Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#64 – 150-woorden-sprookje

Ooit was er een minstreel. Niemand aan het hof kon zijn muziek waarderen. Dit maakte hem diep bedroefd, want hij was verliefd op de koningsdochter. Op een dag verscheen er een fee voor hem. Ze vertelde dat ze hem de gave kon schenken om het hart van zijn geliefde te veroveren, of dat iederéén naar zijn muziek zou smachten. De minstreel nam het laatste aanbod aan en keerde terug naar het kasteel. Toen hij begon te zingen, luisterde iedereen met open mond. De minstreel werd vervuld van trots. Aan het eind van zijn lied vroeg hij de prinses ten huwelijk, maar ze reageerde niet. Hoe vaak hij het ook vroeg, niemand leek hem te begrijpen. Toen verscheen de fee weer en zij sprak: ‘Door jouw eerzucht zal niemand ooit weer horen… alleen met jouw muziek zal je ze kunnen bekoren.’ Beschaamd speelde de minstreel voor hen tot aan zijn dood.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap, Maroussia, het is echt een volwaardig sprookje in zo weinig woorden. En nog met een moraal ook...Petje af!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Maroussia, welkom hier, eerste dag, eerste verhaaltje. Graag plaats ik een kanttekening. Hoe kan de minstreel wel worden gehoord als hij zingt maar niet als hij praat? De accenten op iederéén begrijp ik niet en kort op elkaar twee keer iedereen is m.i. niet echt fraai. Veel schrijf- en leesplezier op Sol.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi sprookje. In weinig woorden heb je veel verteld.
Dank je wel! Het was nog best lastig om zo weinig woorden te kunnen gebruiken! ;)

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Maroussia, welkom hier, eerste dag, eerste verhaaltje. Graag plaats ik een kanttekening. Hoe kan de minstreel wel worden gehoord als hij zingt maar niet als hij praat? De accenten op iederéén begrijp ik niet en kort op elkaar twee keer iedereen is m.i. niet echt fraai. Veel schrijf- en leesplezier op Sol.
Hallo Mili, De betovering van de fee zorgt ervoor dat de minstreel alleen gehoord kan worden wanneer hij zingt. Hij wil zo graag dat zijn muziek wordt gewaardeerd, dat hij na zijn aankomst in het kasteel meteen begint met zingen. Pas daarna gaat hij praten en komt hij erachter dat hij niet wordt gehoord. Ik heb die accenten gebruikt om te benadrukken dat de minstreel de keus krijg tussen één geliefde of álle toehoorders. Maar ik had ze ook weg kunnen laten. Twee keer iedereen achter elkaar is inderdaad niet erg fraai, daar had ik iets anders voor moeten verzinnen. Bedankt voor je reactie! ;)

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap, Maroussia, het is echt een volwaardig sprookje in zo weinig woorden. En nog met een moraal ook...Petje af!
Bedankt voor je aardige woorden, Bart! :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom en een mooi sprookje als première! :thumbsup:
De betovering van de fee zorgt ervoor dat de minstreel alleen gehoord kan worden wanneer hij zingt. Hij wil zo graag dat zijn muziek wordt gewaardeerd, dat hij na zijn aankomst in het kasteel meteen begint met zingen. Pas daarna gaat hij praten en komt hij erachter dat hij niet wordt gehoord. Ik heb die accenten gebruikt om te benadrukken dat de minstreel de keus krijg tussen één geliefde of álle toehoorders. Maar ik had ze ook weg kunnen laten.
Ik had deze uitleg nodig om het geheel te kunnen plaatsen. Het was vast een boze fee om zo onduidelijk te zijn: zo eerzuchtig is de minstreel toch niet? Ik ben benieuwd naar je volgende invulling. :nod:

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit een goed gelukt sprookje. Het ademt de sfeer van zo'n ouderwets sprookjesboek uit. Inclusief een overduidelijk aanwezig moraal. Mooi gedaan.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom en een mooi sprookje als première! :thumbsup:
De betovering van de fee zorgt ervoor dat de minstreel alleen gehoord kan worden wanneer hij zingt. Hij wil zo graag dat zijn muziek wordt gewaardeerd, dat hij na zijn aankomst in het kasteel meteen begint met zingen. Pas daarna gaat hij praten en komt hij erachter dat hij niet wordt gehoord. Ik heb die accenten gebruikt om te benadrukken dat de minstreel de keus krijg tussen één geliefde of álle toehoorders. Maar ik had ze ook weg kunnen laten.
Ik had deze uitleg nodig om het geheel te kunnen plaatsen. Het was vast een boze fee om zo onduidelijk te zijn: zo eerzuchtig is de minstreel toch niet? Ik ben benieuwd naar je volgende invulling. :nod:
Bedankt voor je aardige woorden! :) De minstreel kon kiezen voor zijn geliefde of voor het gegeven dat al zijn toehoorders zijn muziek zouden waarderen. Anders gezegd kon hij de aandacht van één persoon verkiezen boven de aandacht van alle aanwezigen, waarbij hij koos voor dat laatste. Maar je kunt inderdaad in twijfel trekken of dat echt eerzuchtig is, want misschien lag zijn hart toch meer bij zijn muziek dan bij de prinses... ;)

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit een goed gelukt sprookje. Het ademt de sfeer van zo'n ouderwets sprookjesboek uit. Inclusief een overduidelijk aanwezig moraal. Mooi gedaan.
Dank je wel! Ik wilde graag een sprookje schrijven in de stijl van de 'oude' sprookjes. Ik ben blij dat dat gevoel is overgekomen. :)

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk dit is een juweeltje. Welkom op het forum en ik hoop vaak van je te mogen lezen hier. goed gedaan.
Bedankt voor je aardige woorden, Pim! Ik hoop vaak iets te kunnen posten. :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op het forum :). Wat een goede eerste bijdrage is dit. Ik kwam even langs om te kijken wat anderen van de opdracht bakten en ik heb er nu een goed idee bij, dit wordt nog zweten ;). Knap hoe je er een moraal in hebt weten te vertellen. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op het forum :). Wat een goede eerste bijdrage is dit. Ik kwam even langs om te kijken wat anderen van de opdracht bakten en ik heb er nu een goed idee bij, dit wordt nog zweten ;). Knap hoe je er een moraal in hebt weten te vertellen. :thumbsup:
Bedankt! Ik voel me ook erg welkom door alle lieve berichten. :) Ik wilde er graag een moraal in verwerken als eerbetoon aan de oude sprookjesschrijvers. ;) Veel succes met het schrijven van je eigen sprookje!