkeltje pijnlijk detail.)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Osti, Marie, Anne en Schrijv: dank jullie voor je reacties. @Schrijvenmaar: ik zie de verwarring niet zo omdat de lange haren ver verwijderd staan van de miljoenen kriebelhaartjes over haar lichaam. Maar het kan altijd beter dus zal het meenemen in de herschrijf, mocht die er ooit komen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Leonardo, dit is een prachtig, subtiel geschreven sprookje. Eerst het mannelijke kapsel tonen en dan voluit voor de waarheid. Hoop dat de HP zich nu gelukkiger voelt. :o