Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht#64 - scherp sprookje

Er was eens een oude vrouw. Haar hart dat nog steeds trouw zijn dienst deed, klopte zo sterk als vroeger, waardoor haar lichaam en geest jong bleven. Doorheen dat trouwe hart liepen strepen net zoals door haar gezicht. De zogenaamde rimpels. Op haar manier was de vrouw gelukkig. Ze vond dat ze haar best gedaan had en tevreden op haar verleden kon terugblikken. Ze had ook fouten gemaakt. Het stevig kloppende hart had haar een vurig temperament bezorgd. Ze was wel eens te ver gegaan in haar vrijgevigheid, in haar zorg voor anderen, in haar spontaniteit, in haar naïviteit. Ze was afgestraft. Haar hart was vol, haar portemonnee leeg. Op een dag zag ze een groep mensen in de rij staan. Ze riepen luidkeels dat ze recht hadden op sociale ondersteuning. De vrouw verscheurde haar identiteitskaart en mengde zich onder de wachtenden. Een zwangere vrouw stopte haar een kind toe. Men nam aan dat de vrouwen bij elkaar hoorden..... Ze leefden nog lang en gelukkig!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, Je kaart een actueel probleem aan in de vorm van een sprookje. Het komt op mij een beetje cynisch en sarcastisch over. Ik neem aan dat het ook je bedoeling was. Of het pikant is? Ik vond van niet. Of ik het er mee eens ben? Dat doet niet ter zake, maar het zet je wel aan het denken. Geslaagde opdracht dus.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Pim, bedankt voor je bezoekje en je commentaar. Ja, het is sarcastisch en cynisch, daar ben ik me van bewust. Misschien verander ik de titel beter in; sarcastisch sprookje? Fijn dat het tot nadenken stemt. :( Per ongeluk is de inzending dubbel geplaatst. Weet gij misschien hoe ik dat kan oplossen? :o

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Een actueel sprookje, een beetje de sfeer van het meisje met de zwavelstokjes. Net als Pim2000 heb ik geen pikant element gelezen. Dingetje: 'Doorheen dat trouwe hart...' - door dat trouwe hart.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij pikant denk ik eerder aan sexy stout of te hete pepers :). Eigenlijk is het een bitter verhaal. Een kind dat wordt afgegeven. Hp is in ieder geval wel gelukkig.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, verwijderen kan zo ver ik weet niet. Je kunt hem wel aanpassen. De tekst verwijderen en een link naar deze plaatsen bijvoorbeeld.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb jouw sprookje speciaal tot dit latere uur bewaard maar kan ook niets pikants ontdekken. :confused: Ook blijf ik met vragen zitten: waarom was de vrouw gestraft en hoe? Door kinderloos te zijn? Mijn identiteitskaart is van plastic dus moeilijk door te scheuren daarom moet het wel een sterke vrouw zijn. ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik blijf ook met vragen achter. Ik begrijp bijvoorbeeld niet zo goed waarom ze haar id-kaart verscheurde. Zijn het vluchtelingen dan die om een uitkering schreeuwden? Inwoners hebben toch allemaal een id-kaart? En waarom geeft die zwangere dame haar kind zomaar weg? Omdat ze geen geld heeft? Het kwam wat uit de lucht vallen bij mij. Maar het is goed om mensen aan het denken te zetten hoor! Dat is je goed gelukt.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, dank voor je bezoekje en je commentaar/vragen. Ten eerste Marietje wil ik graag opmerken dat het een SPROOKJE is en door sprookjes moet je heen kijken, naar de achterliggende boodschap. :o Ten tweede, ze is niet gestraft; ze is afgestraft, dat wil heel wat anders zeggen. Ja, het is inderdaad een sterke vrouw; ze overleeft alles! :nod: Het sprookje was inderdaad bedoeld om mensen aan het denken te zetten en dat schijnt gelukt te zijn. Sprookjes zijn verhalen die vol met onmogelijke toestanden zitten, denk maar eens aan Roodkapje en alle andere beroemde sprookjes. Het zijn verhalen met een dubbele bodem. Aan de lezer de opdracht de boodschap die erin verwerkt is, te vinden. :!:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Angelieke om mijn sprookje te lezen. Fijn dat jij hebt ingezien dat het een sprookje is, dat wil zeggen een verhaal met een diepere achtergrond juist zoals Roodkapje dat ook vol onwaarschijnlijkheden zit......... :o

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Blavatski Ze neemt een besluit, stapt uit haar ontevreden leven en leeft nog lang en gelukkig. Is ze met die beslissing ook een ander mens geworden ;) Maar het is een echt sprookje, want daar komen alle wensen uit, toch?

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'De vrouw verscheurde haar identiteitskaart en mengde zich onder de wachtenden. Een zwangere vrouw stopte haar een kind toe. Men nam aan dat de vrouwen bij elkaar hoorden.....' ja daar begint het nieuwe verhaal eigenlijk naar mijn inzicht Daar krijgen we niets over te horen, behalve dat ze dan gelukkig wordt, maar ja 150 woorden is ook erg kort voor een sprookje en het is wel een leuk gegeven dat iemand langs zo'n rij komt en denkt de manier gevonden te hebben om haar leven een nieuwe wending te geven. Dat is een zeer sterk herkenbaar gegeven. Niet alles is altijd zoals je denkt ....

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta, bedankt voor je reactie. Dromen zijn bedrog, maar sprookjes kennen doorgaans een happy end. De vrouw is gelukkig dat ze weer voor vol wordt aanzien en de zorg voor een kind krijgt en tegelijkertijd kan meegenieten van de sociale weldaden die aan zekere mensen wordt gegeven, maar niet aan een oude vrouw van de eigen bevolking en die eigenlijk al onder de grond moest liggen.......als overbodig en overtollig. Klinkt bitter, maar het IS de bittere waarheid! :D

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag PetraO, bedankt voor je bezoekje en voor je commentaar. Inderdaad: ondank is 's werelds loon! De harde realiteit heeft niets met sprookjes te maken. Jammer! :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angelieke, bedankt voor je bezoekje en je gewaardeerd commentaar. In antwoord op je vragen: de vrouw verscheurt haar identiteitskaart om zo hopenlijk een tegemoetkoming te krijgen, want als oude vrouw en inwoonster van dit land, wordt je als vuil behandelt dit in tegenstelling tot...... door het kind krijgt ze steun van de jongere vrouw, ze steunen elkaar en leven aldus nog lang en gelukkig! :o Het is een sprookje, hè? Een nadenkertje......

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Thijs, bedankt voor langs te komen en een woordje achter te laten. Je hebt gelijk: de vrouw begint een nieuw leven. Het sprookje begint. Tja, in 150 woorden, ik heb veel moeten schrappen! :o