Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 64 De apenkoning

De apenkoning. Heel lang geleden, in een land ver hier vandaan was er eens een slimme aap. Hij was de koning van alle apen. Hij woonde met zijn vele vrouwen en kinderen in de hoogste boom van het oerwoud. De eerste helft van de dag dacht hij diep na en in de namiddag klom hij met zijn hele gezin naar beneden. Daar ontmoetten zij andere families en werden er nieuwtjes uitgewisseld en problemen besproken. Ook werd er gevlooid bij het leven en de kinderapen speelden dat het een lieve lust was; tikkertje en vadertje en moedertje, zoals alle grote apen deden. Iedereen was dolgelukkig. Op zekere dag besloot de koning dat alle apen rechtop moesten gaan lopen. Dat is goed voor je hersens, beweerde hij. Zelf liep hij ook recht overeind. 'Je ziet dan verder dan je neus lang is en je kijkt anders tegen de wereld aan.' En zij leefden nog lang, maar niet meer zo gelukkig.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk vertel je het hele sprookje in de tweede alinea, dus in nog minder woorden. Erg knap. Als ik iets zou veranderen, zou het de zin zijn: "...speelden dat het een lieve lust was; tikkertje en vadertje en moedertje, zoals alle grote apen deden." Zoals het er staat is het alsof de grote apen ook vadertje en moedertje spelen. Chapeau!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk vertel je het hele sprookje in de tweede alinea, dus in nog minder woorden. Erg knap. Als ik iets zou veranderen, zou het de zin zijn: "...speelden dat het een lieve lust was; tikkertje en vadertje en moedertje, zoals alle grote apen deden." Zoals het er staat is het alsof de grote apen ook vadertje en moedertje spelen. Chapeau!
Bart, bij ons is alles één groot spel. :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja hoe je het allemaal wilt lezen ;-) ik las bijvoorbeeld: en de kinderapen speelden dat het een lieve lust was; tikkertje en vadertje... en moedertje, zoals alle grote apen deden. ;-) maar wel leuk gevonden...! ik zelf ga binnenkort ook maar weer eens terug naar de bron en op vier handen lopen dat verder-dan-mijn-neus-lang-is--kijken daar wordt je inderdaad minder gelukkig van ;-)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goede raad, Thijs: ga niet te ver terug naar de bron. Maar poepen vanuit een boom moet je een keer gedaan hebben als je je bron opzoekt. Dank voor je reactie.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een soort van evolutiesprookje? Ik laat vandaag de auto staan. Ga op handen en voeten naar het werk. Ik drink geen koffie met klanten of vertegenwoordigers. Iedereen aan de bananen. En dan apenkooi door de showroom. :) Eigenlijk klinkt het best goed.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, Met jouw foto naast het verhaal zie ik jou als de slimme aap voor me. Helaas komt het inzicht pas nadat we overeind zijn gaan lopen. Wat ik ook vermoedde was dat de plek die jij omschreef als plek waar je andere families ontmoette dit dit forum is. Waarschijnlijk was dit niet, maar jouw profielfoto veroorzaakte dit bij mij. In ieder geval een verhaal met een mooi plot. Wanneer staat er bij deze slimme apen iemand op die voorstelt om alles terug te draaien en de bomen weer op te zoeken?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg leuk verhaaltje. Het had beter kunnen blijven zoals het was. Lekker veilig allemaal in een boom en verder alleen de vlooien tellen van de naaste buren. Het woord "klom" associeer ik meer met omhoog gaan ipv naar beneden.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar poepen vanuit een boom moet je een keer gedaan hebben als je je bron opzoekt.
Ik weet wat gedaan bij het volgende kampeeruitje :) Ik lees het niet zozeer als een 'aanval' op de evolutie van 4 naar 2, maar eerder het 'moeten' evolueren omdat je er anders niet meer bijhoort.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, de moraal van het verhaal: Ga de boom in? :) Lekker verfrissend à la Dos-verhaaltje. Ik zou ook wel eens bij het leven willen vlooien. Je laat vlooien toch spatten met je nagels? Ben je vlooikandidaat? Ik heb nu lange nagels ...

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En toen was het sprookje voorbij. Mooi Dos. Kort maar krachtig. Ineens vallen die oogjes op van die aap van jouw foto. Dat zegt mij genoeg.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een soort van evolutiesprookje?
Vooral een sprookjesachtig onwerkelijk evolutieverhaal. Als je op z'n vieren gaat lopen, vergeet dan vooral je handschoenen niet. Dank voor je reactie. Waar zijn je rode laarsjes toch gebleven?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, Met jouw foto naast het verhaal zie ik jou als de slimme aap voor me. Helaas komt het inzicht pas nadat we overeind zijn gaan lopen. Wat ik ook vermoedde was dat de plek die jij omschreef als plek waar je andere families ontmoette dit dit forum is. Waarschijnlijk was dit niet, maar jouw profielfoto veroorzaakte dit bij mij. In ieder geval een verhaal met een mooi plot. Wanneer staat er bij deze slimme apen iemand op die voorstelt om alles terug te draaien en de bomen weer op te zoeken?
De evolutie terugdraaien is een onmogelijkheid, Pim. Uiteindelijk gaan we met z'n allen naar de verdoemenis. Het is niet anders. Gelukkig zijn er schepselen die geloven in een voortbestaan in een hiernamaals. De stakkers. Met dit vooruitzicht, dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg leuk verhaaltje. Het had beter kunnen blijven zoals het was. Lekker veilig allemaal in een boom en verder alleen de vlooien tellen van de naaste buren. Het woord "klom" associeer ik meer met omhoog gaan ipv naar beneden.
Angelieke, ik schreef wel dat ze alle dolgelukkig waren die apen, maar dat alleen voor deze gelegenheid. In de apenwereld gaat het er ruig aan toe. Doodslag, verbanning, aanranding en verkrachting is daar dagelijkse werkelijkheid. Medische zorg nihil en oudedagsvoorziening schrijnend. Als je in een boom niet omlaag kloutert, is vallen het enige alternatief; als er geen lianen zijn waarmee je kunt abseilen. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar poepen vanuit een boom moet je een keer gedaan hebben als je je bron opzoekt.
Ik weet wat gedaan bij het volgende kampeeruitje :) Ik lees het niet zozeer als een 'aanval' op de evolutie van 4 naar 2, maar eerder het 'moeten' evolueren omdat je er anders niet meer bijhoort.
Evalueren gaat vanzelf, dat doe je niet bewust, en zeker niet omdat je er anders niet bij hoort. Als je weer eens gaat kamperen, zoek dan een plaats naast een boom. Als je er 's nachts uit moet, hoef je niet zo ver te lopen naar de toiletten. Dank voor je reactie, Lili.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, de moraal van het verhaal: Ga de boom in? :) Lekker verfrissend à la Dos-verhaaltje. Ik zou ook wel eens bij het leven willen vlooien. Je laat vlooien toch spatten met je nagels? Ben je vlooikandidaat? Ik heb nu lange nagels ...
Nee, Mili, ik zou zeker de boom niet meer in willen. Ik heb net de drie W.C.-potten in huis laten vervangen door hangtoiletten. Als je nog eens naar hartenlust wilt vlooien, moet je het juiste milieu opzoeken. Met mijn haren is ook mijn ongedierte verdwenen. Bij mij valt er dus niets te vlooien. Lange nagels zijn er om te krabben en te lakken. Bij een puist of mee-eter willen ze ook weleens van pas komen. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En toen was het sprookje voorbij. Mooi Dos. Kort maar krachtig. Ineens vallen die oogjes op van die aap van jouw foto. Dat zegt mij genoeg.
Schrandere blik, nietwaar? Dank voor je reactie.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een soort van evolutiesprookje?
Vooral een sprookjesachtig onwerkelijk evolutieverhaal. Als je op z'n vieren gaat lopen, vergeet dan vooral je handschoenen niet. Dank voor je reactie. Waar zijn je rode laarsjes toch gebleven?
Daar ben je mooi laat mee. Mijn handen zijn kapot en bovendien liepen alle bezoekers gillend weg. Ze riepen dingen als primaat. De rode laarzen hebben zomerreces. Helaas zijn ze ook niet in al te goede doen. Ik ben druk zoekende naar vervanging.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een soort van evolutiesprookje?
Vooral een sprookjesachtig onwerkelijk evolutieverhaal. Als je op z'n vieren gaat lopen, vergeet dan vooral je handschoenen niet. Dank voor je reactie. Waar zijn je rode laarsjes toch gebleven?
Daar ben je mooi laat mee. Mijn handen zijn kapot en bovendien liepen alle bezoekers gillend weg. Ze riepen dingen als primaat. De rode laarzen hebben zomerreces. Helaas zijn ze ook niet in al te goede doen. Ik ben druk zoekende naar vervanging.
Zorg je wel dat hand- en voetschoenen dezelfde kleur hebben?!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk vertel je het hele sprookje in de tweede alinea, dus in nog minder woorden. Erg knap. Als ik iets zou veranderen, zou het de zin zijn: "...speelden dat het een lieve lust was; tikkertje en vadertje en moedertje, zoals alle grote apen deden." Zoals het er staat is het alsof de grote apen ook vadertje en moedertje spelen. Chapeau!
Bart, bij ons is alles één groot spel. :) Dank voor je reactie.
Bas, bovenstaand antwoord op jouw reactie is een beetje kort door de bocht. Je kunt het inderdaad lezen zoals jij schrijft, maar dat vind ik geen bezwaar. Het begrip 'vader' en 'moeder' heeft in de apenwereld toch een andere betekenis dan het in de loop van de evolutie bij ons mensen heeft gekregen. De vader is vooral de verwekker van zijn nageslacht en draagt er zorg voor dat anderen met hun poten van zijn vrouwen afblijven. Dat leidt vaak tot hevige gevechten waarbij menig aapje uit de boom valt. De moeder zorgt de eerste jaren vooral voor de kroost. De jongen worden opgevoed door liefdevolle aandacht van vooral hun moeder en door bestraffing van de vader. Maar bovenal voeden ze zich zelf op door het gedrag van de oudere apen na te apen. En daar hoort ook de copulatie bij die ze met het schaamrood op hun wangen dagelijks moeten gadeslaan. Dat na-apen noemde ik in mijn verhaaltje 'vadertje en moedertje spelen'.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Een treffend Darwinistisch sprookje. Intussen zitten de meeste apen, ondergetekende inbegrepen, het grootste deel van de dag op hun bips, met een, of zelfs twee, lichtgevende rechthoeken voor hun kanis. Misschien dat de apen daardoor steeds kortzichtiger worden? Maandag ga ik gewoon eens aan de kapstok slingeren :)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Een treffend Darwinistisch sprookje. Intussen zitten de meeste apen, ondergetekende inbegrepen, het grootste deel van de dag op hun bips, met een, of zelfs twee, lichtgevende rechthoeken voor hun kanis. Misschien dat de apen daardoor steeds kortzichtiger worden? Maandag ga ik gewoon eens aan de kapstok slingeren :)
En straks worden we volgestouwd met chips en gaan we op die schermen lijken. Ook dat is evolutie; graag of niet. Probeer de schommel eens. Dat geeft al een oergevoel. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos Een leuk sprookje. Als ik je antwoord bij #15 lees, dan zijn we er als mens nog niet zozeer op vooruit gegaan. (Wereldwijd gezien)
Dag Meta, Het ligt er maar aan hoe je tegen de evolutionaire vorderingen van de mens aankijkt. Als je sec kijkt naar de vooruitgang die de opeenstapeling van kennis ons gebracht heeft sta je versteld. Jammer dat deze kennis niet breed wordt aangewend voor het welzijn van ons aardse leven. De primitiviteit uit de oertijd zit nog steeds in ons; laat zich moeilijk uitroeien. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De evolutie in 150 woorden, alleen dat al vind ik knap. :thumbsup:
156, Anne. Ben stout geweest, de zaak geflest. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor dit sprookje heb ik maar één woord nodig: prachtig!! :o Dank je Dos om dit sprookje met ons te delen. Hier kwam nu eens ècht de aap(Dos) uit de mouw!
Graag gedaan, Blavatski en bedankt voor je reactie.