Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#63B- Metamorfose

Metamorfose ‘Zeg me wie je ziet.’ Haar stem weerkaatst tegen de donkere tegels van de badkamer. Het spiegelbeeld zwijgt. De lamp boven de spiegel gaat uit. Lang, stijl haar omlijst het silhouet van haar gezicht. ‘Mijn gezicht?’ Ze raakt haar wang aan en knikt. ‘Maar welk gezicht?’ De lamp gaat aan. Ogen knipperen niet en de pupillen blijven groot. Lachspieren spannen zich, de mond buigt omhoog en ontspant weer. Een strak gezicht observeert haar. Mondhoeken zakken en ogen tranen. Het licht gaat uit. In het donker treurt het gezicht. ‘Dit gezicht?’ Het hoofd schudt. Haren grijpen haar gezicht, strelen het. Ze schudt harder. Haren geselen het. ‘Stop!’ Ze knipt het licht aan en tuurt door de haren voor haar ogen. Een tong komt tevoorschijn. En snel weer weg. Ogen knijpen dicht, lachkreukels ontstaan en tanden ontbloten zich. ‘Dit gezicht!’ Ze knikt hevig. ‘Anders. Het moet anders. Totaal anders.’ Ze zucht diep en borstelt haar haren met een glimlach. Een simpel elastiekje bindt de vlecht bijeen. Ze zal zichzelf niet herkennen. ‘Vanaf nu ben ik nooit alleen maar altijd samen met mezelf.’ Ze pakt de schaar. https://www.youtube.com/watch?v=48tQvvzlOus Marco Borsato- Zeg me wie je ziet

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, In mijn ogen was deze persoon op zoek naar haar nieuwe ik. Klopt dat? Ik voelde er een tienermeisje bij die onzeker is over zichzelf en zoekt naar haar eigen persoonlijkheid Wat me niet geheel duidelijk was was of het ging om een monoloog of een dialoog. Maar juist dat maakte het voor mij een mooi verhaal. Iemand die op zoek is naar haar nieuwe wordt door beide karakters van links naar rechts gesleurd. Misschien zit ik er helemaal naast, maar zo voelde het bij mij.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, In mijn ogen was deze persoon op zoek naar haar nieuwe ik. Klopt dat? Ik voelde er een tienermeisje bij die onzeker is over zichzelf en zoekt naar haar eigen persoonlijkheid Wat me niet geheel duidelijk was was of het ging om een monoloog of een dialoog. Maar juist dat maakte het voor mij een mooi verhaal. Iemand die op zoek is naar haar nieuwe wordt door beide karakters van links naar rechts gesleurd. Misschien zit ik er helemaal naast, maar zo voelde het bij mij.
Je zit er helemaal niet naast. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Ze is in gesprek met zichzelf. ;) Heen en weer geslingerd tussen emoties. Ze maakt een keuze, neemt een beslissing en knipt haar haren af om haar nieuwe ik te onderstrepen. Een tiener, een ouder iemand, schizofreen of depressief? Vul het zelf maar in. In ieder geval een besef, een acceptatie, een keuze en een nieuw begin. ( -Ieder einde is een nieuw begin- ) Bedankt voor je opdracht! Ik heb sinds tijden weer genoten van Marco. :nod:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo zie je, de verwarring van jouw verhaal sloeg over op mij en ik was ook verward. Goed gedaan. Fijn dat je van de opdracht en Marco Borsato hebt genoten.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, ik zie een ontevreden pubermeisje voor de spiegel, meer niet. Mogelijk komt dat door de wat afstandelijke/staccato stijl en vele witregels. Daarnaast geprobeerd het hele nummer van Borsato te luisteren, niet gelukt :)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met de witregels heb ik ook moeite, maar wat je geschreven hebt doet me wel even slikken, Marietje. Ik moet even denken: die is gek, maar aan de andere kant denk ik. Och arme, zo met zichzelf in de knoop zitten.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, ik zie een ontevreden pubermeisje voor de spiegel, meer niet. Mogelijk komt dat door de wat afstandelijke/staccato stijl en vele witregels. Daarnaast geprobeerd het hele nummer van Borsato te luisteren, niet gelukt :)
De opdracht deze week is sowieso een probeersel van mij maar vaak mijn leerzaamste invullingen. ;) Ik heb even nagedacht over je reactie omdat ik mezelf afvroeg waarom je alleen 'zag' maar niet 'voelde'. Ik begrijp dat door de staccato stijl er afstand wordt gecreëerd: hierdoor vraag ik meer inlevingsvermogen van de lezer. Er is geen achtergrond informatie, geen gevoel omschrijf ik: slechts bewegingen/ beeld. Alsof men kijkt naar een film zonder geluid. Het nummer van Marco Borsato geeft juist wel een gevoel weer maar weinig beeld, ook hier bepaald de invulling van de luisteraar of de tekst 'bevalt.' Alleen geluid en geen beeld. Voor mij een bevestiging dat een tekst moet raken wil de lezer betrokken raken. De lezer moet zich in de HP kunnen verplaatsen, iets of zich ( gedeeltelijk) erin herkennen. Daarvoor is dit stukje te onvolledig. Als ik erbij schets hoe het meisje/ de vrouw in deze toestand komt en welk gevoel ze erbij heeft dan zou het, m.i. beter werken. Al met al: bedankt voor je leerzame reactie! :nod:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met de witregels heb ik ook moeite, maar wat je geschreven hebt doet me wel even slikken, Marietje. Ik moet even denken: die is gek, maar aan de andere kant denk ik. Och arme, zo met zichzelf in de knoop zitten.
Tja, die wit regels... :rolleyes: Ik denk dat ik het geheel daardoor overzichtelijker wilde maken, vooral voor mezelf. I.i.g. wel bewust gebruikt om pauzes in te lassen, waardoor de lezer de tekst tot zich kan laten inwerken en het geheel een gedicht karakter te geven. Zoals eerder gezegd: een probeersel. Veel lezers houden niet van witregels of zijn het alleen de schrijvende lezers onder ons die witte regels zonde vinden van het papier. :p Goed dat jij er wel een gevoel bij krijgt: je krijgt medelijden met de HP. Dit onderstreept voor mij mijn relaas onder #6. ;) Een leerproces deze invulling! Bedankt voor je bijdrage! :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@marietje #6 je schreef:
Ik heb even nagedacht over je reactie omdat ik mezelf afvroeg waarom je alleen 'zag' maar niet 'voelde'. Ik begrijp dat door de staccato stijl er afstand wordt gecreëerd: hierdoor vraag ik meer inlevingsvermogen van de lezer. Er is geen achtergrond informatie, geen gevoel omschrijf ik: slechts bewegingen/ beeld. Alsof men kijkt naar een film zonder geluid.
Precies: geen gevoel omschreef je, alleen beweging/beeld. Daarom zag ik slechts een pubermeisje. Noot: ik heb het Borsatonummer wel afgeluisterd, maar werd erg afgeleid door het beeld/de clip. :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, knap hoe je de metamorfose hebt beschreven. Zo gaat het inderdaad bij veel vrouwen, zichzelf in de spiegel bekijken en niet tevreden zijn met het zelfbeeld totdat ze zo volwassen worden dat ze "hun eigen beste vriendin" worden! Een verademing die iedere vrouw zo jong mogelijk zou moeten ervaren. Helaas, de media scheppen een ideaal beeld van de vrouw en er zijn maar weinig meisjes/vrouwen die dit beeld benaderen. Zodat er een lange weg voor de spiegel moet worden afgelegd. Foei aan de media!!! :o Maar wat doen we eraan? Tegenover zo'n machtig instituut staat de mens machteloos! Soms kan ik me daar heel boos en verdrietig in maken!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, knap hoe je de metamorfose hebt beschreven. Zo gaat het inderdaad bij veel vrouwen, zichzelf in de spiegel bekijken en niet tevreden zijn met het zelfbeeld totdat ze zo volwassen worden dat ze "hun eigen beste vriendin" worden! Een verademing die iedere vrouw zo jong mogelijk zou moeten ervaren. Helaas, de media scheppen een ideaal beeld van de vrouw en er zijn maar weinig meisjes/vrouwen die dit beeld benaderen. Zodat er een lange weg voor de spiegel moet worden afgelegd. Foei aan de media!!! :o Maar wat doen we eraan? Tegenover zo'n machtig instituut staat de mens machteloos! Soms kan ik me daar heel boos en verdrietig in maken!
Bedankt voor je reactie. Mijn mening is dat het de taak van de ouders/ opvoeders is de kinderen te waarschuwen voor de media die helaas niet altijd de waarheid laat zien. :)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie. Mijn mening is dat het de taak van de ouders/ opvoeders is de kinderen te waarschuwen voor de media die helaas niet altijd de waarheid laat zien. :)
Daar ben ik het mee eens!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig, ik had niet per se een pubermeisje in gedachten. Je mist inderdaad wat achtergrond, maar dan merk ik vaak dat ik het zelf in ga vullen. Een krachtig verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig, ik had niet per se een pubermeisje in gedachten. Je mist inderdaad wat achtergrond, maar dan merk ik vaak dat ik het zelf in ga vullen. Een krachtig verhaal. :thumbsup:
Vroege vogel! ;) Dan ben ik nu toch benieuwd naar jouw eigen invulling?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig, ik had niet per se een pubermeisje in gedachten. Je mist inderdaad wat achtergrond, maar dan merk ik vaak dat ik het zelf in ga vullen. Een krachtig verhaal. :thumbsup:
Vroege vogel! ;) Dan ben ik nu toch benieuwd naar jouw eigen invulling?
Jaja, had m'n wekker om zes uur gezet, speciaal voor dit forum :nod:. Ik had een vrouw van rond de dertig in gedachten die loskwam van een relatie waarbij ze werd mishandeld.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig, ik had niet per se een pubermeisje in gedachten. Je mist inderdaad wat achtergrond, maar dan merk ik vaak dat ik het zelf in ga vullen. Een krachtig verhaal. :thumbsup:
Vroege vogel! ;) Dan ben ik nu toch benieuwd naar jouw eigen invulling?
Jaja, had m'n wekker om zes uur gezet, speciaal voor dit forum :nod:. Ik had een vrouw van rond de dertig in gedachten die loskwam van een relatie waarbij ze werd mishandeld.
Ik voel me vereerd met zo'n vroeg bezoek! :p :thumbsup: De leeftijd van de vrouw klopt aardig en ze wil inderdaad graag loskomen van een periode die ze achter de rug heeft. Dat mishandelen is dan weer een typische Borneman- invulling. :D