Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#64- Sprookjes bestaan niet

Sprookjes bestaan niet Er had kunnen zijn... Water om te drinken, voedsel om te groeien. Een deken om warm te worden, een dak om te schuilen, een bed om te slapen. Een bank om op te zitten, een tafel om aan te eten. Een vader om van te leren, een moeder om te knuffelen. Een plek om te spelen, vriendjes om te lachen. Lucht om te ademen, de zon om van te genieten. Misschien zelfs, een school om te leren. Er had kunnen zijn een toekomst die al het risico waard is. Maar hij leefde kort en ongelukkig... foto verwijderd zie #27 voor uitleg

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartverscheurend, door de tekst en ook door de foto erbij.
Dank je.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach wat ontroerend mooi. Dat kleine mannetje dat het niet gered heeft.
Zo jong en geen toekomst meer. Bedankt.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De sprookjes zijn niet voor iedereen weggelegd. Een in-triest verhaal dat zich maar blijft herhalen.
We zullen het, vrees ik, nog vaker gaan zien. Bedankt.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb dit beeld nu al zo vaak gezien en nog schieten de tranen in mijn ogen. Bedankt voor dit stukje.
Jij bedankt voor je reactie.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, Verschrikkelijk inderdaad. Mijn zoontje viel gisteren van een trap. Ik had hem een halve seconde niet in de gaten gehouden. Naderhand was ik een flink aantal uur van slag. Terwijl hij niets had. Hooguit een gedeukt ego. Nee. Dan dit. Gelukkig heeft mijn zoon de kans om alles te leren met vallen en opstaan.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Woorden zijn overbodig. Dank je wel voor het delen. Laten we allemaal beseffen dat vluchtelingen mensen zijn en geen politiek praatstuk.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De sprookjes zijn niet voor iedereen weggelegd. Een in-triest verhaal dat zich maar blijft herhalen.
Vanochtend de foto weer in de Volkskrant zien staan. De tranen sprongen me weer in de ogen. Voor dit manneke geen sprookjes.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje De nagel op de kop. Het enige waar ik meezat was 'kort en ongelukkig'. Ik weet wel dat het waarschijnlijk zo zal geweest zijn, maar ergens hoop ik dat de ouders hun kinderen zoveel mogelijk beschermd hebben en dat ze elk op hun manier gelukkig waren. Naief van mij zeker?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Die foto staat op de voorpagina van mijn ochtendkrant. Daaronder staat de kop: 'herkeuringen leveren miljoenen euro's op' Het jongetje op de foto heet Aylan Kurdi. - door zijn ouder(s) meegenomen op een boot van Turkije op weg naar Griekenland. De boot botste met een andere boot en sloeg om.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik mis wel wat er eigenlijk wel geweest is, wat is dat? Kort en ongelukkig?
Ik heb geprobeerd aan te geven de simpele dingen in het leven die hij dus thuis juist niet had. Er had kunnen zijn... Kort en ongelukkig als tegenstelling van de laatste sprookjeszin: lang en gelukkig. ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, Verschrikkelijk inderdaad. Mijn zoontje viel gisteren van een trap. Ik had hem een halve seconde niet in de gaten gehouden. Naderhand was ik een flink aantal uur van slag. Terwijl hij niets had. Hooguit een gedeukt ego. Nee. Dan dit. Gelukkig heeft mijn zoon de kans om alles te leren met vallen en opstaan.
Het bewijs dat je een goede moeder bent. :{}

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laten we allemaal beseffen dat vluchtelingen mensen zijn en geen politiek praatstuk.
Dat heb je mooi gezegd. Bedankt.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje De nagel op de kop. Het enige waar ik meezat was 'kort en ongelukkig'. Ik weet wel dat het waarschijnlijk zo zal geweest zijn, maar ergens hoop ik dat de ouders hun kinderen zoveel mogelijk beschermd hebben en dat ze elk op hun manier gelukkig waren. Naief van mij zeker?
Kort en ongelukkig meer als tegenhanger van het lang en gelukkig leven waar de meeste sprookjes mee eindigen. :) Dat de ouders hebben besloten te vluchten om het kind een betere toekomst te kunnen geven is voor mij al een teken van liefde. Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje. Geen woorden zijn hiervoor, maar jij schreef er een paar op. Moedig en mooi.
Dank je wel. :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Die foto staat op de voorpagina van mijn ochtendkrant. Daaronder staat de kop: 'herkeuringen leveren miljoenen euro's op' Het jongetje op de foto heet Aylan Kurdi. - door zijn ouder(s) meegenomen op een boot van Turkije op weg naar Griekenland. De boot botste met een andere boot en sloeg om.
Bedankt voor het delen van de info, hoewel ik niet precies je bedoeling begrijp. Fijn dat je zijn naam noemt zodat hij niet alleen een symbool is.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, het werkelijke verhaal is anders. Het kind was geboren in Turkije; ouders kwamen uit Syrië. Het had een normaal en veilig leven met zijn ouders en broertje in een appartement in Istanbul. Nadat vader niet verder kwam met mensensmokkelaars die hij betaalde, maakte hij zelf de oversteek naar Griekenland. Hij wilde namelijk naar Zweden om zijn gebit te laten herstellen. Moeder, het kind en broertje verdronken en zijn begraven in Kobani (Syrië). De foto van het kind is een uitgebuit 'icoon' geworden. Opgeworpen emotionaliteit versus rationaliteit. Bron: http://www.elsevier.nl/Buitenland/achtergrond/201…

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan zo zijn, Mili, maar het blijft een vreselijk beeld. Voor mij is het toch een symbool van de ellende in die boten, want die is er wel.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, het werkelijke verhaal is anders. Het kind was geboren in Turkije; ouders kwamen uit Syrië. Het had een normaal en veilig leven met zijn ouders en broertje in een appartement in Istanbul. Nadat vader niet verder kwam met betaalde mensensmokkelaars, maakte hij zelf de oversteek naar Griekenland. Hij wilde namelijk naar Zweden om zijn gebit te laten herstellen. Moeder, het kind en broertje verdronken en zijn begraven in Kobani (Syrië). De foto van het kind is een uitgebuit 'icoon' geworden. Opgeworpen emotionaliteit versus rationaliteit. Bron: http://www.elsevier.nl/Buitenland/achtergrond/201…
Ik heb het gelezen. Wat is de waarheid? Dit bericht wordt veelvuldig verspreidt onder de PVV aanhangers. Voor mij maakt het niet uit. Eerder deze week zag ik een andere foto van een verdronken kind. De foto van Aylan riep deze invulling in me op. Eigenlijk vind ik dit bericht het sprookje sterker maken: het is slechts een fabel. Ik verwijder de foto van Aylan bij mijn verhaal, zodat de inhoud breder wordt getrokken. Ik ben geen journalist maar een schrijver en ik uit mijn gevoelens graag in een fictie-, of non fictie- verhaal. Het feit blijft dat er weerloze kinderen het slachtoffer zijn. Dat zal me altijd blijven raken. :( Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De foto van het kind is een uitgebuit 'icoon' geworden. Opgeworpen emotionaliteit versus rationaliteit.
De termen 'uitgebuit' en 'opgeworpen' vind ik in dit verband een bedenkelijke kwalificatie. De foto gaat de hele wereld over en roept ook wereldwijd eendere emoties op. Dat is de kracht van die foto, de wijze waarop is gefotografeerd en het standpunt van de fotografe: schuin vanachter, waardoor we het wezenloze manneke in zijn volle lengte, met enigszins gebogen rug, zijn armen gestrekt langs zijn lichaam en de handpalmen naar boven, met zijn gezicht in het natte zand van de branding, zeewaarts gericht, zijn natte haren en kleding en zijn gesleten schoenzolen. Dat beeld is een icoon voor alle andere vluchtelingen die eenzelfde lot ondergingen. Ook zij werden gefotografeerd toen ze aangespoeld waren, maar niet zo treffend als dit hulpeloze kind. Deze foto ontroerde mij vanaf het eerste moment dat hij gepubliceerd werd, en nog steeds. En ik weet zeker dat het geen opgeworpen emotionaliteit betreft. Ook wereldwijd niet niet bij vele anderen. Enkele dagen na het noodlottige gebeuren kun je ook moeilijk spreken van uitbuiting.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Die foto staat op de voorpagina van mijn ochtendkrant. Daaronder staat de kop: 'herkeuringen leveren miljoenen euro's op' Het jongetje op de foto heet Aylan Kurdi. - door zijn ouder(s) meegenomen op een boot van Turkije op weg naar Griekenland. De boot botste met een andere boot en sloeg om.
Bedankt voor het delen van de info, hoewel ik niet precies je bedoeling begrijp. Fijn dat je zijn naam noemt zodat hij niet alleen een symbool is.
Ik noemde slechts het kale feit: van Turkije(geen oorlogsgebied) naar Griekenland. Zie verder de wat meer expliciete reactie in #25.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Die foto staat op de voorpagina van mijn ochtendkrant. Daaronder staat de kop: 'herkeuringen leveren miljoenen euro's op' Het jongetje op de foto heet Aylan Kurdi. - door zijn ouder(s) meegenomen op een boot van Turkije op weg naar Griekenland. De boot botste met een andere boot en sloeg om.
Bedankt voor het delen van de info, hoewel ik niet precies je bedoeling begrijp. Fijn dat je zijn naam noemt zodat hij niet alleen een symbool is.
Ik noemde slechts het kale feit: van Turkije(geen oorlogsgebied) naar Griekenland. Zie verder de wat meer expliciete reactie in #25.
:thumbsup: