Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#64 de Veenheks

Op een koude winterdag in 1952 werd Jacoba geboren, met ogen zo zwart als de nacht. Blind werd ze geboren. Ze zou nooit de warmte van de moederschoot kunnen voelen, haar moeder overleed bij de geboorte. Haar vader hertrouwde een paar jaar later met een andere vrouw. De vrouw was gemeen en harteloos. Jij bent nutteloos geboren met jou kun je niets, was de standaardzin die ze vaak herhaalde. Op een dag hoorde Jacoba het verhaal van de veenheks. Gij met een puur hart zal een wens in vervulling zien gaan, met een vals hart keert gij niet terug! Jacoba besloot de veenheks op te zoeken en werd gevolgd door haar stiefmoeder. Ze voelde een hand op haar schouder en hoorde een krakerige stem; ‘Lieve meid, wat kan ik voor je doen.’ Die nacht kon Jacoba eindelijk zien en kon nog net zien hoe haar schoonmoeder door de veenheks werd meegenomen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Woon jij in de Peel? Daar heb je toch al die plaatsnamen als Helenaveen en zo? Is jouw Jacoba daar van afgeleid? Een mooi sprookje dat ook authentiek aanvoelt. In mijn ogen een goed geslaagde opdracht.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig hoe je dat zo opmerkt! Ik woon in een plaatsje vlakbij Emmen :) En dat klopt! Mijn gedachten was om een naam te verzinnen die in die tijd vaak werd gebruikt ten tijden van de veenarbeiders, ik heb me daar een beetje in verdiept. Bedankt voor het compliment.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Bossie, Dit komt op mij over als een bestaande legende. Dat vind ik knap gedaan. Alsof het een verhaal is dat eerder werd verteld om elkaar/of de arme kinderen bang te maken.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het ook een mooi sprookje. De datum van haar geboorte zou ik niet noemen. Of heb je daar een speciale bedoeling mee?

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar heb ik bewust voor gekozen. Het moest benadrukken dat het in de tijd van de veenarbeiders afspeelt. Ik heb daar een klein beetje research in gedaan ;) Maar iedereen bedankt voor de mooie woorden. Doet me zeer goed

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goed opgebouwd sprookje. Je maakt me nieuwsgierig. Helaas vertel je wel de voorspelbare uitkomst maar niet wat er precies gebeurt. Het verwensen van iemand is toch ook niet puur? De sfeer uit die tijd voelde ik. Ik zag de gammele hutje op de kale veenvlakte. :thumbsup: